آرش شایستهنیا در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: وجود بقعههای مذهبی و اماکن زیارتی از یک سو و جاذبههای طبیعی، گردشگری و تفریحی از سوی دیگر سبب شده است تا علاوه بر جذب گردشگران خارجی از تمام نقاط دنیا، هموطنان از هر فرصتی برای سفر به نقاط مختلف کشور استفاده کنند.
وی ادامه داد: براساس آمار ارائهشده از سوی ستاد سفرهای نوروزی، در بازه زمانی ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین سال جاری ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی با وسایل نقلیه شخصی یا وسایل نقلیه عمومی زمینی، ریلی و یا هوایی ۵۵۸ هزار تردد را به ثبت رساندهاند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سه درصدی را نشان میدهد.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات اجتماعی و مدیریت رسانه افزود: این آمار قابل توجه فقط یک روی سکه است و زمانی که آمار ترسناک حوادث و تصادفات جادهای از سوی پلیس راهور فراجا منتشر شد، روی دوم سکه و شکل تازه چرخه ارتباطات اجتماعی که در قالب سفر متجلی شده است، آشکار شد.
وی با اشاره به اینکه آمار تصادفات مرگبار جادهای در ایران بالاتر از میانگین آمار جهانی است، خاطرنشان کرد: به لحاظ آماری و براساس گزارش منتشرشده از سازمان پزشکی قانونی، مصدومان نزاع و تصادفات در ایران بیشترین حجم مراجعان به پزشکی قانونی هستند.
شایستهنیا با اشاره به اینکه میزان تصادفات در کشور ۸۴ میلیون نفری ایران از اتحادیه اروپا با جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ میلیون نفری بیشتر است، تصریح کرد: براساس آمار معاونت وزارت بهداشت و درمان، در مدت زمان یادشده نزدیک به ۸۵۰ نفر در صحنه تصادفات کشته شده و بیش از ۲۹ هزار نفر نیز مجروح و مصدوم شدهاند که این اعداد و ارقام بیانگر این نکته است که تا رسیدن به سفرهای ایمن و بدون حادثه در ایران راهی طولانی در پیش است.
این مدرس دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه نباید پذیرفت که عامل اصلی و یا تنها عامل بروز تصادفات جادهای در کشور «عامل انسانی» است، خاطرنشان کرد: کیفیت پایین خودروهای تولید داخل، نبود زیرساختهای مناسب جادهای، ضعف سیستمهای نظارتی هوشمند در شبکه حمل و نقل ریلی و یا جادهای و کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد با هدف نظارت بر دفاتر ارائه خدمات حمل و نقل به مسافران میتواند بخش دیگری از عوامل بروز تصادفات جادهای درون شهری یا برون شهری در کشور باشد.
وی ادامه داد: تا زمانی که رانندگان متخلف توجهی به رانندگی ایمن نداشته باشند، اعمال قانون و اهرمهای نظارتی نمیتواند عاملی برای رانندگی صحیح و حفظ جان مسافرین باشد. شاید برگزاری و اجرای پویشها و برنامههای فرهنگی بتواند از میزان تصادفات جادهای کاسته و آمار مرگ و مصدومین جادهای را کاهش داده و بر بهبود کیفیت زندگی بیفزاید که اجرای پویش «نه به تصادف» که از سوی ریاست جمهوری پیشنهاد شد، نمونهای از آن برنامههای فرهنگی است.
این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: نگاهی کارشناسانه به این پویش بیانگر آن است که طراحان این پویش به خوبی توانستهاند تا با بهرهگیری از مشاوره روانشناسان حوزه تبلیغات و رسانه، با ترکیب منطق و احساس پیامی را تولید کنند تا پس از انتشار آن بتوانند به نتایج مثبتی در تأمین سفری کم خطر دست یابند.
وی با تأکید بر اینکه اجرای این پویشها نباید منوط به بازه زمانی خاصی باشد به کارکردهای آموزشی و تبلیغاتی رسانهها اشاره کرد و افزود: رسانهها باید بدون در نظر گرفتن منفعت فردی و با ایجاد یک همگرایی رسانهای با تولید محتواهای آموزشی و تبلیغاتی سبب ارتقای سلامت اجتماعی باشند.
شایستهنیا در پایان خاطرنشان کرد: به هر میزان که از تعداد تصادفات درون شهری و یا برون شهری کاسته و به بهبود ترافیک و وضعیت حمل و نقل در کشور توجه شود، به سلامت اجتماعی جامعه توجه شده است.
انتهای پیام
نظرات