برای اطلاع از علت کندی یا توقف خودروها در این جاده کمی پیاده به جلو حرکت میکنی ولی با ناله و شیون و هیاهوی بازماندگان قربانیان و دیگر مسافران مواجه میشوی که صدایشان در کوههای اطراف جاده میپیجد.
در این هیاهو، صدای آژیر آمبولانسها، خودروهای پلیس، امداد و نجات جمعیت هلال احمر و ... لحظه ای قطع نمیشود به طوری که میخواهی هرچه زودتر این وضعیت خاتمه پیدا کند اما، نمیتوانی تصور کنی کودکانی را که شاهد و ناظر این صحنهها هستند چه حال و روزگاری دارند و به جای خاطرات شیرین، خاطرات تلخ سفر را به همراه دارند.
کودکانی که شعلههای آتش را میبینند، صدای نالههای زنان و مردان بازمانده از قربانیان و حتی دیگر مسافران را میشنوند ولی با حالت بهت و وحشت، بی حرکت نظاره گر صحنهها هستند.
محور بجنورد به جنگل گلستان یکی از راهها و مسیرهای اصلی خراسان شمالی است که سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر حرم امام رضا(ع) از این محور تردد میکنند.
این محور سالیان سال است که در حال ساخت است اما هنوز به اتمام نرسیده و سالانه تعداد زیادی از مسافران و رانندگان این مسیر را به کام مرگ می کشاند.
هنوز قسمتی از این مسیر به صورت دو طرفه باقی مانده که در زمان اوج مسافر و تردد، رانندگی در این محور بسیار خطرناک بوده و اگر قوانین به خوبی رعایت نشود به طور حتم یک تصادف را به دنبال خواهد داشت.
نقش پررنگ راه در بروز تصادفات در محور بجنورد به جنگل گلستان
سرهنگ اسپیدکار فرمانده پلیس راهور خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: سالهاست که برای تکمیل پروژه محور بجنورد به جنگل گلستان تاکید میکنیم چراکه بخشهایی از این محور هنوز دوطرفه هستند و این محورها یا تعداد زیادی از افراد را بر اثر بروز تصادفات زخمی کرده و یا به کام مرگ کشانده است.
وی با اشاره به اینکه راه و بی احتیاطی رانندگان در بروز تصادفات در این مسیر بسیار موثر بوده است، گفت: اما نقش راه پررنگتر بوده چرا که میزان تصادفات در محورهای چند خطه استان نسبت به این مسیرها کمتر بوده است.
اسپیدکار افزود: حدود ۷۰ درصد تصادفها در مجموع تصادفات در مقدار باقیمانده پروژه ساخت محور بجنورد به جنگل گلستان اتفاق رخ میدهد.
وی ادامه داد: نقش راه در تصادفات و سوانح رانندگی بسیار زیاد است و این درحالی است که پروژه ۴ بانده شدن محور بجنورد به جنگل گلستان، پس از سالها هنوز تمام نشده است و مسافران در آن جان میدهند.
اسپیدکار با اشاره به اینکه جان باختگان ناشی از تصادف و افراد قطع عضوشده از دغدغههای ماست، اظهار کرد: سه عامل علت اصلی بروز تصادف در این استان است که عدم توجه به جلو اولین علت بروز تصادفات است. این امر ناشی از خستگی، خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه و یا مصرف داروهای خواب آور است.
وی بیان کرد: تجاوز به چپ از علل دیگر است که سبب بروز تصادفات شاخ به شاخ میشود. تخطی از سرعت مطمئنه از دیگر علل بروز تصادفات در این استان است که موجب بروز تصادفات شدید میشود.
به گفته اسپیدکار، در محور آشخانه به جنگل گلستان بیشترین تصادفات رخ به رخ اتفاق میافتد.
تکمیل محور بجنورد به جنگل گلستان نیازمند ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار
محمدرضا هنرور، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از ۱۳۴ کیلومتر مسیری که باید چهار خطه شود، ۳۱ کیلومتر باقی مانده است تا پروژه چهار خطه شدن محور بجنورد به جنگل گلستان تکمیل شود.
وی گفت: اگر از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد میتوان ساخت ۲۰ کیلومتر از این مسیر را تکمیل کرد.
هنرور افزود: در حال حاضر پیمانکار در این مسیر فعال بوده اما باید مطالبات آنها نیز پرداخت شود که میزان مطالبه پیمانکار ۲۰۰ میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: برخی از بخشهای این محور ساخته شده و بخشی نیز دوطرفه باقی مانده است و این امر یکی از علل بروز تصادفات است که راننده با ذهنیت جاده چهار خطه وارد جاده دو خطه میشود.
این مقام مسئول بیان کرد: حدفاصل جاده زمان صوفی تا جوزک، و آرمادلو تا چشمه خان این مشکل را دارد که با تکمیل آن تا مقدار زیادی میزان بروز تصادفات کاهش مییابد.
وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل این محور در مجموع به ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
اختصاص اندک اعتبارات علت کندی اجرای پروژه
مصطفی وثوقی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری خراسان شمالی نیز در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: ساخت محور بجنورد به جنگل گلستان یکی از پروژههایی است که در سفر دوم احمدینژاد به خراسان شمالی مصوب شد و قرار بر این شد تا این محور چهار خطه شود.
وی با اشاره به اینکه عنوان اصلی این پروژه ساخت محور بهشهر - گرگان - آزادشهر - بجنورد - شیروان - قوچان است، گفت: طول کل این مسیر ۲۷۲۶ کیلومتر بوده که بخشی از آن در خراسان شمالی قرار دارد و هنوز ساخت ۳۱ کیلومتر از این مسیر از بجنورد به جنگل گلستان باقی مانده است.
وثوقی افزود: از سال ۱۳۸۹ که ساخت پروژه بجنورد به جنگل گلستان آغاز شده، احداث آن بهصورت قطعه به قطعه در حال انجام است.
وی ادامه داد: اختصاص اندک اعتبارات به این پروژه و اینکه خراسان شمالی، استانی کوهستانی است که در فصل سرما قابلیت اجرای پروژههای عمرانی در آن وجود ندارد نیز از علل کندی اجرای این پروژه است.
انتهای پیام
نظرات