سعیده آقاخانی در نشست روابط عمومی در عصر هوش مصنوعی که در دفتر ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: در شرایطی که هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیلشدن به ابزاری کلیدی در عرصه ارتباطات است، عقبماندگیهایی در برنامههای آموزشی و اجرایی در حوزه روابط عمومی وجود دارد.
آقاخانی با اشاره به اینکه بسیاری از سرفصلهای درسی رشته علوم ارتباطات با وجود تحولات فناوری هنوز بهروزرسانی نشدهاند، تصریح کرد: فناوری هر سال پیشرفت میکند، اما نظام آموزشی ما همچنان در گذشته باقی مانده است. برخی اساتید به صورت فردی سعی در بهروز کردن محتوای دروس دارند که کافی نیست و این موضوع باید در سطح کلان، بازنگری و اصلاح شود.
وی با تمرکز بر وضعیت روابط عمومیهای استان همدان به عنوان نمونهای از وضعیت عمومی کشور، بیان کرد: بیشتر فعالان روابط عمومی در این استان، تحصیلات آکادمیک مرتبط با ارتباطات ندارند. کار تجربی و غیرعلمی، منجر به آزمون و خطا در عملکرد شده و این موضوع اعتماد عمومی را کاهش داده و سرمایه اجتماعی دولت را تهدید میکند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر الگوی رایج روابط عمومی در کشور، مبتنی بر شیوههای سنتی قرن نوزدهم و بیستم است؛ در حالی که روابط عمومیِ مبتنی بر تبلیغات مدتهاست در سطح جهانی منسوخ شده است. این عقبماندگی باعث شده روابط عمومی بهجای ایفای نقش راهبردی و دو سویه، صرفاً اطلاعرسان و گاه تبلیغاتی باشد.
آقاخانی با اشاره به نقش کلیدی هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی میتواند به عنوان دستیار مدیر روابط عمومی، در تحلیل دادهها، پیشبینی روندها، مدیریت بحران، تولید محتوا، طراحی و هدایت کمپینهای ارتباطی و شخصیسازی ارتباطات و توسعه اقدامات خلاقانه در روابط عمومی، ایفای نقش کند. این فناوری نه تهدید، بلکه فرصت طلایی برای حرفهایسازی روابط عمومی است.
وی ادامه داد: در حالیکه دانشجویان علوم ارتباطات به خوبی با ابزارهای نوین از جمله هوش مصنوعی آشنا هستند، بسیاری از مدیران روابط عمومی در بدنه دولت همچنان با این فناوری بیگانهاند. این شکاف، نیاز به بازتعریف جایگاه علمی و تخصصی روابط عمومی را ضروری میسازد.
این مدرس علوم ارتباطات تأکید کرد: روابط عمومی وظیفه دارد میان مردم و نهادها، ارتباطی دوسویه برقرار کند. ابزارها ممکن است تغییر کرده باشند، اما هدف تغییری نکرده است. اگر شناخت دقیقی از نیاز مخاطب نداشته باشیم و محتوا بدون نیازسنجی تولید شود، نه تنها مؤثر نخواهد بود، بلکه موجب ریزش مخاطب میشود.
آقاخانی در پایان پیشنهاد کرد: متخصصان علوم ارتباطات باید در سطوح کلان تصمیمگیری حضور داشته باشند تا سیاستگذاریها مبتنی بر واقعیتهای رسانهای و ارتباطی و نه بر اساس آزمون و خطا باشد.
انتهای پیام
نظرات