حمید شکری خانقاه روز شنبه ۳ خردادماه در همایش گرامیداشت هفته روابط عمومی در تبریز اظهار کرد: بسیاری از مدیران، روابط عمومی را به عنوان ابزاری صرف میپندارند؛ ابزاری که صرفاً برای تهیه خبر، برگزاری مراسم و انجام امور روبنایی به کار میرود، در حالی که تعامل و هنر ارتباطات، پایه و اساس واقعی این حوزه است.
وی ادامه داد: روابط عمومی هنری است که از دریچه تعامل انسانها به آن نگریسته میشود؛ هنری که میتواند با بهرهگیری از ابزارها، تکنیکها و تاکتیکهای مختلف، حس امید و انگیزه را در جامعه زنده نگه دارد. هر سازمان باید قالبی مشخص داشته باشد تا بتواند ارتباطات هوشمند و موثر را تحقق بخشد.
وی افزود: موفقیت در هر سازمان معنای متفاوتی دارد. گاهی اوقات، موفقیت با فروش بالا تحقق مییابد و در جای دیگر، با مشارکت و همدلی کامل سازمان. اما در هر صورت، روابط عمومی زمانی به عنوان «موفق» شناخته میشود که بتواند دلها را شاد کند.
روابط عمومی نباید صرفاً در قالب تهیه خبر و برگزاری مراسم خلاصه شود
شکری با تاکید بر اینکه روابط عمومی نباید صرفاً در قالب تهیه خبر و برگزاری مراسم خلاصه شود، بیان کرد: هدف نهایی، ایجاد حس خوب و رضایت در مخاطبان است که این نشاندهنده موفقیت واقعی است. هر فرد باید بداند وقتی خبر تهیه میکند و مراسمی برگزار میکند، این کار برای چه هدفی است و چه اثر مثبتی بر جامعه دارد.
وی با تاکید بر اینکه مسئول روابط عمومی باید طرف مشورت مدیر سازمان باشد، گفت: روابط عمومی راهبردی، موردی را تجویز نمی کند بلکه توصیف می کند، روابط عمومی هنر دستیابی و تاثیرگذاری بر جوامع و گروه ها به صورت کارآمد و مقرون به صرفه ست.
وی توضیح داد: راز موفقیت در این است که هر فرد از خود شروع کند و منتظر تصمیمات و عملکردهای دیگران نباشد. روابط عمومی باید تصویر حرفهای و قوی از سازمان را خودش رقم بزند و نقش فعال و مستقل داشته باشد. این امر نیازمند آموزشهای تخصصی در حوزه ارتباطات است؛ چراکه ارتباطات، نوعی قدرت است و باید آن را آموخت و مهارتهای لازم را کسب کرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حوزه روابط عمومی و ارتباطات، باید از چرخهی معیوب بیرون آمد، نباید نقش قربانی را بر عهده گرفت و کاستیها را به کمبود امکانات نسبت داد. روابط عمومی باید وارد عرصه طراحی نو و جسورانه شود، منطقه امن را ترک کند و در مسیر جسارت حرکت کند.
شکری بر اهمیت حفاظت سازمان از آسیبهای فیزیکی و امنیت فکری تأکید کرد و گفت: حراست، وظیفه حفاظت فیزیکی سازمان را بر عهده دارد، اما روابط عمومی باید از افکار عمومی و افکار منفی در مقابل سازمان حفاظت کند و در بالاترین سطح از شفافیت قرار گیرد.
تعامل، اعتماد و رضایت در اولویت
وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، محتوای ارتباط باید بر پایه تعامل و اعتماد باشد، اضافه کرد: قدرت تعامل و ارتباط، اعتمادآفرین است. هر چه قدرت ارتباط بیشتر باشد، اعتماد و رضایت و شادی بیشتری در مخاطبان ایجاد میشود. مراسمها و همایشها باید حس خوبی در شرکتکنندگان ایجاد کند؛ در غیر این صورت، همان همایش، هدررفت منابع است.
وی با تاکید بر ضرورت دخالت مدیران در نظام ارتباطات، ادامه داد: در موارد چالش، نقش مدیران بسیار کلیدی است. باید راهکارهای اولویتبندی شده ارائه داد و از دادهمحوری به سمت دانشمحوری حرکت کرد. عملکرد سازمان باید خود معرف خودش باشد، نه صرفاً در کلمات و وعدهها.
شکری اضافه کرد: تبریز شهر اولینهاست و باید همین امروز تغییرات اساسی در بخش روابط عمومی آغاز شود. روابط عمومی باید چشماندازی روشن و واقعبینانه داشته باشد و عوامل بازدارنده را شناسایی و در برنامههای خود جای دهد و با تلاش مستمر، این عوامل را از بین ببرد.
وی همچنین به نقش فناوریها، به ویژه هوش مصنوعی، اشاره کرد و گفت: با بهرهگیری صحیح از مالتی مدیا و هوش مصنوعی، میتوانیم سازمانها را موفق و پیشرو کنیم. اما باید توجه داشت که اختیارات هوش مصنوعی در دست انسان است و داستانسرایی و سناریونویسی بر عهده ما است.
شفافیت و اعتماد در کشور و سازمانها
شکری عنوان کرد: پنهانکاری بزرگترین آفت نظام است. روابط عمومیهای باید دایره عمومی خود را گسترش دهند و از مخفیکاری بدیهیات پرهیز کنند. هر چه دایره عمومی روابط عمومی کوچکتر باشد، اعتماد مردم کاهش مییابد. برای هر پروژه و فعالیتی، باید پیوست نوشته و مستندسازی کامل انجام شود.
وی بر نقش مهم مدیران و مسئولان تأکید کرد و یادآور شد: استانداری، به عنوان نماینده عالی در هر استان، نیازمند ارتباط دائم و شناخت کامل نارضایتیها و نیازهای مردم است. تسلط بر زبان بدن و احساس مهم بودن در اطراف، رمز ایجاد ارتباط موثر است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سازمانهایمان موفق عمل کنند، باید از همین امروز، چشماندازی روشن و برنامهریزی دقیق داشته باشیم و به سمت استفاده از فناوریها و بهبود مستمر حرکت کنیم.
همایش گرامیداشت هفته روابط عمومی، به همت شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان در پردیس هنر و رسانه تبریز برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات