• شنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403121812473
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی:

 بازار تبریز، مجموعه‌ای فراتر از یک کالبد تاریخی است

 بازار تبریز، مجموعه‌ای فراتر از یک کالبد تاریخی است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بازار تبریز، مجموعه‌ای فراتر از یک کالبد تاریخی است، گفت: ثبت، ترویج و روایت‌گری ارزش‌های فرهنگی و تاریخی بازار، به اندازه حفظ کالبد آن حائز اهمیت است و باید در برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه، مدنظر قرار گیرد.

احمد حمزه‌زاده در همایش بازار ایرانی و نوروز اظهار کرد: بازار تبریز تنها یک مجموعه فیزیکی نیست، بلکه هویت فرهنگی، تاریخی و معنوی آن، روح و جان این بازار را شکل می‌دهد. تاکنون اقدامات گسترده‌ای در راستای حفاظت و مرمت کالبد بازار انجام شده است، اما ضروری است که در سال ۱۴۰۴ تمرکز بیشتری بر میراث ناملموس این مجموعه داشته باشیم.

وی ادامه داد: بازار تبریز با آیین‌ها، آداب و رسوم، چرخه‌های سنتی و رخدادهای تاریخی خود زنده است. اگر این محتوا روایت نشود، بازار تنها به یک سازه فیزیکی تبدیل خواهد شد. از این‌رو، برنامه داریم تا راویان بازار را شناسایی و معرفی کنیم تا بتوانند رخدادهای تاریخی، سنت‌ها و فرهنگ غنی این مجموعه را برای نسل‌های آینده روایت کنند.

وی افزود: تبریز به‌عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع، هویتی متمایز دارد و این روح تاریخی باید در اماکنی مانند مسجد جامع تبریز در بازار بزرگ به‌وضوح روایت شود. همچنین، توجه به مکاتب هنری که ریشه در بازار تبریز دارند، یکی از اولویت‌های ما خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ و ترویج میراث ناملموس، همان‌گونه که موجب پایداری هویت بازار شده، نقش مهمی در توسعه فرهنگی و گردشگری آن نیز دارد. از این‌رو، با رویکردی متفاوت، تلاش خواهیم کرد که بازار تبریز را نه فقط به‌عنوان یک مکان تاریخی، بلکه به‌عنوان یک نهاد زنده و پویا حفظ کنیم.

وب‌سایت رسمی پایگاه جهانی بازار تبریز راه‌اندازی شد

مدیر پایگاه جهانی مجموعه بازار بزرگ تبریز نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت حضور پررنگ‌تر مجموعه همایش بازار ایرانی و نوروز در فضای دیجیتال، از راه‌اندازی وب‌سایت رسمی خبر داد و بر اهمیت روایت‌گری هویت تاریخی و فرهنگی بازار در فضای وب تأکید کرد.

ناصر زواری ضمن اشاره به جایگاه منحصربه‌فرد این بازار در تاریخ تجارت و فرهنگ، اظهار کرد: بازار تبریز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میراث‌های جهانی، نیازمند حضور مؤثر در فضای دیجیتال است. به همین منظور، وب‌سایت رسمی پایگاه جهانی بازار تبریز به نشانی thbcp.ir راه‌اندازی شده تا اطلاعات دقیق، مستندات تاریخی و محتوای روایت‌گری این مجموعه در دسترس عموم قرار گیرد.

وی ادامه داد: بازار تبریز فراتر از یک مجموعه فیزیکی است و روایت تاریخ، سنت‌ها و رخدادهای آن، نقشی اساسی در معرفی و حفاظت از این میراث دارد. با توسعه محتوای دیجیتال، امکان ارائه روایتی جامع‌تر از هویت فرهنگی این بازار برای گردشگران، پژوهشگران و علاقه‌مندان فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این وب‌سایت تلاش شده تا با بهره‌گیری از اسناد تاریخی، تصاویر، مقالات پژوهشی و محتوای چندرسانه‌ای، بازار تبریز نه فقط به‌عنوان یک مکان تاریخی، بلکه به‌عنوان یک نهاد زنده و پویا در عرصه فرهنگی و اقتصادی معرفی شود.

به‌گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، وی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ و ترویج هویت بازار تبریز در فضای دیجیتال، گامی مهم در جهت معرفی این اثر جهانی و تقویت جایگاه آن در سطح بین‌المللی است. امیدواریم با توسعه این بستر، بتوانیم نسل جدید را بیش‌ازپیش با ارزش‌های این میراث گران‌بها آشنا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha