به گزارش ایسنا، دکتر مارال اسکندری در مینوکمپ نوآوری دانشگاه تهران که بههمت مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران(ایمینو) و با همکاری دبیرخانه جایزه ملی پروفسور وقار در آمفیتئاتر دانشکده متالورژی و مواد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: شاید یکی از علل نبود خلاقیت متصور نبودن دنیایی فراتر از دنیای کنونی است و اینکه شاید فضای دیگر پاسخگوی نیازهای ما نباشد.
وی با تأکید بر ضرورت یادگیری مهارت مهارتآموزی، افزود: با عمر محدود بشر انسان قادر به یادگیری همه علوم و فنون و مهارتها نیست، پس برای موفقیت ناگزیر از تیمسازی برای تبدیل ایده به محصول و تجاریسازی و متمایز عمل کردن است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه باید بهدقت بدانیم با توجه به تخصص و تجربهمان نیازمند فراگرفتن چه مهارتی هستیم، خاطرنشان کرد: در گذشته مهارتها عمیق و اصطلاحاً مدل چاه بودند، با گذشت زمان ضرورت یادگیری مهارت تسلط به زبان انگلیسی و کامپیوتر هم اضافه شد، اما در نهایت مجمع اقتصادی دائوس مدل T را برای فراگیری مهارتها پذیرفت، بدان معنا که کسی در بازار کسب و کار موفق است که افزونبر IQ هوش اجتماعی یا EQ داشته باشد.
اسکندری با اشاره به مهارت یا پرتفوی مهارت، توضیح داد: این بدان معناست که وقتی میتوان خلاق شد که پیشزمینههای آن را داشته باشیم، بهعبارتی فرد خلاق چاشنیهای مهارت را داشته باشد؛ یعنی هر فردی میتواند در زمینهای بر دیگری برتری داشته باشد که میتواند از آن برای پیشرفت بیشتر خود استفاده کند.
وی عمر مهارتهای کسبشده را کوتاه برشمرد و افزود: از اینرو باید برای آن مدتکوتاه مهارت سرمایهگذاری کرد، چون شاید تا ۵ سال آینده دیگر این مهارتها پاسخگوی نیاز ما نباشند،چرا که تکنولوژی بهسرعت در دنیا در حال رشد است.
این دکترای اقتصاد بینالملل درباره ۱۰ مهارتی که برای داشتن شریک عاطفی و کاری خوب و موفق عمل کردن در فضای اجتماعی لازم است، گفت: برای خلاق بودن باید فکر بازی داشت، انتقادپذیر بود، تفکر تحلیلی و نوآوری داشت، دائماً در حال یادگیری بود، توانایی حل مسائل پیچیده و تفکر انتقادی داشت.
اسکندری، داشتن ابتکار عمل و اصالت را از مهمترین فاکتورهای خلاقیت دانست و خاطرنشان کرد: در بسیاری مواقع شما اولین فرد حوزه تخصصی خود نیستید، اما بهترین خودتان هستید. به گفته کارشناسان برای خلاقیت باید قدرت رهبری و اثرگذاری اجتماعی، توان استفاده از تکنولوژی و افزایش تابآوری داشت.
وی با بیان اینکه خلاقیت بهمعنای خلق کردن است و بهمانند بذر و ایدهای میماند که باعث تغییر فرآیند یا ایجاد محصول و یا حتی نوآوری کاربرد آن ایده میشود، تصریح کرد: استخوان ماهی یعنی مسأله شناسایی شود و بهدنبال علتهای آن بود و طوفان فکری و ... از تکنیکهای خلاقیت هستند.
مدیر توانمندسازی و ارزیابی عملکرد با بیان اینکه گاهی نیاز است برای ایجاد خلاقیت به فکر جایگزین کردن افراد و یا حتی تخصصها بود، افزود: البته باید به این موضوع هم اندیشید که ایده، محصول و فرآیندها جایگزین چه چیزی میشود که در نهایت افزایش سرعت و یا محصول بهتر را برای مشتری به ارمغان بیاورد.
اسکندری ترکیب را نوع دیگری از خلاقیت برشمرد و با این توضیح که پیش از این دوربین فیلمبرداری، عکاسی، ریکوردر و ... مجاز بودند، اما امروز همگی در گوشیهای هوشمند تجمیع شدهاند، افزود: بسیاری اوقات با تغییر سلیقه افراد باید نوع محصول را تغییر داد و یا تکنولوژی بهسمتی حرکت میکند که ناگزیر از تغییر محصول به آن سمت هستیم، از همه این موارد بهعنوان خلاقیت یاد میشود.
وی بازآرایی یا تغییر چیدمان افراد و یا حتی پستهای مدیریتی را برای ایجاد خلاقیت بیشتر ضروری برشمرد و افزود: برای داشتن خلاقیت باید به مسأله از دیدگاههای مختلف نگریسته شود. در تیمسازی باید بهخاطر داشت که قدرت یک زنجیر به ضعیفترین حلقه آن وابسته است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه یادآور شد: گاهی خلاقیت یا خلق ارزش با جدید کردن محصول، در دسترس بودن آن و یا کاهش هزینهها امکانپذیر میشود و آنچه به خلق ارزش کمک میکند، دنبال کردن چالشهاست.
به گزارش ایسنا، از اهداف این رویداد علمی آموزشی ایدهپردازی و خلاقیت برای ایجاد کسب و کار، تیمسازی و رهبری تیم در راستای بهبود ارتباطات صنعت و دانشگاه است که ویژه دانشجویان تعریف شده است.
دانشجویان در این مینوکمپ تقویت مهارتهای حل مسأله و تفکر خارج از چارچوب، آمادهسازی برای بازار کار با پرورش ایدههای نوآورانه و پیشرفت علمی و تحقیقاتی با استفاده از روشهای خلاقانه را تمرین میکنند، همچنین توسعه مهارتهای کارآفرینی و تبدیل ایدهها به کسبوکار و تقویت مهارتهای ارتباطی و ارائه مؤثر ایدهها را در این دوره آموزش میبینند.
انتهای پیام
نظرات