خیابان احمدآباد و پرستار مشهد یکی از مناطقی بوده که همواره ترافیکخیز است و مسبب این ترافیک، تجمع مطبهای پزشکی و به تبع آن، وجود داروخانهها است. زمانی که وارد پرستار یک میشوید، دو طرف خیابان مردم به سرعت در حال عبور و تردد از پیادهرو هستند. مسیر سنگفرش زرد رنگ ویژه نابینایان را طی میکردم که ناگهان سر به سوی ساختمانها کشیدم ولی دیواری خالی از تابلو مشخصات پزشکان نیافتم و در آن حین، چشمانم پیرزنی خمیده که چرخ واکر خود را به آرامی بر روی زمین میکشید، دنبال کرد تا رسید به کوچهای تنگ و بنبست و درست در انتهای آن معبر، دو ساختمان با دیوارهایی پر از تابلوی پزشکان به چشم میخورد.
خیابانها و کوچههای آن اطراف را چندین بار طی کردم، در کنار گذرگاههای پرتردد، در گوشه و کنجی بادگیر، چشمم به مادری مخفی شده زیر چادر سیاه که نوزاد خود را محکم درآغوش کشید بود، خورد. با صدایی آرام و سوزناک از عابرین درخواست کمک میکرد و میگفت: (مریض دارم، کمک کنید.) در کوچهای دیگر مردی سن و سالدار، در گوشهای از معبر نشسته بود، در حین عبور تنها پاهای قطع شدهاش از زانو که از زیر پتو بیرون زده بود، توجه همگان را جلب میکرد، اما چشمان غمآلود و چین و چروکهای اطرافش، خطوط عمیق روی پیشانی و بخشی از محاسن آشفته سیاه و سفید او، برایم تحمل درد و بیماری به همراه فقر را طوری دیگر بیان میکرد.
تقویت زیرساختهایی مانند پارکینگ؛ مشکلگشای ساکنین منطقه
در حین عبور از خیابانی فرعی، دقایقی در کنار مردی که منتظر خالی شدن جای پارک ماشین بود، منتظر ماندم و در همین حین با او همکلام شدم که اتفاقا از اهالی و ساکنین همان منطقه بود.
داوود جامی گفت: حدود ۲۵ سالی در محتشمی یک ساکن هستیم و به این ترافیک عادت کردهایم، بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ شلوغی این منطقه بسیار زیاد است و در این ساعات از وسیله نقیله خود استفاده نمیکنیم، بهطوریکه رفتوآمد فامیل به خانه ما یکی از دردسرها است. ازدحام پزشکان در این منطقه نیازمند کارشناسی دقیق بوده و از طرفی کوچ کردن پزشکان به ناحیهای دیگر نیز برای بیماران مشکلآفرین خواهد بود که در نتیجه باید زیرساختهایی مانند پارکینگ را تقویت کرد.
زمانیکه صحبتم با او تمام شد، به مسیر خود ادامه دادم و مشغول تماشای هیاهوی شهر بودم؛ ناگهان چشمم به اتومبیلی در آن طرف خیابان افتاد که با کشیدن موتور سیکلتی بر روی زمین شروع به حرکت کرد و با داد و فریاد رهگذاران به خود آمد و متوقف شد. حدود ۱۰ متری، موتور را در پشت خود میکشید و اصلا متوجه آن نشده بود، در حقیقت موتور سیکلت از نبود مکانی مناسب و کافی، بین دو ماشین در فضایی اندک به صورت خلاف جهت پارک شده بود.
حضور مطبها به منطقهای خلوت و با خیابانهایی عریض؛ راه حل ترافیک منطقه
در یکی از کوچههای پرستار با پیرمردی عصا به دست روبهرو شدم و از او درمورد مشکلات شلوغی منطقه پرسیدم؛ علیرضا پهلوانی گفت: یک بار دیگر برای ویزیت دکتر به اینجا آمدم و ماشینم را دورتر پارک کرده بودم که ۶۰ هزار تومان مرا جریمه کردند و این دفعه نیز برای یافتن جای پارک، حدود ۸۰۰ متر بالاتر در کوچهها جای پارک پیدا کردم و تقریبا باید حدود یک کیلومتر با این وضعیت بیماری و پا درد، پیادهروی کنم.
از او دلیل انتخاب پزشک خود را از این منطقه پرسیدم و او گفت: معمولا بهترین متخصصین شهر در این منطقه مطب دارند و ما مجبوریم برای طی کردن روند درمان به این منطقه بیاییم و اگر به مکانی خلوتتر، بدون ترافیک و با خیابانهایی عریضتر منتقل شوند که رفتوآمد با سهولت انجام شود، خیلی عالی میشود، اما حضور مطبهای پزشکی در این منطقه از قدیم الایام، این امر را غیرممکن میسازد و برای جلوگیری و کاهش ترافیک این منطقه، تنها باید پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری منطقه تمهیدات لازم را در نظر گیرند.
تشدید نزاع و درگیری در منطقه پرستار به علت ترافیک
می توان گفت افراد زیادی برای ویزیت دکتر، حداقل یک بار گذرشان به آن منطقه افتاده است؛ از دعوا و تنشهای ناشی از ترافیک و پیدا کردن جای پارک و شلوغیهای خیابانهای اطراف بیمارستان قائم زیاد شنیده بودم، اما پس از گشتزنی قریب به یک ساعت، شاهد دو نزاع و درگیری، یکی به دلیل جای پارک و دیگری نیز بین کارگران ساختمانی در حال تکمیل و رانندگان، درست در وسط خیابان بودم.
در واقع ازدیاد جمعیت در مطبهای کوچک، زمان طولانی انتظار برای ویزیتی کوتاه مدت، ترافیک، چرخیدن به دور خود برای یافتن جای پارک و جریمههای سنگین دردی بر دردهای بیمار میافزاید.
ضرورت ساخت مجتمعهای پزشکی و پارکینگهای گسترده
بسیاری از افراد در مکانهای غیرمجاز پارک کرده بودند و مجبور به نشستن داخل ماشین بودند، مردی جوان را دیدم که در خودروی خود نشسته بود، به سمتش رفتم و آرام به شیشه دودی خودرو ضربه زدم تا او را متوجه خودم کنم. رضا خجسته حدود دو ساعتی در ماشین منتظر نشسته بود و گفت: ترافیک به قدری زیاد است که مکانی برای پارک کردن ماشین پیدا نکردم، از طرفی ما وقت قبلی گرفته بودیم و در موعد مقرر به مطب مراجعه کردیم اما همچنان پزشک به مطب نیامده و کودک بیمارم و مادرش که در مطب منتظر هستند از این معطلی، کلافه شدهاند.
او ادامه داد: شهرداری باید فکری به حال این ترافیک و ازدحام جمعیت کند، ساخت مجتمع پزشکی بزرگ و گسترده و یا پارکینگهایی متناسب با نیاز این منطقه میتواند از حجم ترافیک و مشکلات بکاهد تا مردم بتوانند از خدمات شهرداری و پزشکی بهترین استفاده را ببرند.
استفاده از خدمات شهری استاندارد؛ کمترین حقوق شهروندی
در پیادهرو به راه خود ادامه دادم، از قسمتهایی عبور کردم که کفپوشها شکسته و یا با تپهای از سیمان و مصالح ساختمانی که پوشیده شده بود، روبهرو شدم. با خود گمان کردم که تردد بیماران ویلچری، افراد دارای معلولیت حرکتی و حتی کهنسالان، از این گذرگاههای غیراستاندارد چقدر میتواند سخت باشد زیرا که حضور افراد بیمار در آن نقطه از شهر بسیار بیشتر است.
زن جوانی را در تقاطع یکی از خیابانهای فرعی دیدم که در کنار ماشین خود حدود نیم ساعتی منتظر ایستاده بود تا جریمه نشود و گفت پسرم به صورت اینترنتی برای مطب دکتر وقت گرفته ولی ترافیک باعث دیر رسیدن آنها به پزشک شده، سه بار خیابانهای اطراف را دور زدیم تا جای پارکی را به سختی پیدا کنیم.
نبود امکانات تخصصی پزشکی در شهرستانها دلیلی برای ازدحام مراجعهکنندگان به این منطقه
مردی میانسال پشت فرمان نشسته بود و مادر پیرش بر روی صندلی خوابیده شده کنارش در حال استراحت بود، از شهرستان آمده بودند و گفت: اگر امکانات با کیفیت پزشکی، آموزشی و... در شهرستانها وجود داشته باشد، افراد از شهرستانها به این منطقه مراجعه نمیکنند. علت حضور ما به دلیل گرایش بیشتر پزشکان متخصص و حرفهای به کلانشهر مشهد است و در حقیقت بیماران بسیاری از شهرستانهای اطراف و حتی کشورهای همسایه به اینجا میآیند که باعث ازدحام جمعیت و شلوغی در این نقطه شده است. باید دو ساعت در ماشین منتظر بنشینم تا نوبت مادرم شود و هر دفعه حدود ۱۳۰ هزار تومان هزینه جریمه جا پارک میدهم.
خالی شدن پارکینگ شهرداری برای یک خودرو، هر ۴۰ دقیقه
به محل پارکینگ شهرداری رسیدیم، از نگهبان مسئول پذیرش در مورد ظرفیت پارکینگ پرسیدم و او جواب داد: این مکان برای جای پارک ۲۳۰ خودرو در نظر گرفته شده است. معمولا ساعات اولیه روز و در صبح ظرفیت تکمیل نمیشود اما از ساعات ۱۷ هر روز ظرفیت کامل شده و حدود هر ۴۰ دقیقه برای یک ماشین فضا خالی میشود.
برآورد زمان خالی شدن پارکینگ، نشان از نبود فضای زیرساختی کافی برای حضور خودروها در آن منطقه است و در حقیقت ساخت پارکینگ یکی از اصلیترین دغدغههای مراجعهکنندگان است که باید در دستور کار جدی مدیریت شهری قرار گیرد.
شهرداری ساخت پارکینگ در ساختمان پزشکان را اجباری کند
در ادامه مسیر خانمی جوان را دیدم که همراه با مادر خود در حال سوار شدن به ماشین بود و از مشکلات ترافیکی آن منطقه گفت: سالهاست که مشکلاتی مانند ترافیک در اینجا وجود دارد اما فکری برای حل این چالشها برداشته نمیشود؛ باید در هنگام صدور مجوز ساخت ساختمان پزشکان، مجوز ساخت پارکینگ نیز داده شود. خیابانها برای حضور این جمعیت طراحی نشده و متاسفانه سطح شیبداری برای رفتوآمد افراد دارای آسیبدیده در نظر گرفته نشده است.
مشکل پارکینگ در منطقه احمدآباد، قانونی است
چندی پیش محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد نیز درمورد مشکلات ترافیک این منطقه پزشکی به ایسنا گفت: در سطح شهر مشهد بسیاری از پارکینگها در اکثر مواقع تکمیل نمیشونداما ترافیک در منطقه احمدآباد و خیابانهای اطراف، مشکلی قانونی است و باید توسط کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و در سطح ملی، این چالش پیگیری شود. در گذشته طبق قانون، هر پزشک در منزل مسکونی که ملک او بوده، میتوانست در حد یک مطب داشته باشد.
وی ادامه داد: با گذشت زمان و با افزایش جمعیت، تغییرات گستردهای در قوانین، تبصره و مادهها انجام شده است اما متاسفانه به این موضوع توجهای نشده است. طبق قانون ساختمانی که برای مطب پزشکان در نظر گرفته میشود، دارای یکسری ضوابط شهرداری است و باید برای این نوع از ساختمانها پارکینگ و فضایی استاندارد برای حضور پرسنل و مراجعهکنندگان در نظر گرفته شود.
شهردار مشهد اضافه کرد: در حال حاضر طبق قانون، در هر منزل کاربری مسکونی بدون درنظر گرفتن مالکیت پزشک، مطب، داروخانه، آزمایشگاه و کلینیکهای مختلف را ایجاد میکنند. در حقیقت با معضل ترافیک و ازدحام جمعیتی که روزانه در منطقه احمدآباد به عنوان یکی از مناطق اصیل و قدیمی شهر، به وجود آمده، افراد بسیار اندکی حاضر به سکونت هستند.
قلندرشریف بیان کرد: هر چقدر پارکینگها در آن منطقه افزایش یابد، به ازدحام بیشتر مطبهای پزشکی و مشکلات ترافیکی دامن زده میشود، تمام ساختمانهای پزشکان آن اطراف برای کاربری بهداشتی باید دارای پارکینگ باشند ولی متاسفانه حتی ساختمانهای مسکونی که تبدیل به مطب شدهاند، پیلوتهای خود را حذف کرده و به داروخانه و آزمایشگاه تغییر دادهاند.
وی عنوان کرد: باید یکی از مطالبهگریهای رسانه، ترافیک و ازدحام جمعیت مطبهای پزشکی در منطقه احمدآباد باشد و در گذشته بارها پیشنهاد ساخت و احداث شهرک سلامت در انتهای بلوار شهید باهنر را دادهام زیرا که دهها هکتار زمین خالی در آن منطقه وجود دارد. پزشک عمومی در سطح شهر نیاز است اما در حوزههای تخصصی میتوان شهرکی احداث کرد.
برای ساماندهی این وضعیت، در شورای شهر پیشنهاداتی مطرح شده است
با توجه به ترافیک فشرده و مشکلات ناشی از آن در برخی از مناطق مشهد، به ویژه در اطراف خیابان احمدآباد و منطقه پرستار، سوالاتی در خصوص برنامههای شورای شهر برای مدیریت ترافیک و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و بیماران مطرح شده است. مهدی ناصحی، رئیس شورای شهر مشهد مقدس، در این زمینه، به بیان نظرات و برنامههای شورای شهر برای بهبود وضعیت ترافیکی این مناطق پرداخت.
ناصحی با اشاره به ترافیک سنگین و مشکلات پارکینگ در منطقه پرستار، اظهار کرد: طبق قانون، پزشکان و وکلا مجاز به ارائه خدمات در ساختمانهای مسکونی هستند و این مسئله، قانونی است که باید در نظر گرفته شود. به همین دلیل، برای ساماندهی این وضعیت، در شورای شهر پیشنهاداتی مطرح شده که یکی از آنها، ایجاد مراکز درمانی غیرمتمرکز در نقاط مختلف شهر است که میتواند از فشار ترافیکی منطقه پرستار بکاهد.
وی افزود: با وجود اینکه تصمیماتی در خصوص محدود کردن تردد در خیابانهای منطقه گرفته شده، هنوز مشکلاتی برای مردم ساکن در این مناطق وجود دارد، بنابراین، یکی از چالشهای اصلی ما، کمبود کاربریهای مناسب برای این مراکز درمانی است که بتواند مشکلات را حل کند.
در نهایت، ترافیک به ویژه در مناطق پرجمعیت و پزشکی مانند خیابانهای احمدآباد، پرستار و محتشمی مشهد، نیازمند توجه و تدابیر جدی است. با افزایش جمعیت و مراجعهکنندگان به مطبها، نه تنها زمان و انرژی ساکنین به هدر میرود، بلکه مشکلاتی چون آلودگی هوا و استرس نیز به وجود میآید.
توسعه زیرساختهای مناسب، از جمله ساخت پارکینگهای کافی و مجتمعهای پزشکی در مناطق خلوتتر، میتواند به کاهش ترافیک و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند. همچنین توجه به استانداردهای خدمات شهری و گسترش حملونقل عمومی، از دیگر راهکارهای ضروری برای بهبود این وضعیت به شمار میرود. امید است که با همت مسئولان شهری و همکاری شهروندان، بتوانیم به سمت رفاه بیشتر حرکت کنیم.
انتهای پیام
نظرات