مصطفی طاهری امروز، پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان در سالن شهید شهریاری جهاد دانشگاهی استان زنجان، با تأکید بر ضرورت کاهش تلاطمهای اقتصادی در کشور، گفت: باید بهگونهای برنامهریزی کنیم که، چه در شرایط مثبت و چه منفی، اقتصاد کشور از ثبات نسبی برخوردار باشد و ابزارهای قدرت کشور تقویت شوند؛ در غیر اینصورت ضعف محسوب خواهد شد.
وی با اشاره به تغییر فضای مذاکرات از زمان روی کار آمدن دولت شهید رئیسی، اظهار کرد: مذاکرات هستهای پس از ورود بایدن به کاخ سفید، بهصورت مستقیم با اروپاییها و غیرمستقیم با آمریکاییها دنبال شد، اما این روند تا تاریخ ۷ اکتبر ادامه داشت و پس از آن، با مطرحشدن موضوعاتی فراتر از هستهای، از جمله مسائل مربوط به حماس، بهطور کامل متوقف شد.
وی افزود: دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، پس از انتخاب مجدد خود، سندی تحت عنوان یادداشت ریاستجمهوری امضا کرد که محتوای آن در تحلیل راهبردی تحولات اخیر حائز اهمیت است. در مقدمه این یادداشت، به تهدید منافع آمریکا از سوی ایران و موضوعاتی مانند حقوق بشر، حمایت از حماس و دسترسی به سایتهای هستهای ایران اشاره شده است.
نماینده زنجان و طارم در خانه ملت ادامه داد: ترامپ در این سند دو بخش اصلی را مطرح کرده بود؛ نخست، سیاست کلی آمریکا در قبال ایران که شامل جلوگیری از دستیابی به سلاح هستهای، مقابله با برنامه موشکهای بالستیک و مهار شبکههای مقاومت منطقهای است. بخش دوم نیز به استراتژی فشار حداکثری اختصاص داشت که شامل دستوراتی به وزارت خزانهداری، وزارت خارجه، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، وزارت بازرگانی و دادستانی کل ایالات متحده میشد.
طاهری عنوان کرد: هرچند این سند بیشتر حالت توسعهای داشت و بار اجرایی زیادی نداشت، اما زمینهساز عملیات شدید رسانهای و تهدیدات علنی علیه ایران شد.
او در ادامه به تدابیر جمهوری اسلامی ایران در برابر سیاستهای ترامپ پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب با تأکید بر پاسخ تهدید با تهدید، مسیر مشخصی را ترسیم کردند که کلیدیترین نکته آن، انسجام و هماهنگی میان ارکان مختلف حاکمیت بود و ما شاهد همصدایی کامل میان مسئولان نظام، رؤسای قوا، نیروهای مسلح و دیگر بخشهای حاکمیت بوده و هستیم.
طاهری تاکید کرد: تحلیل راهبردی این تحولات میتواند پاسخ بسیاری از پرسشها در زمینه مواضع ایران در قبال مذاکرات و سیاست خارجی باشد و مسیر روشنی را برای آینده ترسیم کند.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، به تشریح واکنشها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات و سیاستهای دولت ترامپ پرداخت و گفت: مجموعهای از اقدامات قاطع، از جمله انسجام داخلی، دیپلماسی فعال و پیامهای بازدارنده موجب عقبنشینی طرف آمریکایی و محدود شدن مذاکرات به موضوع هستهای شد.
او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات، اصل پاسخ تهدید با تهدید را در پیش گرفت، افزود: این رویکرد بسیار راهگشا بود و موجب شد طرف مقابل در معادلات خود تجدیدنظر کند. در همین راستا، مسئولان کشور اعلام کردند که مذاکره در سایه تهدید پذیرفته نیست و اگر طرف مقابل خواستار گفتوگو است، باید تهدید را کنار بگذارد.
طاهری به مواضع برخی مسئولان اشاره کرد و گفت: موضعگیریهای قاطع از جمله سخنان رئیسجمهور در راهپیمایی ۲۲ بهمن مبنیبر رد صریح مذاکره تحت فشار، نشاندهنده یکپارچگی و انسجام حاکمیت بود.
وی همچنین به کلیدواژه «پایان جنگ محدود» اشاره کرد و افزود: این واژه ابتدا توسط رئیس مجلس و سپس فرماندهان نظامی از جمله سردار حاجیزاده مطرح شد و بهسرعت به گفتمان عمومی تبدیل شد. پیام این بود که اگر کوچکترین تعرضی به ایران از هر مبدا، حتی رژیم غاصب اسرائیل، انجام شود، پاسخ ایران گسترده و تمامعیار خواهد بود و تمامی منافع آمریکا در منطقه هدف قرار خواهد گرفت.
طاهری، راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن را نیز نشانهای از همبستگی مردم با نظام دانست و گفت: این حضور علیرغم چالشهای اقتصادی، مسائل فرهنگی و برخی نارضایتیها، نشان داد که مردم در زمان تهدید، پشت نظام ایستادهاند.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی به نقش دیپلماسی اشاره کرد و گفت: آقای عراقچی در آن مقطع با کشورهای منطقه بهویژه کشورهایی که میزبان پایگاههای آمریکا بودند، رایزنیهای فشردهای داشت. ایران صراحتاً اعلام کرد که اگر از خاک این کشورها اقدامی علیه ایران صورت گیرد، پاسخ متناسب دریافت خواهند کرد.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، تأکید کرد: این انسجام داخلی و تحرکات دیپلماتیک بهگونهای بود که حتی برخی از مخالفان جمهوری اسلامی که در خارج از کشور حضور دارند، در مقابل تهدیدات علیه کشور، مواضع حمایتی اتخاذ کردند.
طاهری در ادامه به تحولات پس از این فشارها اشاره کرد و گفت: پس از واکنشهای ایران، طرف آمریکایی نامهای ارائه کرد که برخلاف گذشته، دیگر حاوی موضوعات غیرهستهای مانند حقوق بشر یا مسائل موشکی نبود و تنها بر موضوع هستهای متمرکز شده بود، هرچند لحن آن همچنان رنگ و بوی تهدید داشت.
وی با اشاره به مذاکرات اخیر، گفت: سه دور مذاکره غیرمستقیم ایران با آمریکا در دولت سیزدهم برگزار شده است. در نخستین دور، ایران نامهای ۹ بندی ارائه کرد که در آن خواستار حفظ توانمندیهای هستهای و رفع تحریمها شده بود. طرف آمریکایی کلیات این نامه را پذیرفت و اعلام کرد در جزئیات جای مذاکره وجود دارد.
نماینده زنجان و طارم در خانه ملت عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی در این مرحله روشن است؛ حفظ صنعت هستهای، پیشبرد مذاکرات بدون عقبنشینی از اصول؛ و مقابله با هرگونه تحمیل یا تهدید از سوی دشمنان.
طاهری تأکید کرد: عقبنشینی اخیر دولت ترامپ در مقابل ایران، نشان از تجدیدنظر در برخی راهبردهای پیشین دارد و جمهوری اسلامی باید مراقب شرطی شدن جامعه نسبت به روند مذاکرات باشد.
او با اشاره به اینکه در ابتدای دوره فشار حداکثری، ترامپ صرفاً به دنبال توقف برنامه هستهای ایران بدون ارائه هیچگونه امتیاز ملموس بود، افزود: در آن مقطع، هدف ترامپ گرفتن تمام برگهای برنده ایران از جمله توان هستهای بدون ارائه رفع تحریم یا تضمین خاصی بود. اما این الگو در ادامه تغییر کرد و در مذاکرات اخیر، تهدید، حذف و محور گفتوگو صرفاً بر مسئله هستهای متمرکز شد.
وی ادامه داد: در اولین جلسه مذاکرات غیرمستقیم، ایران یک بسته ۹بندی ارائه کرد که مهمترین خواسته آن، رفع کلیه تحریمها بهصورت مرحلهای و تضمین اجرای تعهدات از سوی آمریکا بود.
طاهری گفت: طرف آمریکایی کلیات این بسته را پذیرفت و مذاکرات بر همین اساس ادامه پیدا کرد.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه فضای گفتوگوها مثبت بوده اما هیچیک از خواستههای ایران وارد فاز اجرایی نشده است، افزود: همچنان بیاعتمادی به رفتار آمریکاییها بهویژه با توجه به سابقه خروج از برجام، اصلیترین مانع اعتمادسازی است.
او درباره انگیزههای آمریکا در تغییر موضع نیز، گفت: تحلیلهای مختلفی مطرح است؛ از تلاش برای جدا کردن ایران از چین، ایجاد بدبینی در محور مقاومت، شرطی کردن جامعه ایران، تا مدیریت قیمت جهانی نفت برای کنترل فشار اقتصادی داخلی در آمریکا.
طاهری با اشاره به تجربه تاریخی تعامل با آمریکا، افزود: مدل رفتاری آمریکا شبیه به تئوری بازی بزدل در علم Game Theory است؛ جایی که دو طرف تا آخر خط میروند و هرکس زودتر عقبنشینی کند، بازنده محسوب میشود. آمریکا در هر منطقهای همین الگو را پیاده میکند، چه در اوکراین، چه در شرق آسیا، یا حتی در مذاکرات با ایران.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس تأکید کرد: تجربه برجام به ما آموخته که نباید جامعه را نسبت به نتیجه مذاکرات شرطی کرد. باید مسیر پیشرفت کشور را مستقل از مذاکرات دنبال کنیم و از ابزار مذاکره صرفاً برای رفع فشارهای ناعادلانه بینالمللی بهره ببریم، نه اینکه تمام امیدها را به آن گره بزنیم.
طاهری با اشاره به تجربیات پیشین در خصوص توافق برجام، ابراز عقیده کرد: برجام توافقی حقوقی و پیچیده بود که ظاهری حفظ شده داشت اما در عمل آوردهای برای کشور نداشت، چرا که طرف مقابل با وجود رفع ظاهری تحریمها، از ابزارهای غیررسمی برای جلوگیری از بهرهمندی ایران استفاده میکرد.
وی افزود: دولت فعلی بهدنبال رفع موثر و واقعی تحریم است و به همین دلیل راهبرد اقدام در برابر اقدام را در مذاکرات دنبال میکند؛ به این معنا که در هر گام، دو طرف باید بهصورت متقابل و همزمان اقدام کنند، مثلاً اگر ایران غنیسازی ۶۰ درصد را کاهش دهد، باید صادرات نفت نیز به میزان مشخصی افزایش یابد.
این نماینده مجلس با انتقاد از تمرکز یکجانبه بر مذاکرات غربی در دوران برجام، بر لزوم حفظ و تقویت مسیرهای موازی با کشورهای منطقه، چین و روسیه تأکید کرد و گفت: در تجربه گذشته، این مسیرها تضعیف و حتی بعضاً کنار گذاشته شدند.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش فروش نفت ایران به سطح ۱.۷ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز، این موضوع را نشانهای از شکست تحریمهای آمریکا دانست و گفت: باید ظرفیتهای کشور را حفظ و تقویت کنیم نه اینکه آنها را در سایه مذاکرات کمرنگ کنیم.
وی همچنین با اشاره به روند فعلی مذاکرات، گفت: تفاوت رویکرد تیم فعلی با تیم دولت قبل در این است که بهدنبال بهرهبرداری انتخاباتی از مذاکرات نیستند، بلکه مسائل داخلی را بدون وابستگی به نتیجه مذاکرات پیگیری میکنند.
طاهری از احتمال برگزاری دور چهارم مذاکرات در مسقط در روز یکشنبه{۲۱ اردیبهشت} خبر داد و گفت: هنوز این موضوع قطعی نشده است، اما جریان مذاکرات با حفظ منافع ملی ادامه دارد.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به جلسات اخیر خود با مسئولان کشوری در خصوص وضعیت برقرسانی به واحدهای تولیدی، اظهار کرد: دغدغه اصلی ما در حوزه برق، تأمین نیاز صنایع و واحدهای تولیدی است. در همین راستا، در جلساتی که با مسئولان وزارت نیرو و حتی ریاستجمهوری داشتهام، خواستار اتخاذ تصمیماتی منصفانه و منظم در زمینه مدیریت قطعیها شدهام.
وی افزود: قطعیهای اخیر عمدتاً در بخش تولید و صنعت رخ داده و در حوزه خانگی به مراتب کمتر بوده است. با اینحال، تأکید ما بر این است که قطعیها از حد میانگین کشوری بیشتر نباشد و بهصورت ناعادلانه توزیع نشود. در غیر اینصورت، امکان دارد مناطقی که مطالبهگری کمتری دارند، متضرر شوند.
نماینده زنجان و طارم با اشاره به جایگاه ویژه استان در زیرساختهای برق کشور، گفت: مرکز دیسپاچینگ برق کشور در دو نقطه تهران و زنجان واقع شده است. در صورت بروز حوادث یا تهدیدات سایبری، زنجان نقش پشتیبان و حیاتی در مدیریت شبکه برق کشور ایفا میکند.
طاهری همچنین به ظرفیتهای فنی و نرمافزاری استان زنجان اشاره کرد و گفت: سامانههای مهمی از جمله سختافزارهای فروشگاهی و نرمافزارهای مالی پیشرفته در زنجان طراحی شدهاند. این نشاندهنده توانمندی بالای استان در حوزههای فناورانه است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس به از سرگیری عملیات اجرایی سد مشمپا پس از چند سال توقف، اشاره کرد و گفت: این پروژه پس از رفع موانع محیطزیستی، با حمایت دولت و بخش خصوصی، دوباره فعال شده است.
وی اظهار کرد: سد مشمپا از سال ۱۳۹۸ به دلایل مختلف بهویژه ملاحظات محیطزیستی، تعطیل شده بود و حتی در بودجه سال گذشته نیز با وجود تخصیص اندک (حدود ۹ میلیارد تومان)، اجازه فعالیت به پروژه داده نشده بود. خوشبختانه در سفر استانی مرحوم آیتالله رئیسی و بررسیهای انجامشده، این موانع برطرف شد و مجوز ادامه عملیات اجرایی صادر شد.
او با اشاره به بودجه سالجاری پروژه سد مشمپا، گفت: در لایحه جدید، اگرچه رقم پیشنهادی دولت همان ۹ میلیارد تومان بود، اما با پیگیریهای انجامشده، بودجه این پروژه بهصورت ویژه و خارج از اعتبارات استانی تا ۱۶۵ میلیارد تومان افزایش یافت. این رقم معادل بدهی پروژه به پیمانکاران است و میتواند زمینهساز فعالسازی کامل پروژه باشد.
طاهری ادامه داد: عملیات اجرایی سد اخیراً آغاز شده و مذاکراتی نیز با بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این طرح صورت گرفته است. در صورت نهایی شدن این تفاهمنامهها طی هفتههای آینده، پیشبینی میشود پروژه ظرف مدت یکسال به بهرهبرداری برسد.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، نقش سد مشمپا را در تأمین آب شرب استان بسیار مهم دانست و تصریح کرد: این سد میتواند نقشی مشابه طرحهای انتقال آب از خلیج فارس به استانهای مرکزی کشور ایفاء کند. از جمله برنامههای اصلی، انتقال ۵۰ میلیون مترمکعب آب به شهر زنجان برای تأمین آب شرب در افق ۲۵ سال آینده است.
وی گفت: با اجرای کامل این پروژه، بخش بزرگی از مشکل تأمین آب شرب در استان، بهویژه در مناطق دچار تنش آبی، برطرف خواهد شد.
طاهری به تشریح وضعیت ناترازی انرژی در کشور پرداخت و اعلام کرد که این مسئله به یک چالش جدی تبدیل شده است.
او با اشاره به اثرات منفی این ناترازی بر بخشهای مختلف اقتصادی، گفت: سال گذشته به دلیل ناترازی برق، حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بخشهای صنعت و معدن وارد شد و در حوزه گاز، این رقم به ۳۰۳ هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به شروع قطعی برق در سال جدید، پیشبینی میشود که این مشکلات در سال جاری شدیدتر شود.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در ادامه با بیان اینکه ناترازی انرژی بهویژه در بخش گاز بسیار گسترده و نگرانکننده است، گفت: حدود ۷۵ درصد تولید برق کشور به گاز وابسته است و در حال حاضر کمبود قابلتوجهی در تولید برق داریم. در حال حاضر با کمبود ۱۷ هزار مگاوات برق مواجهایم که باید برای آن چارهاندیشی شود.
طاهری افزود: با توجه به محدودیتهای موجود در منابع انرژی، اگر بخواهیم به بحث سرمایهگذاری به عنوان یکی از اولویتهای اصلی پرداخته و تولید را افزایش دهیم، این کار در شرایط فعلی که ناترازی داریم، چندان امکانپذیر نخواهد بود. در واقع، با شرایط موجود، نمیتوانیم به راحتی تولید را افزایش دهیم.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اهمیت حل مشکلات ناترازی انرژی، عنوان کرد: در بین مشکلات موجود، بحران گاز از دیگر بحرانها خطرناکتر است. زیرا تقریباً همه برق کشور از طریق گاز تولید میشود، به همین دلیل حل بحران گاز یک اولویت اصلی است.
طاهری به راهکارهای پیشبینیشده برای کاهش مصرف انرژی پرداخت و گفت: یکی از اقدامات اصلی دولت، راهاندازی سامانه شناسنامه انرژی برای افراد حقیقی و حقوقی است. این سامانه به شفافیت مصرف انرژی کمک میکند و میتواند از طریق ایجاد آگاهی در مصرفکنندگان، مصرف انرژی را کاهش دهد. تجربههای قبلی نشان داده که با شفافیت و نظارت، مصرف انرژی بهطور چشمگیری کاهش یافته است.
او افزود: به عنوان مثال، در حوزه تخصیص ارز، با راهاندازی سامانههای شفاف، تعداد متقاضیان ارز به میزان قابلتوجهی کاهش یافته و تولید واقعی شفافتر شده است. این تجربه در مورد انرژی نیز میتواند مشابه باشد.
طاهری در ادامه توضیح داد: دولت در حال پیگیری انتقال گاز مازاد روسیه به ایران است. پس از جنگ اوکراین، روسیه ۴ میلیارد مترمکعب گاز مازاد دارد که بخشی از آن به چین فروخته شده و بخش دیگری هنوز در اختیار روسیه قرار دارد. مذاکرات برای انتقال یک میلیارد مترمکعب گاز به ایران در جریان است که این گاز میتواند در نیروگاهها مصرف شود و به جای استفاده از گازوئیل، از گاز طبیعی بهرهبرداری شود.
وی همچنین به برنامههای دولت برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: نیروگاههای خورشیدی یکی از اولویتهای دولت هستند. در حال حاضر، درخواستهای زیادی برای تاسیس نیروگاههای خورشیدی وجود دارد و پیشبینی میشود که تا پایان تابستان، حدود ۵۰۰۰ مگاوات برق از این منابع تولید شود. البته، یکی از بزرگترین چالشها در این زمینه، تخصیص ارز برای واردات پنلهای خورشیدی است که در حال حاضر روند کندی دارد.
او با اشاره به اهمیت تلاشهای مشترک دولت و مجلس در حل بحران ناترازی انرژی، گفت: دولت در حال تلاش است تا با بهرهگیری از منابع مختلف مانند انتقال گاز از روسیه و توسعه نیروگاههای خورشیدی، این بحران را مدیریت کند. این اقدامات میتوانند به کاهش ناترازی انرژی و بهبود شرایط تولید در کشور کمک کنند.
طاهری تأکید کرد: حل مشکل ناترازی انرژی، نیازمند اقدامات اساسی و همکاری بین همه بخشهای کشور است و با پیگیری دقیق و استفاده بهینه از منابع موجود، میتوان به رفع این مشکل دست یافت.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، با اشاره به معضل قطعی برق در کشور، گفت: خاموشیها نباید به صورت ناعادلانه و بیشاز میانگین کشوری در استان زنجان اعمال شود.
وی با اشاره به پروژههای آتی در حوزه صنعت برق، افزود: کلنگزنی تنها آزمایشگاه فشار قوی کشور در زنجان طی هفتههای آینده انجام خواهد شد که میتواند یکی از مراکز مهم در سطح خاورمیانه باشد.
نماینده زنجان در خانه ملت تأکید کرد: برنامهریزی در خاموشیها باید به گونهای باشد که صنایع بتوانند زمانهای قطعی را از پیش بدانند تا برای آن برنامهریزی کنند؛ حتی پیشنهاد دادهایم بهجای قطع کامل برق، کاهش مصرف به صورت توافقی اجرا شود.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود، به سفر آتی ترامپ به کشورهای عربی و تلاشهای رسانهای او برای تغییر نام «خلیج فارس» به خلیج عربی اشاره کرد و گفت: این اقدام با واکنش قاطع طیفهای مختلف در ایران مواجه شد و خود ترامپ نیز مجبور به عقبنشینی شد.
نماینده زنجان در پایان با اشاره به ناکامیهای سیاست خارجی دولت ترامپ در موضوعاتی نظیر کانادا، کانال پاناما، اوکراین، یمن و چین، اظهار کرد: اکثر شعارها و وعدههای انتخاباتی او به نتیجه نرسیده و برخی تحلیلگران معتقدند، تنها امید او برای نمایش دستاورد، دستیابی به توافقی نمادین با ایران است تا آن را بهعنوان موفقیتی در سیاست خارجی خود معرفی کند.
انتهای پیام
نظرات