حسین مالکی دوشنبه ۲۲ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحالوبختیاری با اشاره به کاهش معنادار تعداد رانندگان مسافری در استان گفت: کاهش علاقهمندی رانندگان به فعالیت در حوزه مسافری، زنگ هشداری برای آینده این صنعت است و نشاندهنده افت تقاضای عمومی برای سفرهای برونشهری و کاهش صرفه اقتصادی فعالیت در این بخش محسوب میشود.
فرسودگی ناوگان؛ مانعی بر سر راه خدماترسانی مناسب
مالکی ادامه داد: میانگین عمر ناوگان حملونقل مسافری استان به حدود ۳۰ سال رسیده که فراتر از استانداردهای مجاز است. این موضوع باعث افزایش هزینههای تعمیر، کاهش بهرهوری ناوگان و نارضایتی مسافران شده است.
به گفته وی، اگرچه طی دو سال گذشته حدود ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان تخصیص یافته، اما تنها ۲۳ نفر از رانندگان توانستهاند از این تسهیلات بهرهمند شوند.
وی ضعف در فرایندهای اجرایی، عدم همکاری بانکها و پیچیدگی در ضمانتنامهها را از دلایل اصلی این ناکارآمدی برشمرد.
معاون حملونقل ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحالوبختیاری با اشاره به مفاد برنامه هفتم توسعه مبنی بر افزایش نرخ کرایهها، گفت: با وجود اینکه افزایش نرخ کرایهها بهعنوان یکی از راهکارهای جبران هزینههای رانندگان مطرح شده، اما در عمل این افزایش به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، قطعات و سایر هزینههای عملیاتی، تأثیر ملموسی در بهبود معیشت رانندگان نداشته است.
مالکی از رکود در صنعت تولید ناوگان عمومی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر تنها ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید در کشور ثبت شده و تولید یا واردات ناوگان جدید با موانع جدی مواجه است. نبود سیاست حمایتی مشخص از تولیدکنندگان داخلی و مشکلات ارزی، از جمله موانع اصلی پیش روی نوسازی ناوگان کشور است.
وی همچنین با اشاره به ترددهای ایام اربعین تصریح کرد: در زمینه حملونقل زائران در مسیر مرزها مشکل خاصی وجود نداشت، اما متأسفانه مطالبات بسیاری از رانندگان هنوز پرداخت نشده و این موضوع باعث بیاعتمادی و افت انگیزه در میان فعالان این بخش شده است.
معاون حملونقل ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحالوبختیاری افزود: ناوگان فعال اتوبوسها از ۱۵ هزار دستگاه به میزان قابلتوجهی کاهش یافته است. این افت ظرفیت میتواند در آینده نزدیک منجر به کمبود وسیله حملونقل در زمانهای پرتردد، مانند تعطیلات رسمی یا مراسم مذهبی شود.
مالکی بر ضرورت توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی در استان تأکید کرد و گفت: ساخت پایانههای مسافربری جدید در شهرهای مختلف، نیازمند همکاری فعال شهرداریها و تخصیص اعتبارات ملی و استانی است. اگر حمایت جدی صورت نگیرد، بحران موجود در بخش حملونقل عمومی، ابعاد گستردهتری پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات