سید سروش ساداتی جمالی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت در جمع خبرنگاران در ساری، با بیان اینکه در مازندران بیش از ۱۱ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه تحت پوشش هستند، اظهار کرد: از این تعداد، دوهزارو۶۱۸ نفر در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند و ۹هزارو۱۱۴ نفر دیگر در قالب طرحهای تلفیقی و دیرآموز در مدارس عادی خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت میکنند.
به گفته جمالی، ۲۰۱ نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی استان فعال هستند و خدمات آموزشی در ۵۳ مدرسه و ۳۳ مرکز جامع ارائه میشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به گذشته نهچندان منسجم فرآیند سنجش و ارجاع دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و دیرآموز، گفت: در گذشته این اقدامات بهصورت موازی و بدون انسجام کافی صورت میگرفت و مراکز اختلال یادگیری جدا از فرآیندهای سنجش فعالیت میکردند. اما اکنون با راهاندازی مراکز جامع، ارائه خدمات به شکل متمرکز و یکپارچه انجام میشود.
وی گفت: مراکز جامع با هدف مدیریت فرآیند غربالگری، تشخیص و مداخلات آموزشی، توانبخشی و مشاورهای در تمام سطوح مدرسهای، منطقهای و استانی راهاندازی شدهاند.
ساداتی جمالی ادامه داد: همچنین با حضور نیروهای تخصصی همچون آموزگار استثنایی، مشاور، گفتاردرمانگر و کاردرمانگر، مداخلات لازم برای دانشآموزان دارای نیازهای خاص با دقت و کیفیت بالاتری صورت میگیرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران، با بیان اینکه این مراکز به تمامی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، اختلالات هیجانی و رفتاری، آسیبهای گفتار و زبان، و نیازمندان توجه آموزشی ویژه خدمات ارائه میدهند، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون، ۱۵۶۹ نفر در این مراکز تحت مداخله قرار گرفتهاند و بیش از ۱۰ هزار جلسه مداخله آموزشی، مشاورهای و توانبخشی برگزار شده است.
وی ادامه داد: همچنین در طرح سنجش سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳، بیش از ۳۵ هزار نوبتگیری انجام شد که نشاندهنده پوشش بالای این خدمات در سطح استان است.
ساداتی جمالی تصریح کرد: در حال حاضر، ۲۸ شهرستان و منطقه استان دارای مراکز جامع هستند و با تأمین فضا و نیروی انسانی لازم، ۵ منطقه باقیمانده نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت. توسعه این مراکز گامی بزرگ در مسیر تحقق عدالت آموزشی و توانمندسازی کودکان با نیازهای ویژه در مازندران محسوب میشود.
انتهای پیام
نظرات