به گزارش ایسنا، مقاله زهرا نادعلی پور، عضو هیئتعلمی دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ به همراه جمعی از نویسندگان بینالمللی با عنوان Leveraging Cultural Eventscape design Experience to Realize Women Empowerment: a Social Entrepreneurship Perspective در مجله بینالمللی Leisure Studies منتشر شد.
این پژوهشها نشان میدهد؛ طراحی فضا و محیط رویدادهای فرهنگی (Eventscape) میتواند تأثیر قابلتوجهی بر واکنشهای ذهنی، رفتاری و احساسی زنان شرکتکننده داشته باشد. این تحقیق که با انجام ۱۶ مصاحبه عمیق با زنان کارآفرین و غرفهداران انجام شد، نشان داد که زنان محیطهایی را که با تم کارآفرینی و امنیت طراحی شدهاند، بهعنوان عاملهای مثبت درک میکنند.
بر اساس مدل محرک – سازمان – پاسخ (SOR)، طراحی مناسب فضا میتواند شناختی؛ چون اعتمادبهنفس و حس اعتماد را تقویت کند. همچنین، تجربه مثبت از محیط رویداد باعث بروز احساساتی چون رضایت، شادی، وفاداری و حس توانمندی در میان زنان برگزارکننده و شرکتکننده میشود.این مطالعه نشان میدهد که طراحی هدفمند فضاهای فرهنگی نهتنها کیفیت تجربه بازدیدکنندگان را افزایش میدهد، بلکه میتواند به توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی زنان نیز کمک کند. این مقاله در مجله بینالمللی Leisure Studies از انتشارات Taylor & Francis با نمایه WoS با ضریب تأثیر ۲.۳ و چارک Q۱ به چاپ رسیده است.
برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.
انتهای پیام
نظرات