مسعود اکبری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: روستا بازارها از دیرباز به عنوان یک دغدغه و نیاز برای کم کردن واسطهگری و حلقه بین تولید و مصرف، مدنظر مسئولین سیاسی و اقتصادی کشور بوده و اقداماتی هم در همین رابطه انجام شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان همدان ۱۰ روستا بازار دائمی فعالیت دارد اما چون این روستا بازارها شبکه نبودند و پشتیبانی درست از آن صورت نگرفته، به مرور زمان به یک فروشندگی معمولی تبدیل شدهاند.
اکبری ادامه داد: هدف اصلی روستا بازارها در واقع ارائه محصولات مزرعه بوده به نحوی که هم تولیدکننده بیشترین صرفه را داشته باشد و از منافع تولید خود استفاده ببرد و هم مصرفکننده با کمترین هزینه بتواند محصول مطلوب خود را دریافت کند اما متاسفانه تاکنون اهداف واقعی این طرح محقق نشده است.
وی بیان کرد: امسال براساس برنامهای که از طرف رئیس سازمان تعاون روستایی کشور به رئیسجمهور پیشنهاد و مصوب شده، قصد بر آن بوده در یک برنامه سه ساله ۳۰۰۰ روستا بازار در کل کشور ایجاد شود که گام نخست آن راهاندازی ۵۰۰ روستا بازار در کشور خواهد بود.
اکبری با بیان اینکه بر اساس این برنامه در گام نخست در استان همدان ۱۱روستا بازار تا پایان سال باید راهاندازی و به بهرهبرداری برسد، خاطرنشان کرد: در این رابطه پیشنهاد خود را به کشور ارائه دادهایم و درخواست کردهایم که علاوه بر این ۱۱ روستا بازار، مابقی ظرفیتهای روستا بازاری که از قبل در استان ایجاد شده بهصورت شبکه شده و یک ارگان یا متولی رسمی پیدا کنند تا با این اقدام آنها را از نظر بازرگانی و تامین کالا و سایر ساختارهای مورد نیاز حمایت و هدایت کند.
وی با اشاره به اینکه تعاون روستایی در سراسر کشور زیرساخت و امکانات بالقوهای دارد که میتواند محصولات را از اقصی نقاط کشور مبادله کند اما تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است، بیان کرد: در حال حاضر در استان همدان بیش از ۲۰۰ تعاونی و در سراسر کشور دهها هزار تعاونی فعالیت دارند که اگر این تعاونیها به یکدیگر پیوند داده شوند میتوانند یک پشتیبان بسیار قوی برای تقویت و خدماترسانی به روستا بازارها باشند.
مدیر تعاون روستایی همدان با بیان اینکه امیدواریم هم در موضوع روستا بازارها و هم در رابطه با بستر فضای مجازی گامهای خوبی برداشته شود، خاطرنشان کرد: یکی از امکاناتی که در حال حاضر مورد تقاضا بوده و ضروری به نظر میرسد این است که این تبادلات کالایی از طریق بستر فضای مجازی انجام شود که پیشنهاد این موضوع را نیز به تهران دادهایم.
وی تصریح کرد: استان همدان در این زمینه پیشرو بوده و در ایام کرونا هم با طراحی اپلیکیشنی به نام «کالارسان من» برای مدت یک سال کالاهای بخش کشاورزی را از اقصی نقاط کشور تبادل میکردند که به مرور زمان مقداری کمرنگ شده است.
اکبری با بیان اینکه امیدواریم که با برنامهریزیهایی که انجام خواهد گرفت این بستر هم بتواند یک راهکار ارزنده برای ایجاد روستا بازار مجازی باشد و فاصله بین مزرعه تا سفره را کمتر کند، یادآور شد: در حال حاضر در استان همدان ۱۰ روستا بازار دائمی فعال است که تا پایان سالجاری نیز ۱۱ روستا بازار دیگر راهاندازی و افتتاح خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه برنامه این بوده که بیشترین روستا بازارها در شهرستان همدان راهاندازی شود و هر کدام از شهرستانها هم به فراخور توسعه بخش کشاورزی خود یک یا دو روستا بازار راهاندازی کنند، اضافه کرد: علاوه بر این در هر کجای استان که درخواست و امکان آن وجود داشته باشد، بیش از سهمیه برای راهاندازی روستا بازارهای بیشتر اقدام خواهیم کرد.
انتهای پیام
نظرات