• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1404022216056
  • خبرنگار : 71567

ساماندهی مؤسسات آموزش عالی یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم بود

ساماندهی مؤسسات آموزش عالی یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم بود

معاون سابق آموزشی وزارت علوم اجرای جدی آمایش آموزش عالی با تمرکز بر ساماندهی مؤسسات آموزش عالی (به‌ویژه دانشگاه پیام‌نور و علمی‌کاربردی) را به‌عنوان اقدامات شاخص دولت سیزدهم نام برد.

به گزارش ایسنا، در نشست تخصصی «رویکرد تحولی دولت سیزدهم در علم و فناوری»، جمعی از مسئولان و کارشناسان حوزه آموزش عالی و اقتصاد دانش‌بنیان با گرامیداشت یاد شهدای خدمت، به‌ویژه رئیس‌جمهور شهید، به تبیین و بررسی دستاوردهای این دولت در حوزه‌های مختلف علمی پرداختند.

قاسم عموعابدینی، معاون سابق آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به تحولات صورت‌گرفته در دوره اخیر، از حرکت به سوی دانشگاه حکمت‌بنیان، بازنگری در متون درسی و اجرای جدی آمایش آموزش عالی با تمرکز بر ساماندهی مؤسسات آموزش عالی (به‌ویژه دانشگاه پیام‌نور و علمی‌کاربردی) را به‌عنوان اقدامات شاخص دولت سیزدهم نام برد.

در ادامه، حسین حیرانی، دبیر کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان ستاد تحول دولت سیزدهم، با اشاره به اصل ۳۴ قانون اساسی، از رویکرد حکمرانی شهید رئیسی با تمرکز بر برنامه‌محوری، شایسته‌سالاری، و پایش مستمر عملکردها سخن گفت و «سند تحول» دولت را محور اصلی سیاست‌گذاری‌ها معرفی کرد.

وی همچنین چهار ابزار کلیدی دولت در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان را چنین برشمرد:

نظارت‌های ستادی و تدوین اسناد انتظار

بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای عالی

تدوین برنامه هفتم توسعه

ایجاد داشبورد پایش تحول

در بخش پایانی نشست، دکتر علی باقر طاهری‌نیا، دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با گرامیداشت اولین سالگرد شهدای خدمت، آن را «مواجهه‌ای علمی، ارزشمند و آموختنی» خواند که از پایگاه علم و فناوری مدیریت شده است.

وی با تأکید بر اهمیت نقد سازنده سیاست‌ها و انتقال دستاوردها به نسل آینده، اهداف برگزاری این نشست را چنین عنوان کرد:

پاسداشت شهید رئیسی و رویکردهای تحولی ایشان؛

مواجهه انتقادی با سیاست‌ها و انتقال درس‌آموخته‌ها؛

ارتقا اثرگذاری سیاست‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت؛

تقویت انگیزه‌های نخبگان علمی و دانشگاهی؛

از جمله دستاوردهای اجرایی در این راستا، به آئین‌نامه ارتقای اساتید هیئت علمی و سامانه «نان» (پیوند ایده با نیاز) اشاره شد.

طاهری‌نیا با بیان اینکه رویکردهای علمی دولت سیزدهم عموماً دانش‌پایه بوده‌اند، بر ضرورت تولید بسته‌های سیاستی برای هر موضوع و تقویت ضلع کمتر دیده‌شده مثلث آموزشی یعنی «محتوا» تأکید کرد.

وی تولید محتواهای هویت‌بخش و امیدآفرین را از وظایف کلیدی آموزش عالی در دوره تحولی دولت شهید رئیسی دانست.

در پایان، وی بازخوانی نقادانه تجربه زیسته آموزش عالی در دولت سیزدهم را فرصتی برای مطالعه و الگوسازی معرفی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha