• سه‌شنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1404011909055
  • خبرنگار : 71234

تاکید نمایندگان بر اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

تاکید نمایندگان بر اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد ارزیابی نتایج اجرا و آسیب‌شناسی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، نمایندگان بر لزوم اصلاح این قانون تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا احمدی سنگر نماینده رشت در جلسه علنی امروز؛ سه‌شنبه ۱۹ فروردین با اشاره به کمیسیون عمران در مورد ارزیابی نتایج اجرا و آسیب شناسی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: بیش از نیم میلیون مهندس ساختمان دلسوز و متخصص در کشور فعالیت می‌کنند و این فعالیت‌ها بیش از ۳۰ سال است که ادامه دارد. امروز در مجلس، مسئولین و متولیان امر در حال بررسی نقاط ضعف و قوت قوانین مربوط به نظام مهندسی ساختمان هستند تا مشکلات موجود را شناسایی و برطرف کنند.

احمدی: نظارت کافی بر سبک معماری و ساخت ساختمان‌ها وجود ندارد

وی افزود: یکی از ضعف‌های بزرگ در نظام مهندسی ساختمان، عدم نظارت کافی بر سبک معماری و ساخت ساختمان‌هاست. با توجه به هزینه‌هایی که از متقاضیان دریافت می‌شود، این سؤال مطرح می‌شود که آیا واقعاً نظارتی بر حسن اجرای ساختمان‌ها وجود دارد یا خیر. متأسفانه به دلایل مختلف، برخی از مهندسان ممکن است تنها به امضای برگه‌ها بسنده کنند و از انجام بازدیدهای میدانی خودداری کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: نیاز است علاوه بر تقدیر از مهندسین دلسوز و با تجربه، نظارت دقیق‌تری بر کیفیت و سبک ساختمان‌ها انجام شود. اگرچه ممکن است درصد کمی از خطاها وجود داشته باشد اما باید راهکارهایی برای کاهش این خطاها ارائه شود. همچنین، استفاده از ظرفیت شرکت‌های مشابه و پیمانکاران متخصص در ارائه خدمات مهندسی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تمرکززدایی در نظام مهندسی ساختمان را ضروری خواند و گفت: به‌عنوان مثال، نظارت بر دریافت حق الزحمه مهندسان باید به دقت پیگیری شود، زیرا گاهاً این حق الزحمه‌ها رسوب کرده و پرداخت نمی‌شوند. بررسی‌های بیشتری در این زمینه لازم است تا شفافیت و کارایی نظام مهندسی ساختمان افزایش یابد.

عزیزی: نظارت‌ها بیشتر نمایشی است

حمیدرضا عزیزی نماینده اردل ‌و فارسان نیز گفت: ۳۰ سال پیش، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان طراحی و به اجرا درآمد اما به اهداف اصلی خود در تأمین امنیت روانی و فیزیکی و برآورده کردن خواسته‌های مصرف‌کنندگان در ابعاد ساختمانی و فرهنگی نرسیده است لذا باید  بر اساس خواسته‌های مردم و با توجه به پیشرفت‌های فنی در حوزه ساخت و ساز و پیچیده‌تر شدن روابط مهندسان ذی‌صلاح با مالکان، قانون اصلاح شود.

وی با اشاره اهمیت نحوه اجرای قوانین و آیین‌نامه‌ها گفت: برخی آیین‌نامه‌ها خلاف قانون است به‌عنوان مثال، افزایش مهلت هیئت مدیره به بیش از سه سال مغایر با قانون بوده و این موضوع باید اصلاح شود. همچنین، نقش نظارت نمایندگان مجلس و کمیته تطبیق باید روشن‌تر شود تا از دخالت‌ها و تغییرات غیرمجاز در اجرای قانون جلوگیری شود.

عزیزی افزود: تمایز مشخصی بین وظایف حاکمیتی دولت و مسئولیت‌های سازمان و نقش نظارتی آن وجود ندارد. همچنین، سازمان نظام مهندسی در قانون هم مجری، هم ناظر و هم ذینفع است که این امر موجب تعارض منافع و سوءاستفاده می‌شود.

وی بیان کرد: نکته دیگر این است که نظارت‌ها معمولا فقط در ابتدای صدور پروانه‌های ساختمان و در انتهای کار برای پایان‌کار انجام می‌شوند در حالی که نظارت مستمر وجود ندارد. کاردانان فنی انجمن صنفی کارگران استادان نیز جایگاه مؤثری در قانون ندارند و متأسفانه برای شهرستان‌ها در ساختار قانون هیچ جایگاهی قائل نشده‌اند به همین دلیل ما هیئت مدیره شهرستانی نداریم و مراکز رفاهی، اداری و ورزشی تنها در مراکز استان‌ها ساخته می‌شوند. این موارد از جمله ایراداتی هستند که نیاز به اصلاح دارند. به‌نظر می‌رسد که نظارت‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارند.

معینی: باید فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی اصلاح شود

مصطفی معینی آرانی نماینده کاشان گفت: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در دهه ۷۰ تصویب شده، دستاوردهای قابل توجهی را به همراه داشته که از جمله این دستاوردها افزایش نظارت فنی بر ساخت و سازها، ارتقای استانداردهای طراحی و اجرا، ساماندهی فعالیت مهندسان و کاهش تخلفات ساختمانی در برخی مناطق است البته این قانون چالش‌ها و نقاط ضعف اجرایی نیز دارد.

وی توضیح داد: عدم رعایت و اجرای صحیح قوانین در برخی از مناطق کشور به مشکلاتی در کیفیت ساخت و ساز منجر شده است. همچنین وجود فساد و رانت در فرآیند صدور مجوزها، باعث عدم شفافیت و نارضایتی عمومی شده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: عدم آگاهی کافی مردم از حقوق و وظایف خود در حوزه ساخت و ساز، موجب بروز مشکلاتی در اجرای صحیح قوانین می‌شود. در این شرایط عدم وجود ضمانت‌های اجرایی مؤثر برای نظارت بر ساخت و سازها، به تضعیف قانون منجر شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی اصلاح شود، گفت: در ارزیابی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باید به شاخص‌هایی همچون نظارتی و اجرایی، ایمنی و کیفیت ساخت و ساز، اقتصادی و اداری، مشارکت و رضایت ذینفعان و فساد و شفافیت توجه کرد.

خضریان: شاهد یک رویه سیاسی در مدیریت نظام مهندسی هستیم

همچنین علی خضریان نماینده تهران بیان کرد: یکی از نکاتی که باید در مورد آن بیشتر صحبت شود، موضوع سیاسی شدن سازمان نظام مهندسی است که معمولاً به عنوان یک موضوع فرامتن در موردش حرف زده نمی‌شود و به آن نگاه جدی نیست در حالی که امروز شاهد یک رویه سیاسی در مدیریت نظام مهندسی هستیم به طوری که با رویکرد آمدن هر دولتی، این ساختار به هم ریخته و نظام مهندسی تبدیل به یک حیات خلوت برای پیگیری اهداف سیاسی و جولانگاه رفتارهای سیاسی و توزیع رانت می‌شود.

وی بیان کرد: اگر سازمان نظام مهندسی سیاسی نبود، نباید جولانگاه امثال عباس آخوندی‌ها و احمد خرم‌ها می‌شد و خیل عظیمی از مهندسین مستعد و جوان در کشور با بی‌عدالتی مواجه شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی نظام مهندسی سیاسی و حیات خلوت افرادی می‌شود که هیچ نسبتی با عمران و شهرسازی به صورت مستقیم ندارند و مسائل فنی ساختمان را درک نمی‌کنند. خروجی این رانت‌ها این می‌شود که خانواده بزرگ مهندسین برخلاف آن تصویر اجتماعی که ما از مهندسین داریم، امروز در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند چرا که از فرصت‌های نظارتی در نظام مهندسی است، برخوردار نیستند.

خضریان گفت: شاهد گواهی‌های سفارشی و اتفاقاتی در حوزه ساخت و سازها هستیم که نتیجه آن ساختمان‌های ناایمن، غیرفنی و به قول معروف مردم، بساز بفروشی هستیم و بعضا هم باعث ریزش آن‌ها می‌شود. حتماً باید مجلس به این موضوع ورود جدی داشته باشد.

نیک بین: تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی وجود دارد

جواد نیک بین نماینده کاشمر با تاکید بر لزوم اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: ساختمان‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شوند، بعد از کمتر از ۱۰ سال یا حتی ۱۵ سال به بافت فرسوده ملحق می‌شوند. این موضوع نشان‌دهنده لزوم بازنگری جدی در نظام مهندسی است.

وی با اشاره به تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی گفت: بسیاری از افراد در این سازمان مشاغل متعددی دارند؛ فردی ممکن است ۴ شغل داشته و همزمان دارای پروانه و صاحب امضا باشد. با توجه به اینکه این افراد نمی‌توانند زمان کافی را برای نظارت صرف کنند، طبیعتاً امضای آن‌ها ممکن است خرید و فروش شود. بنابراین لازم است که در قانون جدید این موضوع تعارض منافع به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس افزود: برخی از آیین‌نامه‌های داخلی که در سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های مربوطه نوشته می‌شوند، گاهی با اصول قانون اساسی مغایرت دارند. ما در حوزه نظام مهندسی به دنبال یک حوزه فنی هستیم نه یک حوزه سیاسی؛ باید مراقب باشیم که سازمان نظام مهندسی و سایر سازمان‌های تخصصی تنها به رشته تخصصی خود بپردازند و از ورود به مسائل غیرتخصصی پرهیز کنند.

وی با اشاره به حوزه مبلمان شهری و مدیریت شهری گفت: متأسفانه، وقتی از مردم درباره سازمان نظام مهندسی سؤال می‌کنیم، بسیاری آن را به عنوان یک منبع درآمد برای عده‌ای خاص تلقی می‌کنند و نه به عنوان یک خدمت‌رسان. این تصور ناشی از عدم نظارت کافی و وجود خرید و فروش امضا در این سازمان است.

سلیمی: نظام مهندسی تبدیل به یک بنگاه پول‌سازی برای عده‌ای خاص شده است

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس بیان کرد: بیش از ۳۰ سال از تصویب این قانون می‌گذرد و باید اصلاح شود.

یکی از مشکلات اساسی این است که سازمان نظام مهندسی پاسخگو نیست که یکی از دلایل آن به ترکیب شورای مرکزی نظام مهندسی برمی‌گردد که توسط وزیر مشخص می‌شود. این امر باعث ایجاد تعارض منافع و آسیب به کیفیت ساخت و ساز در کشور شده است.

وی با اشاره به اصل ۱۳۸ قانون اساسی گفت: هیئت وزیران باید آیین‌نامه‌های قانونی را تدوین کند. اما در حال حاضر، وزیر به جای هیئت وزیران نقش‌آفرینی می‌کند و این مسئله باعث عدم پاسخگویی شده است.

سلیمی گفت: نظام مهندسی به عنوان یک ساختار فنی تبدیل به یک بنگاه پول‌سازی برای عده‌ای خاص تبدیل شده و این آسیب باید در پیشنهادات کمیسیون عمران مورد توجه قرار گیرد.

وی‌ با اشاره به موضوع انحصار گفت:. انحصار موجود موجب رانت‌خواری و خط ویژه برای عده‌ای در امور سیاسی شده است. ما باید شفافیت مالی را پیگیری کنیم. در حوزه نظارت، هزاران میلیارد تومان پول رد و بدل می‌شود و نظارت میدانی وجود ندارد. چرا باید ساختمان‌هایی مانند مدارس یا بیمارستان‌ها که امسال ساخته می‌شوند، سال بعد یا حتی دو ماه بعد در زلزله تخریب شوند؟ علت این مسئله چیست؟ بلکه باید نظارت واقعی و جدی در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha