• چهارشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۲۱:۴۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404021712703
  • خبرنگار : 50649

وزیر علوم: به نقش دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور توجه بیشتری شود

وزیر علوم: به نقش دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور توجه بیشتری شود

ایسنا/فارس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رویکرد دانشگاه‌های کشورمان گفت: تعهد اجتماعی از دانشگاه‌ها آغاز می‌شود و باید به نقش آنها در حل مسائل ملی و استانی بیشتر توجه شود.

حسین سیمایی‌صراف چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در آیین تقدیر از سرآمدان آموزشی فرهنگی دانشگاه شیراز با تأکید بر اهمیت مسئولیت‌ اجتماعی دانشگاه‌ها و مأموریت‌گرایی مراکز علمی گفت: دانشگاه‌ها نباید تنها به تولید مقاله و آموزش تئوری محدود شوند، بلکه باید مسائل واقعی جامعه را شناسایی کرده و در رفع آنها نقش ایفا کنند. این همان رویکردی است که نیاز امروز کشور ماست.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: بواسطه این تفاهم‌نامه، چالش‌های ملی دسته‌بندی و بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای به دانشگاه‌ها سپرده شده است. همچنین، مسائل استانی باید توسط دانشگاه‌های همان استان حل شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) ادامه داد: در این رویکرد، دانشگاه به نهادی پویا و کاربردی در سطح جامعه تبدیل خواهد شد و نقش تأثیرگذارتری خواهد داشت.

تعامل صنعت و دانشگاه؛ قانونی برای تقویت پژوهش‌های کاربردی

سیمایی صراف در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت تعامل بین صنعت و دانشگاه تأکید کرد و گفت: فرصت‌های قانونی بسیار خوبی برای همکاری فراهم شده است. صنایع می‌توانند مسائل خود را وارد دانشگاه کرده و هزینه‌هایی که بابت این همکاری می‌پردازند بعنوان مالیات ثبت شود. اگر این منابع مالی به شکل درست هدایت شود، محصولات نوآورانه‌تر و باکیفیت‌تری به جامعه ارائه شده و مشکلات صنعت نیز حل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با تأکید بر اهمیت نقش اساتید در تربیت دانشجویان گفت: معلمان و اساتید دانشگاه باید در کنار آموزش علمی، به تربیت اخلاقی و فرهنگی دانشجویان نیز متعهد باشند. یک معلم نمونه کسی است که دغدغه فرهنگ، هویت ایرانی اسلامی و آینده دانشجویان خود را داشته باشد.

سیمایی صراف با بیان اینکه دانشگاهیان باید از شخصیت‌هایی همچون شهید مطهری الگوبرداری کنند.، تصریح کرد: شهید مطهری با تعهد اجتماعی خود، بدون توجه به محدودیت موضوعات، هم برای کودکان می‌نوشت و هم برای محققان. کتاب‌های او همچنان پس از چهار دهه جایگاه مرجعی دارند و این نشان از نگاه عمیق او به نیازهای واقعی جامعه دارد.

پیشرفت‌های چهار دهه‌ای، محصول دانشگاه‌هاست

 وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای ملی گفت: در چهار دهه گذشته، ایران در حوزه صنعت، کشاورزی، دفاعی، فناوری هوایی و بهداشت دستاوردهای بزرگی داشته است که همگی بواسطه تلاش‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها محقق شده است. ما باید این مسیر را تقویت کنیم و نقش دانشگاه‌ها در توسعه کشور را پررنگ‌تر سازیم.

سیمایی‌صراف در ادامه با تاکید بر نگاه اجتماعی شهید مطهری اظهار کرد: شهید مطهری در مقدمه کتاب عدل الهی نوشته است که من تابع دغدغه‌ها و مسائل مردم هستم. این الگوی فکری باید برای همه دانشگاهیان برجسته باشد. دانشگاه‌ها نمی‌توانند جدا از مسائل جامعه عمل کنند. تعهد اجتماعی، بخشی از ماموریت هر نهاد دانشگاهی است.

وی از همکاری‌های خوب استاندار فارس و مدیران استانی در تسریع امور مرتبط با مسکن دانشگاهیان تقدیر کرد و ضمن گرامیداشت روز معلم گفت: دانشگاه و دانشگاهیان بعنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های مرجع در جامعه، باید مرجعیت خود را با حفظ کیفیت علم و آموزش، تقویت کنند و اثرگذاری خود را در زندگی مردم افزایش دهند.

سیمایی‌صراف جمع‌بندی سخنان خود را با تأکید بر تعهد اجتماعی دانشگاه‌ها پایان داد و گفت: الگوی معلمان ما باید امثال مطهری باشند؛ شخصیتی که برای کودکان ساده‌ترین مطالب را نوشت و در عین حال پیچیده‌ترین مسائل فلسفی را تشریح کرد. این تعهد به جامعه نیاز امروز دانشگاه‌های ماست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha