محمد انور بجارزهی در گفت وگو با ایسنا، افزود: چابهار در محدوده سواحل مکران و متصل به آب های آزاد اقیانوس هند موقعیت مناسبی برای تجارت، بازرگانی، آبزی پروری و ورود کالا دارد که تنها جاده استاندارد از نوع بزرگراه و آزادراه مناسب میتواند کشور را از وجود نعمتهای فراوان خدادادی و ظرفیتهای بسیار بهرهمند و اشتغال دریا محور در سواحل و انتقال سریع کالاها از یک جاده مطمئن و بدون خطر و تصادفات وحشتناک جادهای را ممکن سازد.
نماینده چابهار در ادامه بیان کرد: از آنجایی که ۸۵ درصد حمل ونقل کالا از طریق جادهها و با کامیون انجام می شود پروژه های راهسازی از جمله جاده دو بانده چابهار- کنارک و راه ترانزیتی چابهار- نیکشهر- ایرانشهر- زاهدان از اهمیت بالایی برای مردم استان و کشورهای همسایه برخوردار است.
وی افزود: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، به طوریکه ترانزیت کالا به افغانستان از این بندر با کامیون از طریق میلک زابل می تواند موجب تحول در اشتغال و توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان شود.
بجارزهی گفت: ترانزیت کالا از طریق جاده مناسب و استاندارد به داخل و خارج کشور در رونق اقتصادی استان سیستان وبلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت، در این خصوص از جمله مزیتها برای سیستان و بلوچستان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذینفع خواهد شد همچنین در کنار بخش حمل و نقل قطعا سامانهها و مجتمعهای خدماتی بین راهها از این فرآیند و مزیت ترانزیت نفع خواهند برد.
وی تصریح کرد: مزیت و قابلیتهای منحصر به فرد چابهار در زمینه صادرات و واردات و ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پر رونق کشور باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقهای ایفا کند.
وی گفت: با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتیهای اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده که با توسعه بندر در فازهای بعدی طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.
نماینده چابهار خاطرنشان کرد: با این اوصاف نقش ساخت حداقل ۲ هزار کیلومتر راه و جاده ۲ بانده در حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است و میتوان امیدوار بود که با آغاز ساخت جاده ۲ بانده چابهار- کنارک، پروژه های احداث بزرگراه از چابهار به سمت نیکشهر- ایرانشهر-زاهدان و ایرانشهر به طرف بم و کنارک به جاسک نیز با تخصیص اعتبار و آغاز عملیات اجرایی در آینده ای نزدیک شاهد تحول بزرگی خواهیم بود.
انتهای پیام
نظرات