• سه‌شنبه / ۵ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1404010501783
  • خبرنگار : 50599

نماینده چابهار بیان کرد:

بهره‌مندی از ظرفیت‌های بندر چابهار با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای

بهره‌مندی از ظرفیت‌های بندر چابهار با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای

ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده چابهار گفت: چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و نقطه مهم کریدور شمال، جنوب، مرکز و محور توسعه شرق کشور و به عبارتی پایتخت بلقوه دوم اقتصاد ایران است و اما متاسفانه در بخش زیرساخت‌ها مشکل دارد و راههای منتهی به آن ۲ بانده نیست.

محمد انور بجارزهی در گفت وگو با ایسنا، افزود: چابهار در محدوده سواحل مکران و متصل به آب های آزاد اقیانوس هند موقعیت مناسبی برای تجارت، بازرگانی، آبزی پروری و ورود کالا دارد که تنها جاده استاندارد از نوع بزرگراه و آزادراه مناسب می‌تواند کشور را از وجود نعمت‌های فراوان خدادادی و ظرفیت‌های بسیار بهره‌مند و اشتغال دریا محور در سواحل و انتقال سریع کالاها از یک جاده مطمئن و بدون خطر و تصادفات وحشتناک جاده‌ای را ممکن سازد.

نماینده چابهار در ادامه بیان کرد: از آنجایی که ۸۵ درصد حمل ونقل کالا از طریق جاده‌ها و با کامیون انجام می شود پروژه های راهسازی از جمله جاده دو بانده چابهار- کنارک و راه ترانزیتی چابهار- نیکشهر- ایرانشهر- زاهدان از اهمیت بالایی برای مردم استان و کشورهای همسایه برخوردار است.

وی افزود: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، به طوری‌که ترانزیت کالا به افغانستان از این بندر با کامیون از طریق میلک زابل می تواند موجب تحول در اشتغال و توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان شود.

بجارزهی گفت: ترانزیت کالا از طریق جاده مناسب و استاندارد به داخل و خارج کشور در رونق اقتصادی استان سیستان وبلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت، در این خصوص از جمله مزیت‌ها برای سیستان و بلوچستان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی‌نفع خواهد شد همچنین در کنار بخش حمل و نقل قطعا سامانه‌ها و مجتمع‌های خدماتی بین راه‌ها از این فرآیند و مزیت ترانزیت نفع خواهند برد.

وی تصریح کرد: مزیت و قابلیت‌های منحصر به فرد چابهار در زمینه صادرات و واردات و ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پر رونق کشور باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقه‌ای ایفا کند.

وی گفت: با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌های اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده که با توسعه بندر در فازهای بعدی طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.

نماینده چابهار خاطرنشان کرد: با این اوصاف نقش ساخت حداقل ۲ هزار کیلومتر راه و جاده ۲ بانده در حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توان امیدوار بود که با آغاز ساخت جاده ۲ بانده چابهار- کنارک، پروژه های احداث بزرگراه از چابهار به سمت نیکشهر- ایرانشهر-زاهدان و ایرانشهر به طرف بم و کنارک به جاسک نیز با تخصیص اعتبار و آغاز عملیات اجرایی در آینده ای نزدیک شاهد تحول بزرگی خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha