• شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1404022014152
  • خبرنگار : 50240

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان مطرح کرد:

رونق گردشگری همدان با معرفی روستاهای هدف گردشگری

رونق گردشگری همدان با معرفی روستاهای هدف گردشگری

ایسنا/همدان معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: اعتبار آموزش در حوزه گردشگری از سال ۱۴۰۰ به بعد قطع شده در حالی‌ که آموزش گردشگری نیازمند اعتبار مشخص است. 

علی خاکسار در نشست «بررسی ظرفیت‌های گردشگری روستایی و عشایری در همدان» که در دفتر ایسنا برگزار شد، با اشاره به اینکه گردشگری روستایی یکی از شاخه‌های جذاب و مورد تقاضای گردشگران در دنیا، ایران و همدان است، افزود: بسیاری از گردشگران علاقمندند به محیط‌های روستایی مراجعه کنند، جذابیت‌های روستا و طبیعت را ببینند و با جامعه محلی ارتباط بگیرند.
 
وی ادامه داد: استفاده از محصولات کشاورزی، تولیدات صنایع‌دستی، ارتباط با جامعه محلی و آشنایی با آداب و رسوم آن‌ها از علاقمندی‌های این شاخه گردشگری است و تجربه زندگی در محیط بکر روستایی به این جذابیت می‌افزاید. 
 
خاکسار با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت باید برای همه مقاصد گردشگری اولویت باشد، اظهار کرد: همدان به عنوان یکی از استان‌های کوهستانی با روستاهای بکر و زیبا می‌تواند در این حوزه موفق باشد و در کنار گردشگری تاریخی نقش بسزایی در رونق گردشگری استان داشته باشد. 
 
معاون گردشگری استان همدان تصریح کرد: با توزیع سفر و معرفی روستاهای هدف گردشگری، قابلیت این مناطق به خوبی معرفی می‌شود و در بحث درآمد و اشتغال‌زایی روستایی نیز موثر است، علاوه بر این ماندگاری گردشگران را به دنبال خواهد داشت. 
 
وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط مثل بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید به کمک میراث‌فرهنگی بیایند، گفت: با همکاری این سازمان‌ها می‌توانیم از ظرفیت فوق‌العاده روستاها بهره ببریم.
 
خاکسار آموزش را امری مهم در گردشگری دانست و تصریح کرد: طی سال‌های گذشته کارهایی در حوزه آموزش برای جامعه هدف از جمله دهیاران روستاهای هدف گردشگری و اهالی انجام شده اما کافی نبوده است، چرا که آموزش زمانی اثرگذار است که مداوم باشد و ما باید برای آن برنامه بلند مدت داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان همدان ۲۱ روستای هدف گردشگری دارد، افزود: برخی از این روستاها بدون کارشناسی دارای این عنوان شدند و قابلیت تبدیل به روستای هدف گردشگری را نداشتند و باید روستاهای دیگری جایگزین آن‌ها می‌شد. 

رونق گردشگری همدان با معرفی روستاهای هدف گردشگری/ آموزش گردشگری نیازمند اعتبار مشخص است 

خاکسار با بیان اینکه ویژگی خاص هر روستا از پارامترهای تبدیل آن به منطقه گردشگری است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال روستای کاج در شهرستان رزن به دلیل ساخت قاب‌های سنتی‌، مانیزان ملایر به خاطر انگور و شیره‌پزی، روستاهای ورکانه و سیمین به دلیل بافت معماری و داویجان ملایر به دلیل مرواربافی این عنوان را کسب کرده‌اند. 

وی اضافه کرد: تمام این روستاها در رابطه با ویژگی‌ها و محصولات شاخص خود نیازمند آموزش تخصصی هستند، همچنین برگزاری رویدادهای مرتبط می‌تواند در معرفی و رونق گردشگری آن‌ها مؤثر باشد. 

خاکسار با اشاره به اینکه دستگاه‌های مرتبط مانند بنیاد مسکن باید به یاری میراث‌فرهنگی بیایند، اظهار کرد: تشکیل شرکت تعاونی با حضور مردم می‌تواند کمک زیادی به رونق روستاها کند و مشارکت اهالی می‌تواند راهگشای مسائل باشد. 

وی درباره گردشگری عشایری بیان کرد: استان همدان ظرفیت بالقوه‌ای در این حوزه دارد و اداره میراث‌فرهنگی و فعالان گردشگری برای ارتباط گرفتن با این قشر اقدامات زیادی انجام داده‌اند اما هنوز نتایج مطلوب حاصل نشده است. 

معاون گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه در این حوزه اداره فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند به کمک ما بیاید، ادامه داد: همچنین فرمانداری، بخشداری، امور عشایری می‌توانند در این زمینه همکاری داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه اعتبار آموزش در حوزه گردشگری از سال ۱۴۰۰ به بعد قطع شده و ضربه‌ای بر پیکر گردشگری زده است، گفت: باوجود اینکه در نشست‌های وزارتخانه و به صورت مکتوب این موضوع را درخواست کردیم اما محقق نشد و پیگیر دریافت اعتبار از شورای برنامه‌ریزی استان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش گردشگری باید مداوم باشد تا نتیجه حاصل شود، افزود: تعطیلی بازار همدان در عید نوروز مثال عینی از کمبود آموزش و یا عدم تمایل جامعه محلی به رونق گردشگری و اقتصادی است. 

خاکسار خاطرنشان کرد: در رابطه با موضوع فوق، سه بخش باید دیده شود اول بخش نهاد و ادارات مرتبط که شامل میراث‌فرهنگی، امور روستایی، دهیاران، شورای اسلامی و جامعه محلی است، دومین رکن آژانس‌های مسافرتی و راهنمایان گردشگری هستند که کار برنامه‌ریزی سفر بر عهده آن‌ها است و مجری گردشگری محسوب می‌شوند، بخش سوم رسانه‌ها و فضای مجازی است و در شرایط فعلی نقش فضای مجازی به دلیل دسترسی همگان اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha