سیدعلاءالدین کراماتی شنبه، سوم خرداد در نشست با دبیران احزاب فرهنگیان استان فارس، با بیان اینکه یکی از مصائب جامعه امروز، وضعیت نامطلوب آموزشوپرورش است، گفت: این مشکلات نهتنها به زیرساختهای فیزیکی، بلکه به تشکیلات و ساختار سازمانی این نهاد نیز بازمیگردد و این نابسامانیها بسیار نگرانکننده است.
وی با اشاره به جایگاه آموزشوپرورش در توسعه جوامع اظهار کرد: دو نهاد در هر جامعهای نقش کلیدی در پیشرفت دارند؛ یکی نهاد خانواده و دیگری نهاد آموزشوپرورش. متأسفانه هر دو در کشور ما دوران کمفروغی خود را سپری میکنند. اگرچه ساختارهای ظاهری همچون مدارس و ادارات وجود دارند، اما اهداف اصلی این نهادها مبهم و دستنیافتنی شدهاند.
فرماندار شیراز با اشاره به نقش علم در شکلگیری تمدن ایرانی گفت: اگر ایران در تاریخ به فرهنگ و تمدنش میبالد، بهواسطه علم و آموزش بوده است. اما امروز این فرهنگ و تمدن، از سوی نهاد علم پشتیبانی نمیشود. اگر غرب قویتر است، به این دلیل است که عالمتر است؛ و اگر ما ضعیف ماندهایم، بهواسطه جهل است. همین جهل سبب شده که شأن معلمان تضعیف و جایگاه آنها در جامعه کمرنگ شود؛ در حالیکه جامعه مدیون معلمان است.
وی ادامه داد: جامعه در سایه تلاش معلمان تعالی پیدا میکند، اما امروز معلمان درگیر غم نان هستند. سؤال اینجاست که چرا باید وضعیت معیشتی آنها به این صورت باشد؟ معلمی که درگیر مشکلات مسکن و معیشت است، چه انتظاری میتوان داشت که با انگیزه، فرزندان ما را تعلیم دهد؟ معلمی که باید حسرت سادهترین امکانات تفریحی و رفاهی را در دل داشته باشد.
کراماتی تصریح کرد: تأسفبارتر اینکه وقتی معلمی میخواهد از حقوق خود دفاع کند، با این اتهام مواجه میشود که امنیت ملی را تهدید کرده است، درحالیکه بیتوجهی مسئولان به آموزشوپرورش است که امنیت ملی را تهدید میکند، نه صدای اعتراض معلمی که از سر درد حرف میزند.
فرماندار شیراز با اشاره به شکاف طبقاتی میان برخی مسئولان با اقشار مختلف جامعه گفت: وقتی افراد فاقد تخصص در جایگاههای مهم مدیریتی قرار میگیرند، طبیعی است که چنین شرایطی پدید آید.
وی در پایان خطاب به نمایندگان معلمان گفت: من در شورای آموزشوپرورش حامی مطالبات شما هستم. هرچند در این حوزه تخصص ندارم و به جزئیات امور مشرف نیستم، اما این شما هستید که با تخصص خود میتوانید مشاوره بدهید تا بتوانیم از موضع مسئولیتی که داریم، پیگیر خواستههای شما باشیم.
انتهای پیام
نظرات