در ادامه پیگیری مصوبات سفر رئیسجمهور به شهرستان پاکدشت امروز ۱۸ فروردین سید کمالالدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، به همراه مهدی حیدری، سرپرست فرمانداری پاکدشت و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از پروژه نیمهتمام کمربندی جنوبی پاکدشت بازدید کردند.
مهدی حیدری در گفتگو با ایسنا با تأکید بر ضرورت تسریع در روند تکمیل طرحهای نیمهتمام گفت: پروژه کمربندی پاکدشت بعنوان یک مطالبه قدیمی و ملی پس از سالها وقفه با تأمین هزار میلیارد ریال برای آمادهسازی حدود ۹ کیلومتر از مسیر، وارد مرحله اجرایی شده است.
وی با اشاره به حجم بالای تردد در محور امام رضا(ع) و داخل شهر افزود: روزانه هزاران خودرو از این مسیر عبور میکنند و استقرار چهار شهرک صنعتی، واحدهای تولیدی، گلخانهها و اراضی کشاورزی در محدوده پاکدشت، ضرورت اجرای این کمربندی را دوچندان کرده است.
سرپرست فرمانداری پاکدشت خاطرنشان کرد: این کمربندی به طول ۳۲ کیلومتر، از محدوده شهر فرونآباد آغاز شده و پس از عبور از جنوب شهرستان، در شریفآباد مجدد به بزرگراه امام رضا(ع) متصل میشود. تکمیل این طرح میتواند بخش قابل توجهی از بار ترافیکی شرق استان تهران را کاهش دهد.
سرپرست فرمانداری پاکدشت در پایان با بیان اینکه طرح کمربندی به دلیل معارضات ملکی و نبود اعتبار طی سالهای گذشته متوقف مانده بود، گفت: با پیگیریهای انجام شده در سطح استان و دولت، اجرای این پروژه اکنون در اولویت قرار گرفته و مراحل آزادسازی، ایمنسازی و بهرهبرداری موقت آن در حال انجام است.
مولدسازی، تنها راه نجات طرح ۲۰ هزار میلیارد تومانی
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران نیز در حاشیه این بازدید از بلاتکلیفی این پروژه بهدلیل کمبود اعتبار گفت و تصریح کرد: پروژه کمربندی پاکدشت اگر امروز بخواهد بهطور کامل اجرا و تملک شود، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ این در حالی است که اعتبارات سالانه ما بسیار محدود و اندک است.
امیرحسین آزاد دوار در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در صورت تأمین منابع کامل، میتوان این پروژه را ظرف سه سال به بهرهبرداری رساند. اما وقتی منابع مالی محدود باشد، پروژههایی از این دست بهجای چند سال، بیش از یک دهه در انتظار تکمیل میمانند. تنها راهکاری که در حال حاضر برای تأمین منابع مالی این پروژه در دست بررسی است، استفاده از ظرفیت مولدسازی داراییهای دولتی است. اراضی در اختیار دستگاههای اجرایی میتواند از طریق سازوکار مولدسازی وارد فرایند تأمین مالی شود و پروژه را از وضعیت فعلی خارج کند.
وی گفت: در جلسهای که امروز با حضور دستگاههای اجرایی برگزار شد، پیشنهاداتی مطرح شد مبنی بر اینکه هر نهاد بخشی از اراضی در اختیار خود را برای تأمین مالی پروژه در نظر بگیرد. همچنین برخی اراضی میان راه و شهرسازی و منابع طبیعی وجود دارد که یا باید واگذار شوند یا طبق ماده ۱۰ قانون زمین شهری به راه و شهرسازی انتقال یابند تا در پروژه استفاده شود.
معاون راه و شهرسازی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات ترافیکی منطقه اشاره کرد و افزود: پاکدشت با دو نوع ترافیک عبوری و منطقهای روبهرو است. در حال حاضر این دو نوع ترافیک با یکدیگر تداخل دارند و موجب ایجاد گلوگاههای جدی در محور امام رضا (ع) شده است. طبق مطالعات انجامشده، ترافیک عبوری در این مسیر حدود ۴۰ هزار خودرو در روز است، اما ترافیک منطقهای در محدوده پاکدشت، قیامدشت، خاتونآباد و پارچین بیش از ۱۰۰ هزار خودرو را دربرمیگیرد. این حجم از ترافیک مستلزم ایجاد زیرساختهای جدید برای جداسازی مسیرهای عبوری و محلی است.
آزاد دوار با بیان اینکه سیاست وزارت راه بر ریلپایه شدن حملونقل کشور است، ادامه داد: در حال حاضر پاکدشت با وجود جمعیت بالا فاقد خط ریلی مؤثر است و برخی خطوطی که در گذشته طراحی شده بودند، به دلیل جذاب نبودن برای مردم به مرحله اجرا نرسید. در طرحهای پیشنهادی پیشین، ایستگاههایی در نظر گرفته شده بود که مسیر سفر برای مردم جذاب و سریع نبود. امروز نیاز به خطی ریلی با سرعت مناسب و اتصال مستقیم به پایتخت داریم که می توان به خطوط مترو اشاره کرد.
معاون مهندسی ساخت راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: در صورت احداث یک مسیر ریلی موازی با محور امام رضا (ع) که از پاکدشت عبور کرده و تا شریفآباد امتداد یابد، میتوان بار ترافیکی را به میزان چشمگیری کاهش داد. این مسیر میتواند بهویژه در حوزه حملونقل مسافری کارساز باشد.
آزاد دوار در پایان تصریح کرد: جمعیت شهرستان پاکدشت امروز به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده، در حالیکه زیرساختهای شهری و حملونقل متناسب با این رشد توسعه نیافته است. اگر منابع مالی تأمین شود، پروژه کمربندی ظرف سه سال قابل بهرهبرداری است؛ اما در غیر این صورت، ممکن است تکمیل آن بیش از ۱۵ سال دیگر طول کشد.
به گزارش ایسنا، پروژه کمربندی پاکدشت بعنوان یکی از طرحهای مهم راهسازی شرق استان تهران بیش از ده سال است که آغاز شده اما به دلیل کمبود منابع مالی همچنان در میانه راه متوقف مانده است. این پروژه ۳۲ کیلومتری با ۱۲ تقاطع غیرهمسطح و سه پل بزرگ رودخانهای طراحی شده و قرار است که بار ترافیکی شرق استان تهران بهویژه در محدوده پاکدشت را کاهش می دهد.
انتهای پیام
نظرات