به گزارش ایسنا، فرهاد دانش نیا، چهارشنبه هفتم خرداد در نشست روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با حضور مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، اشارهای به وضعیت آموزش عالی در استان کرمانشاه داشت و اظهار کرد: در حال حاضر در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی استان(غیر از دانشگاه آزاد اسلامی) ۴۳ هزار و ۱۰۰ دانشجو در ۴۰۷ رشته مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: همچنین هزار و ۳۱۸ عضو هیات علمی و هزار و ۵۷۲ استاد حق التدریس در این دانشگاهها فعالیت میکنند.
دبیر هیات اندیشه ورز علم و فناوری استان کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههای کرمانشاه یک به ۵۰ است که البته این آمار در دانشگاه علوم پزشکی شرایط بهتری دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه در حوزه مراکز علمی و آموزش عالی با تکثر مواجه است، گفت: در مجموع در سطح استان ۴۵ مرکز آموزش عالی وجود دارد.
دانش نیا در ادامه به تشریح مهمترین تنگناهای آموزش عالی در استان پرداخت و عنوان کرد: نارسایی حکمرانی علم در استان، گسست ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و تنزل جایگاه نظام دانایی در مواجه با مسائل، گسست سیاستگذاری صنعتی استان از یافتههای علمی، تفرقه و تکثر مراکز علمی و ضعف ماموریت محوری دانشگاهها از جمله این تنگناها است.
وی یکی دیگر از تنگناهای آموزش عالی استان را افزایش مهاجرت نخبگان اعلام کرد و گفت: کرمانشاه رتبه سوم مهاجرت نخبگان را در کشور دارد که عمده دلیل مهاجرت آنها به دلیل ضعف سرمایههای نهادی(فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) است.
دانش نیا در ادامه به برخی شاخصهای مهم استان نیز اشارهای کرد و گفت: کرمانشاه از نظر شاخص نرخ تورم و نرخ بیکاری رتبه خوبی ندارد، این درحالی است که میزان سرمایهها، کارخانهها و تکنولوژی موجود در استان کم نیست.
دبیر هیات اندیشه ورز علم و فناوری استان کرمانشاه سهم بخش خدمات در اشتغال استان را ۴۷ درصد، بخش صنعت ۲۲.۷ درصد و بخش کشاورزی را ۲۹ اعلام کرد و گفت: آمار نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله و فارغ التحصیلان دانشگاهی بویژه در مقاطع بالاتر، نیز در کرمانشاه بالاست.
وی در ادامه اشارهای هم به وضعیت اجتماعی استان داشت و گفت: در بحث آسیبهای اجتماعی همچون خودکشی، اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق آمار خوبی نداریم و در برخی موارد به جای اینکه رویکرد اصلی ما پیشگیری باشد، درمان است.
دانش نیا به وضعیت مدیریت شهری و کیفیت زندگی شهری کرمانشاه نیز پرداخت و افزود: نداشتن درآمد پایدار و اتکاء غیر متعارف به برخی مقولهها همچون ماده ۱۰۰، فقدان حریم شهری، تورم نیروی انسانی، بافت فرسوده و رها شده شهر و ... از جمله مشکلات شهری کرمانشاه است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به قابلیتها و ظرفیتهای استان نیز اشاره کرد و یادآورشد: ذخیره دانایی و ظرفیت قابل توجه علمی استان، روند روبه رشد آموزش عالی استان، موقعیت استراتژیک استان در تقسیم کار ملی و منطقهای بعنوان هاب منطقهای، جغرافیای متنوع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان، دسترسی به مناطق فرامرزی مستعد و دارای ظرفیت از جمله این قابلیتها است.
دانش نیا در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با رویکرد اقتصاد دانش بنیان در سطح ملی پرداخت و اعلام کرد: روزآمدسازی نقشه جامع علمی معطوف به استراتژی توسعه فناورانه صنعتی کشور، طراحی استراتژی توسعه صنعتی ملی با رویکرد اقتصاد دانش بنیان، روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با تمرکز بر اقدامات عینی و مشخص در راستای عملیات سازی اهداف و برنامه سند و روزآمدسازی پیوسته آمایش آموزش عالی کشور در چارچوب استراتژی توسعه صنعتی ملی، تدوین و روزآمدسازی دیپلماسی علمی کشور و تربیت نیروی انسانی توانمند برای مدیریت علم و فناوری در کشور از جمله این پیشنهادهاست.
دبیر هیات اندیشه ورز علم و فناوری استان کرمانشاه پیشنهادهایی هم در سطح استانی داشت و گفت: سند توسعه استان باید تدوین شود، چراکه هم اکنون از این نظر که کرمانشاه روی چه حوزهای برای توسعه باید تمرکز داشته باشد، سردرگم هستیم.
دانش نیا به تلاش برای تبدیل کرمانشاه به قطب سوم پتروشیمی کشور اشاره کرد و افزود: مخاطرات این تصمیم طی ۱۰ سال آینده خود را نشان خواهد داد، چراکه ما استانی به دور از دریا هستیم و احداث چنین واحدهایی در آینده ما را با چالش در حوزه آب مواجه میکند.
وی بر لزوم تدوین سند آمایش آموزش عالی استان در راستای ماموریت محوری مراکز آموزش عالی موجود هم تاکید کرد و گفت: تاسیس شورای اقتصاد دانش بنیان به منظور تحقق حکمرانی علم در استان، تاسیس پژوهشکده مطالعات اقتصاد و جامعه دانش بنیان، تاسیس میز مشترک و توسعه تعامل با عراق جهت ارتقاء جایگاه یابی کرمانشاه در تقسیم کار ملی و منطقه ای از دیگر نیازهای کرمانشاه است.
انتهای پیام
نظرات