• دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1404021510694
  • منبع : نمایندگی ایلام

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام:

آموزش و پرورش باید محور بازتعریف منافع ملی و تربیت نسلی هویت‌دار باشد

آموزش و پرورش باید محور بازتعریف منافع ملی و تربیت نسلی هویت‌دار باشد

ایسنا/ایلام معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام با اشاره به نقش کلیدی نظام تعلیم و تربیت در توسعه کشور گفت: آموزش و پرورش باید محلی برای تبیین تفاوت میان منفعت شخصی، عمومی و ملی باشد و نسلی متعهد به هویت ایرانی-اسلامی تربیت کند.

تاج‌الدین صالحیان امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت در مراسم بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از معلمان نمونه و برگزیدگان جلوه‌های ویژه معلمی، ضمن تبریک هفته معلم و گرامی‌داشت یاد شهید مطهری، اظهار کرد: استاد مطهری در عین تبحر در فلسفه و منطق، به نگارش داستان‌هایی روی آورد که پاسخ‌گوی نیاز جامعه بود، این انعطاف و تشخیص نیاز، از او معلمی برای جامعه ساخت.

وی با اشاره به خوانش‌های مختلف از مفهوم توسعه در ادبیات جهانی افزود: در دهه‌های گذشته، توسعه را مبتنی بر منابع مادی و طبیعی می‌دانستند اما تجربه کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا از جمله ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور نشان داد که بدون منابع طبیعی اما با سرمایه‌گذاری در آموزش و نیروی انسانی می‌توان به توسعه پایدار رسید.

صالحیان ادامه داد: ایران با وجود دارا بودن منابع غنی زیرزمینی و نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، هنوز به نقطه مطلوب توسعه نرسیده است، به باور من، یکی از دلایل اصلی این مسأله، فقدان تعریف روشن و اولویت‌بندی میان خیر عمومی، منفعت ملی و منافع شخصی در ساختارهای تصمیم‌گیری است، مفهومی که باید در آموزش و پرورش نهادینه شود.

معاون استاندار با تأکید بر اهمیت کارکرد هویتی و مهارتی آموزش و پرورش گفت: اگر این نهاد بتواند دو مأموریت ایجاد هویت ایرانی - اسلامی و آموزش مهارت‌های پایه زندگی را به‌درستی انجام دهد، نیمی از مسیر تربیت انسان توسعه‌یافته را طی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان از معلمان انتظار معجزه داشت، در حالی که بسترها و سیاست‌گذاری‌ها با نیازهای روز جامعه هم‌راستا نیست، لازم است واقعیت‌ها را ببینیم و برای بهبود، صریح و صادقانه گفت‌وگو کنیم.

صالحیان در پایان ضمن قدردانی از زحمات معلمان، بر لزوم اصلاح نگاه‌ها به آموزش و پرورش و پررنگ شدن جایگاه آن در برنامه‌ریزی‌های کلان تأکید کرد و گفت: نقطه مطلوب هنوز پیش روی ماست و باید با همدلی و شناخت دقیق از نیازهای جامعه، این مسیر را هموار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha