مژگان ثابت تیموری شامگاه ششم اسفند، در همایش راهنمایان گردشگری که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اولین دوره راهنمایان گردشگری را در سال ۱۳۹۵ در مشهد کلید زدیم و بعنوان اولین موسسه گردشگری در خراسان رضوی، این فرصت را پیدا کردیم که این دوره را ارائه دهیم و اطلاعات را در اختیار فراگیران و راهنمایان تخصصی که در حوزه تخصصی خود، بصورت آکادمیک آموزش دیدهاند یا سالها تجربه کسب کردهاند، قرار دادیم.
ثابت تیموری با اشاره به ضرورت برگزاری دورههای راهنمایان گردشگری اضافه کرد: افراد پس از گذراندن دورههای راهنمای گردشگری، بعنوان راهنمای گردشگری موضوعی مطرح میشوند و سطح دانش بسیار بالایی دارند. برگزاری دورههای ایرانشناسی برای حرفهایهای حوزه مرمت و زیارت انجام میشود، به این ترتیب افراد میتوانند قسمت تخصصی و موضوعی مورد علاقه خود را پیدا کنند، در آن حوزه به فعالیت بپردازند و دانش خود را ارتقا دهند.
راهنمایان پیشانی گردشگری محسوب میشوند
وی گفت: یکی از کلیدیترین وظایف راهنمای گردشگری، میزبانی از مهمانان در حوزههای مختلف گردشگری است؛ راهنمایان گردشگری پیشانی گردشگری هستند. دفتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری را همکار خود میدانند و با افراد دارای تخصص قراردادی برای تکمیل بسته سفر منعقد میکنند؛ اما مهمان، دفتر خدمات مسافرتی را یک واسطه میبیند و آنچه راهنمایان گردشگری ارائه میدهند، تاثیر بسیار زیادی بر ادامه روابط مهمان، وفاداری او به کشور و... خواهد داشت.
ثابت تیموری گفت: دو نکته بسیار مهم در بحث راهنمایان گردشگری وجود دارد؛ اول اینکه باید از دانش کافی در حوزه تخصصی خود بهرهمند باشند، بهویژه کسانی که از سایر کشورها به ایران میآیند چرا که که آنها قبل از سفر، اطلاعاتی را از قبل کسب کردهاند. بنابراین اگر راهنمایان گردشگری اطلاعات جامعتر و کاملتری از مهمان داشته باشند، میتوانند به خوبی او را همراهی کنند و وظیفه سفیر فرهنگی و صلح بودن خود را به درستی انجام دهند.
وی افزود: دومین مورد این است که اگر راهنمایان گردشگری اطلاعات کافی ندارند، قبل از سفر اطلاعات خود را کامل و اطلاعات لازم را برای هر مقصد گردشگری کسب کنند و سپس به این عرصه قدم بگذارند لذا خواهش من این است که دورههای آموزش راهنمای گردشگری، طبق اصول و قواعد وزارتخانه برگزار و از مدرسین حرفهای در آنها استفاده شود. همچنین حضور در کلاسها و برنامههای عملی برای راهنمایان گردشگری بسیار مهم است.
ثابت تیموری اضافه کرد: تربیت متخصص برای گردشگری است؛ یعنی کسی که متخصص کشاورزی است، دوره گردشگری کشاورزی را بگذراند و بعنوان راهنمای گردشگری کشاورزی فعالیت کند. این فرد (مفسر گردشگری کشاورزی) وقتی یک مزرعه گردشگری کشاورزی را به مهمانان خود معرفی میکند، باید با تمام جوانب آن آشنا باشد. همینطور گردشگری سلامت نیز باید بطور کامل مورد توجه قرار گیرد.
فعالان گردشگری همگی باید فرهنگی میزبانی را فرا گیرند
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: یکی از نکاتی که همیشه باعث دلخوری مهمانان میشود، اتلاف وقت در طول تور است. برخی از راهنمایان، مهمانان را به جاهایی میبرند که با آنها ارتباط دارند و پورسانتی دریافت میکنند. این موضوع در تمام دنیا وجود دارد و من میخواهم آن را نقد کنم؛ زیرا راهنمایان بیش از هر کسی با مهمانان تعامل دارند. از کانتر فرودگاه تا خانهداری یک اقامتگاه و... همگی باید فرهنگ میزبانی را یاد بگیرند. متاسفانه جامعه ما هنوز به این بلوغ نرسیده است و ما جزو نژادپرستترین افراد دنیا هستیم. ظاهر، رنگ پوست و ملیت افراد برای ما مهم است.
حرم رضوی نقطهای بالقوه برای حضور گردشگران است
ناصر غفران، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه نشست در مورد گردشگری سلامت و راهنمایان آن به ارائه مطالبی پرداخت و گفت: گردشگری سلامت تعریف مشخصی ندارد و عناوین مختلفی در این حوزه وجود دارد که نیازمند یکسانسازی است. بارگاه رضوی یک نقطه بالقوه برای حضور گردشگران است و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.
وی ادامه داد: در حوزه گردشگری سلامت در برنامه هفتم توسعه فقط به بخش پزشکی و دارویی و حوزه سیاست توجه شده است و به سایر جنبههای مهم این صنعت پرداخته نشده است.
چارچوب اجرایی مدونی برای گردشگری سلامت وجود ندارد
غفران افزود: سند چشمانداز توسعه بخش میراث فرهنگی نیازمند توجه جدی است و ما چارچوب اجرایی مدونی برای گردشگری سلامت نداریم.
وی گفت: نقش مراکز درمانی در گردشگری سلامت بسیار مهم است و باید مشخص شود که این مراکز چگونه میتوانند در جذب گردشگران سلامت نقش ایفا کنند.
غفران افزود: بر اساس ۷۶ سنجه دانشگاه علوم پزشکی، مبحث بازاریابی مطرح نیست و در خصوص جذب گردشگر هیچ اشارهای نشده است. این در حالی است که راهنمایان در بحث جذب گردشگر نقش موثری دارند.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: نوشتن پکیجهای مناسب برای بیماران و گردشگران سلامت نیازمند دانستن قیمتهای دقیق خدمات است. هر چقدر در مسیر بازاریابی حرکت شود اما قیمت مشخص نشود، تلاشها ثمر نخواهد داشت.
وی گفت: ما ماهانه هزاران نفر را برای ورود به ایران دعوت میکنیم، اما تا زمانی که زیرساختهای لازم و هماهنگیهای بینبخشی وجود نداشته باشد، نمیتوانیم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم.
انتهای پیام
نظرات