• پنجشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404012815595
  • خبرنگار : 50649

افتتاح ۱۶ همت پروژه‌های شهری شیراز / عملیات حفاری فاز دوم خط ۲ مترو پایان یافت

افتتاح ۱۶ همت پروژه‌های شهری شیراز / عملیات حفاری فاز دوم خط ۲ مترو پایان یافت

ایسنا/فارس چهل و ششمین مرحله جهش عمرانی شهرداری شیراز امروز، ۲۸ فروردین با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و مسئولانی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در این کلان‌شهر برگزار شد.

در این مرحله، چند پروژه عمرانی مدیریت شهری شیراز با اعتباری بالغ بر ۱۶ همت افتتاح و رونمایی می‌شود که از جمله آن می‌توان به پایان عملیات حفاری مکانیزه (TBM) و ساخت تونل جنوبی خط ۲ مترو شیراز از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی، رونمایی و افتتاح پروژه‌های زیربنایی با رویکرد بهبود حمل‌نقل عمومی و تسهیل ترافیک در نقاط مختلف شهر شیراز نظیر افتتاح زیرگذر نیمه‌مسقف گویم، افتتاح بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شهری کشور و همچنین بهسازی کمربندی (بزرگراه امام خمینی) اشاره کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور  در حاشیه افتتاح پروژه‌های شهری شیراز، زحمات و تلاش‌های استاندار، شهردار و شورای شهر شیراز و همچنین نمایندگان مجلس استان فارس را در پیشبرد اهداف و پروژه‌های این استان و شیراز ستود و گفت: استاندار فارس استانداری مجرب است که در همه قوا در مسئولیت‌های عالی کار کرده است و تجربه و دانش فراوان دارد که می‌تواند زمینه‌ساز تحول در استان باشد.

حمید پورمحمدی همچنین شهردار شیراز را شهرداری با تجربه، کاردان و لایق توصیف کرد که هرچقدر امورات شهری این کلان‌شهر جلوتر می‌رود، این خصایص بیشتر نمایان شده و آینده درخشانی نصیب شیراز خواهد شد.

وی با بیان اینکه همکاری تمام  این مسئولان در کنار هم موجب جهش جدی در توسعه استان فارس خواهد شد، گفت: تمام خادمان استان فارس در حال تلاش و خدمت‌رسانی هستند و این را می‌توان در انجام پروژه‌های عمرانی منحصر به فرد در شیراز و استان فارس مشاهده کرد.

پورمحمدی با یادآوری اینکه طبق اعلام پیمانکاران پروژه‌های عمرانی که در شیراز افتتاح می‌شود، بنا بود این پروژه‌ها در بازه زمانی ۴ ساله تمام شوند اما با جهد و تلاش، این پروژه‌ها دو ساله به اتمام رسیدند، تأکید کرد: همه پروژه‌ها عمرانی با سرعت و شتاب و با کیفیت در حال انجام هستند که در خور توجه است.

وی به نقش قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در انجام پروژه‌های قطار شهری اشاره کرد و اقدامات آن را شگفت‌آور و با سرعت توصیف کرد که همگی ماحصل تلاش‌های مهندسان و متخصصان ایرانی است.

ایجاد تحول در گردشگری شیراز با افتتاح خط دوم مترو

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: افتتاح خط دوم مترو شیراز که دارای ایستگاه‌های سعدیه، حافظیه، همچنین باغ ارم است، می‌تواند تحولی برای صنعت گردشگری در این کلان‌شهر ایجاد کند ضمن اینکه از میزان ترافیک شهری هم می‌کاهد و در نهایت موجب ایجاد احساس آسایش و آرامش و کاهش مصرف سوخت در سطح شهر خواهد شد.

پورمحمدی با بیان اینکه هرچقدر این کار سرعت گیرد، انسان به معنای واقعی توسعه را حس می‌کند، تأکید کرد: دولت با هر بضاعتی که داشته باشد، برای این پروژه‌ها کمک می‌کند تا کام مردم شیرین بماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: با شایستگی که در تلاش شهردار و همت شور و شوق اعضای شورای شهر شیراز و مدیریت فاخر و کلان استاندار فارس و خیرخواهی و پیگیری‌هایی که نمایندگان دارند، بسیار به آینده این استان و شهر امیدوار هستیم و امیدواریم هرچه زودتر شیراز و استان فارسی که مهد تمدن ایران زمین است، به شکوه و جلال در خور خود برسد.

استاندار فارس نیز در مراسم افتتاح این پروژه با تاکید بر اینکه توسعه شهر شیراز با سرعت خوبی در حال انجام است، گفت: زمان اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌ها در شهرداری شیراز به موقع انجام می‌شود که مصداق این موضوع برای بنده بارها اتفاق افتاده است.

سند گردشگری فارس به‌زودی تصویب می‌شود

حسینعلی امیری با تاکید بر این موضوع که گردشگری از مباحث اصلی و اساسی توسعه این استان محسوب می‌شود، افزود: سند توسعه گردشگری فارس در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با همکاری سایر دستگاه‌ها در حال تدوین است که به‌زودی تصویب می‌شود.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که شهرداری شیراز در دست اجرا دارد و یا به بهره‌برداری رسانده نیز در راستای تکمیل پازل زیرساخت گردشگری است.

استاندار فارس ابراز امیدواری کرد که با تناسب محیطی، محلی و امکانات تاریخی و فرهنگی شیراز شاهد تحول باشیم، بیان کرد: تهیه سند توسعه گردشگری از الزامات مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب نیز بوده است.

ضرورت حمایت دولت از قانون درآمدهای پایدار

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم در مراسم افتتاحیه این پروژه‌ها خطاب به معاون رئیس جمهور خواستار ابلاغ مراتب قدردانی مدیریت شهری این کلانشهر از همکاری مسئولان ارشد استان فارس با مدیریت شهری به هیات دولت شد و گفت: احترام و همکاری صمیمانه با محوریت مردم داری و مردم محوری در شیراز حاکم است.

سید ابراهیم حسینی اضافه کرد: شیراز همانگونه که در طول تاریخ رکوردشکن در حوزه‌های شعر و ادب و علم بوده امروز هم در حوزه فنی و عمرانی شهری سرآمد شده است.

وی با اشاره به قانون درآمدهای پایدار، خواستار حمایت دولت در جاهایی که تکلیف قانونی دارد شد و گفت: همچنین دولت رفع موانع مدیریت واحد شهری را در دستور کار قرار دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به سفر رهبرمعظم انقلاب نزدیک به ۱۷ سال پیش به استان فارس و اعطای لقب سومین حرم اهل بیت(ع) به شیراز، بیان کرد: اقتضائات این مهم به خوبی تبیین نشده است و باید آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم که در این راستا سند جامع حرم اهل بیت(ع) تدوین شده است که در سطح کلان کشور هم باید جایگاهی داشته باشد. بر مبنای این سند، برنامه شهرداری شیراز برای ۲۰ ساله آینده تدوین شده است.

به گزارش ایسنا، عملیات حفاری مکانیزه TBM و ساخت تونل جنوبی خط ۲ مترو شیراز از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی با اعتبار ۳۴۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرعامل هلدینگ راه و ساختمانی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در حاشیه مراسمی که به مناسبت پایان این عملیات حفاری انجام شد، گفت:  یکی از حوزه‌های فعالیت قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) ساخت قطار شهری است که این کار را در ۹ کلان‌شهر کشور در این قسمت مشغول به فعالیت هستیم.

بیش از ۳۰۰ کیلومتر قطار شهری در کشور در دست احداث است

سردار رحمانی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ کیلومتر قطار شهری در کشور توسط این قرارگاه در حال احداث است، افزود: بیش از ۵۰ درصد این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی در ادامه به قطار شهری شیراز اشاره کرد و گفت: در میان‌ طرح‌های فعال قرارگاه خاتم در حوزه مترو شیرازی، طرح خط ۲ قطار شهری شیراز در کشور اول است و امیدواریم قطار شهری شیراز نیز همچون مشهد شرایط دسترسی سریع و سهل زائران به حرم مطهر شاهچراغ (ع) را فراهم کند.

شهردار شیراز نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه امروز مفتخر به حضور بزرگانی در شیراز غرق در شکوفه و گل و مینو تراز هستیم، اظهار کرد: ۲۳۰۰ پروژه در شهرداری شیراز از پیاده‌رو سازی، فرهنگسرا و تقاطع گرفته تا پروژه‌هایی نظیر مترو داریم که حتی یکی از آنها نیمه تعطیل نیست.

محمدحسن اسدی همچنین یکی از ویژگی‌های مدیریت فعلی شیراز را بهره‌برداری زودتر از موعد پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: امروز پایان عملیات حفاری خط ۲ از ایستگاه آزادی تا ایستگاه کلبه سعدی را ملاحظه می‌کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه در نوروز امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر وارد شیراز شدند و معمولا تا هفته شیراز این آمار به سه میلیون نفر می‌رسد، گفت: این ایستگاه از خط ۲ مترو شیراز در مجاورت آرامگاه سعدی، باغ جهان نما و آرامگاه حافظ طراحی شده و لذا اهمیت اجرای این ایستگاه بر کسی پوشیده نیست.

شهردار شیراز تصریح کرد: از آنجا که شیراز قطب گردشگری، پزشکی، دانشگاهی و الکترونیک است، این پروژه کمک می‌کند که دسترسی آسان تری به اماکن گردشگری در راستای سند توسعه گردشگری ایجاد شود.

اسدی ادامه داد: در شورای ششم کارمان را با شش هزار میلیارد تومان بودجه شروع کردیم و امروز پس از گذشت بیش از سه سال به ۴۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و هفت برابر شده که ۸۰ درصد آن عمرانی است.

انعقاد ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در شیراز طی سه سال

وی با بیان اینکه در این سه سال ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کردیم، افزود: شهربازی، باغ پرندگان، آکواریوم، پارک آبی و …از جمله آن‌هاست.

شهردار شیراز اعلام کرد که برای نخستین بار درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری توسط شورای شهر شیراز به تصویب رسید.

اسدی به کمبود واگن در خط ۲ مترو شیراز هم اشاره و بیان کرد: خط ۲ با یک رام روزانه تنها ۴ ساعت مسافر گیری می‌کند که نیازمند مساعدت هرچه سریعتر در اختصاص واگن به این خط از سوی دولت هستیم.

شهردار شیراز همچنین در خصوص تقاطع‌ شهدای حرم شاهچراغ(ع) هم بیان کرد: تملک ۱۶ هکتاری و رکود بتن‌ریزی در این پروژه کاری بی‌نظیر بود. میزان جابجایی تاسیسات، تملک و رفع معارض موجب شاخص شدن این پروژه شد.

وی با اشاره به احداث این پروژه در کمربندی جنوبی شیراز، گفت: در سال ۱۴۰۲ متاسفانه ۴۲ نفر در کمربندی جنوبی شیراز کشته شدند اما شهرداری شیراز با ایمن سازی، شانه سازی، تراش، ترمیم، پایش تصویری و …در ۱۸ کیلومتر از کمربندی موجب کاهش تعداد کشته شدگان این مسیر در سال گذشته به ۸ نفر شد.

همچنین در سلسله‌های برنامه افتتاح پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز، زیرگذر نیمه‌مسقف گویم شیراز با فناوری دیوار دیافراگمی، نماد نوآوری مهندسی ایرانی افتتاح شد.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در مراسم افتتاح این زیرگذر گفت: پروژه‌ای به این عظمت در عرصه مهندسی و ساخت‌وساز کشور، به‌عنوان گامی بلند در راستای پیشرفت و توسعه ملی ایران به شمار می‌رود.

محمد رستمی با یادآوری اینکه پروژه مذکور به دست متخصصان ایرانی و با همت قرارگاه خاتم انجام شد، افزود: زیرگذر گویم با طول حدود دو کیلومتر و موقعیت استراتژیک خود در شمال غربی شیراز به‌عنوان شریان ورودی اصلی شهر، نقشی حیاتی در اتصال این کلان‌شهر به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان ایفا می‌کند.

استفاده از فناوری دیوار دیافراگمی در زیرگذر گویم شیراز برای اولین بار در کشور

وی ادامه داد: در این پروژه که برای اولین بار در کشور از فناوری دیوار دیافراگمی استفاده شده، بهینه‌سازی ترافیک، کاهش حوادث جاده‌ای، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و ارتقای زیبایی‌های بصری مبادی ورودی شهر شیراز در دستور کار قرار گرفته است.

رستمی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ مهندسی کشور، اجرای دیوار دیافراگمی در این پروژه به عنوان یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های فنی و علمی در صنعت ساخت‌وساز ایران معرفی شد، اظهار کرد: این فناوری که معمولاً در پروژه‌های پیچیده و در شرایط خاص به کار می‌رود، نشان‌دهنده توانمندی‌های برجسته مهندسان ایرانی در مواجهه با چالش‌های بزرگ و استفاده از فن‌آوری‌های نوین در پروژه‌های عمرانی است.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ادامه داد: این پروژه ملی نه‌تنها به‌عنوان یک شاهراه ارتباطی بین شیراز و استان‌های همجوار، بلکه به‌عنوان یک فرصت بی‌نظیر برای توسعه گردشگری و تسهیل حمل‌ونقل در منطقه، به‌طور رسمی افتتاح شد.

وی با بیان اینکه اتصال این سه استان در یک نقطه، یکی از نقاط قوت این پروژه است که می‌تواند در آینده به‌عنوان یک موتور محرک برای توسعه منطقه‌ای و اقتصادی محسوب شود، گفت: افتتاح زیرگذر نیمه‌مسقف گویم شیراز، تنها یک پروژه عمرانی نیست. این پروژه نماد تلاش شبانه‌روزی، خستگی‌ناپذیر و مبتکرانه متخصصان ایرانی است که توانسته‌اند با استفاده از فناوری‌های نوین و بومی نه‌تنها به بهبود زیرساخت‌های شهری بپردازند، بلکه نشان داده‌اند که ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فنی می‌تواند حرف اول را بزند.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) تأکید کرد: این پروژه به‌عنوان الگویی از پیشرفت مهندسی، در تاریخ سازندگی کشور به‌عنوان یک نقطه عطف ثبت خواهد شد.

کسب رضایتمندی مردم

استاندار فارس هم درباره پروژه زیرگذر گویم گفت: یکی از گله‌مندی مردم منطقه گویم و شیراز گره ترافیکی گویم بود که برای آن‌ها بسیار آزاردهنده بود. علاوه بر آن نگرانی تردد در ایام نوروز در این مسیر هم داشتیم چون اینجا مسیر ورودی آزادراه شیراز ـ اصفهان هم هست. لذا با همتی که مسئولان مدیریت شهری شیراز داشتند، این زیرگذر قبل از اینکه مسافران نوروزی وارد شیراز شوند، بازگشایی و باعث شد که کمتر شرمنده مردمی شویم که از این مسیر عبور می‌کنند و بحمد الهی اکنون رضایت کامل حاصل شده است.

شهردار شیراز هم در خصوص پروژه زیرگذر گویم گفت: طی قریب ۱۵ سالی که در شهرداری مشغول به فعالیت هستیم و پروژه‌های مختلفی طی این مدت افتتاح شدند اما هیچ پروژه‌ای به اندازه این پروژه تأثیرگذار نبود و بازخورد مثبت نگرفت.

وی تصریح کرد: این فقط یک پروژه دو کیلومتری زیرگذر نیست بلکه پنج کیلومتر قبل از آن هم بهسازی کردیم که البته وظیفه شهرداری نبود و وظیفه راهداری بود؛ پس این یک پروژه هفت کیلومتری است.

به گزارش ایسنا، همچنین پروژه تقاطع چندسطحی شهدای حرم احمدبن موسی(ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه چندسطحی و از مهم‌ترین پروژه‌های ترافیکی سطح ملی است که در چهل و ششمین گام جهادی جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز به بهره‌برداری رسید.

هدف اصلی این ابرپروژه، تکمیل رینگ پیرامونی جنوب شرقی به شمال غربی کلان‌شهر شیراز و فراهم کردن دسترسی آسان به شهرک‌های مجاور و هسته مرکزی به ویژه فرودگاه این کلان‌شهر است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به بهره‌برداری از تقاطع‌ شهدای حرم شاهچراغ(ع) به عنوان یکی از بزرگترین تقاطع‌های غیرهمسطح شهری، بیان کرد: این پروژه در محل تلاقی بزرگراه امام خمینی(ره)، بلوار احمد بن موسی(ع) و نواب صفوی و در موقعیت شهرداری مناطق ۵ و ۹ توسط شرکت سد عمران پارس گستر شده احداث شده است.

محمد امین، ارزش روز ساخت این پروژه را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این پروژه از بهمن ۱۴۰۱ آغاز شد و حین اجرا در دو سال با مشکلاتی اساسی به ویژه در بخش در تملک مواجه بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۶ هکتار اراضی که اکثرا مسکونی بودند و ۶۶ پلاک برای اجرای این پروژه تملک شدند، تصریح کرد: رکورد بتن‌ریزی در تقاطع‌های شهری کشور با بتن ریزی ۳۵۰۰ مترمربع در ۲۴ ساعت در این پروژه شکسته شد.

امین با تصریح اینکه اجرای شیفت شب موجب افتتاح ۲۶ ماهه این پروژه شد، سطح مقطع اشغالی این پروژه را حدود ۲۲ هکتار عنوان کر و گفت: تسهیل و هدایت ترافیکی در بلوارهای متصل، کاهش ترافیک در محور رحمت و کمربندی، افزایش ایمنی بزرگراه امام خمینی (ره)، حذف ۴ دور برگردان ناایمن و صرفه جویی اقتصادی سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سوخت از جمله اهداف احداث این تقاطع بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۴-۰۱-۲۸ ۱۶:۵۲

اگر آقای شهردار و استاندار قدمی برای بهسازی و نوسازی بافت تاریخی و فرهنگی انجام داد و ب محرومین و ساکنان این محله رسیده گی کرد. کاری برای نام نیک خود و استاندار ب تاریخ ثبت کرده.