به گزارش ایسنا، معصومه آقاپور علیشاهی مشاور رئیسجمهور در امور همکاریهای اقتصادی، امروز در رویداد ملی بانوی ایرانی؛ بالندگی اقتصادی اظهار کرد: کشور در شرایط خاص و بحرانی ناشی از تحریمهای ظالمانه و همچنین تابآوری جامعه قرار دارد. این مسائل ما را بر آن داشته تا توجه ویژهای به صادرات غیرنفتی داشته باشیم. اما برای این منظور، نیاز به ابزار، زیرساخت، تکنولوژی، بازارسنجی، برندسازی و شناسنامهدار کردن برندها داریم. مهمتر از همه، باید به نسل Z توجه کنیم، که سلیقه و تفکرش کاملاً متفاوت با نسلهای گذشته است. همه این عوامل در کنار هم میتوانند ما را به موفقیت نزدیک کنند.
وی افزود: یکی از چالشهایی که من در دوران نمایندگی و همچنین بعد از آن با آن مواجه شدم، نبود فرهنگ مشترک در تجارت با کشورهای هدف است. برای مثال، ما باید تجارتمان با کشورهای اروپایی و آسیای شرقی را هماهنگ کنیم. ضرورت دارد که همکاری نزدیکتری با سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه، معاونت اقتصادی سفارتها و کنسولگریها و همچنین اتاق ایران داشته باشیم تا به یک دیالوگ مشترک دست یابیم.
مشاور رئیسجمهور در امور همکاریهای اقتصادی بیان کرد: پیشنهاد بنده این است که مزیتهای نسبی صنایع دستی ایران شناسایی شود. ما سه ماه را صرف تحقیق و بازارسنجی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که میتوانیم از طریق بخش خصوصی با روسیه تجارت فراسرزمینی را آغاز کنیم. یک مورد جالب این است که "کفگیر چوبی" با ارزش ۳۰۰ هزار تومان در یک ماه به رتبه دوم بازار رسید و "ظرف چرب مردانه" ظرف دو ماه به رتبه اول رسید. این دستاوردها چگونه ممکن است؟ بازارسنگی و فروش ۳۰ میلیارد تومان در صنایع دستی نیازمند شناخت صحیح مصرفکنندگان و فراهم آوردن زیرساختهای مناسب است.
به گفته وی؛ این فرآیند نیاز به تکنولوژیهای جدید و همچنین آشنایی با هوش مصنوعی دارد. همچنین، برای موفقیت، باید صبوری بورزیم و به بازارسازی و تصمیمسازی بپردازیم. نسل جوان و بهخصوص نسل Z، بهطور روزانه در فضای مجازی فعالیت میکنند و ما باید سلیقه آنها را در نظر بگیریم. چرا در بخش پوشاک موفق هستیم؟ چون همراه با سلیقه آنان پیش میرویم.
آقاپور بیان کرد: به هنرمندان صنایع دستی، بهویژه زنان ایرانی که به خارج مهاجرت میکنند، توجه کنید. آنها با آموختن فرهنگ کشورهای دیگر، هنر ایران را به شیوهای متفاوت به نمایش میگذارند. بنابراین خواهش من این است که در هر کاری که انجام میدهیم، یک نماینده از جمع شما عزیزان به من معرفی کنید تا با بخش خصوصی که در زمینه تجارت فراسرزمینی فعال است، هماهنگی لازم صورت گیرد. این نماینده میتواند آموزشهایی در زمینه فروش آنلاین و بازارسنجی در اختیار شما قرار دهد.
وی ادامه داد: آمارهای جالبی داریم؛ پیش از کرونا، فروش آنلاین رونق پیدا کرد و فضای مجازی بهعنوان یک فرصت تاریخی برای تجارت شناخته شد. بهعنوان نمونه، ترکیه در سال ۲۰۲۴، ۲۴ میلیارد دلار فقط از طریق فضای مجازی رونمایی کرده و هدفگذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۶۰ میلیارد دلار برسد."
انتهای پیام
نظرات