در این همایش که با حضور مدیران و دستاندرکاران گروههای تعزیه سراسر استان فارس، اعضای هیئت رئیسه انجمن تعزیه فارس، نویسندگان آثار تعزیهپژوهی و پژوهشگران هنر آیینی تعزیه، اساتید برجسته این عرصه، شاعران آیینی، شماری از مدیران ادارات فرهنگی و اجرایی و جمعی از هنردوستان برگزار شد، سخنرانان به تبیین جایگاه و اهمیت این هنر دینی پرداختند.
رئیس انجمن تعزیه استان فارس در این همایش با اشاره به اهداف همایش و برخی ویژگیهای تعزیه و هنر شبیهخوانی در فارس، به تحلیل آداب و افعال تعزیه و نیز نواهای خاص تعزیهخوانی در استان پرداخت.
عبدالصمد فهندژسعدی با بررسی نقش رنگها در تعزیه، این عنصر را از جمله ابزارهای مهم در انتقال مفاهیم دانست و با اشاره به برخی کاستیها و مشکلات موجود در مسیر فعالیت گروههای تعزیه، خواستار توجه جدیتر مسئولان فرهنگی و اجرایی به این هنر آیینی شد.
تعزیه، تصویری از مظلومیت عاشورا
مدیرکل امور زائران و گردشگری استانداری فارس نیز با تأکید بر اهمیت تعزیه، اظهار کرد: تعزیه یکی از بهترین هنرهایی است که مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را به تصویر میکشد و به همین دلیل، این هنر مورد عنایت حضرت سیدالشهدا(ع) قرار دارد.
مجتبی علوی با بیان اینکه برخی از افراد در گروههای تعزیه دارای تحقیقات دانشگاهی و آثار تالیفی در این حوزه هستند، افزود: این دانش و پژوهشها میتواند پشتوانه محکمی برای توسعه و تثبیت جایگاه علمی تعزیه در کشور باشد.
سولماز دهقانی، معاون هنری ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در سخنانی گفت: نشستهای تخصصی تعزیه میتواند در پیشبرد اهداف این هنر آیینی و رفع موانع موجود، تأثیر بسزایی داشته باشد.
لزوم همکاری دستگاهها برای اعتلای هنر تعزیه
در ادامه سیدمصطفی موسوی، رئیس بسیج هنرمندان فارس خواستار همکاری همهجانبه دستگاههای فرهنگی و اجرایی با فعالان این حوزه شد و تأکید کرد: ارتقای اهداف هنر آیینی تعزیه بدون تعامل و همافزایی ممکن نیست.
نائبرئیس انجمن تعزیه فارس نیز در سخنانی با اشاره به فعالیتهای انجامشده توسط این انجمن گفت: تاکنون سوگوارههای متعددی در سطح استانی، منطقهای و محلی برگزار کردهایم؛ در حالیکه هیچگونه همکاری یا حمایت مالی از سوی دستگاه یا نهادی دریافت نکردهایم.
گلچیننیا با اشاره به پیگیریهای انجامشده برای احداث فرهنگسرای تعزیه در استان فارس، افزود: اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و امیدواریم این خواسته به زودی محقق شود.
به گزارش ایسنا، در ادامه، جمعی از مدیران گروههای تعزیه از شهرستانهای مختلف استان از جمله زارع از شیراز، دستان از فسا، فرجیان از نورآباد، نظری از کازرون و… به بیان دیدگاهها، مسائل و تجربیات خود در زمینه فعالیتهای تعزیه پرداختند.
بررسی ویژگیهای تعزیه جنوب فارس
در بخش دیگری از همایش، عمرانی، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر تعزیه، به ویژگیهای تعزیه در جنوب فارس پرداخت و اظهار کرد: این هنر آیینی یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی، ادبی، هنری و تاریخی مردم منطقه لامرد و مهر است که از گذشتههای دور تاکنون با ساختاری نمایشی و زبانی شاعرانه، مخاطبان را با حماسه عاشورا آشنا کرده است.
وی که نویسنده کتاب «روایت اول تعزیه در منطقه تراکمه» نیز هست، آهنگ و نوای نسخهخوانی تعزیه در مناطق جنوب فارس را از ویژگیهای ممتاز این منطقه دانست و افزود: پیشینیان تعزیهخوان این مناطق با ابداع نواهای خاص برای شخصیتهای اولیا و اشقیا، ساختار منحصربهفردی را در شبیهخوانی پدید آوردهاند که همچنان استمرار دارد.
اشعار و دیالوگهای منظوم؛ گنجینه ادبی تعزیه
این پژوهشگر همچنین اشعار و دیالوگهای منظوم تعزیهنامهها را گنجینهای گرانبها از ادبیات فارسی توصیف کرد و گفت: این اشعار با استفاده از وزن عروضی مناسب، صنایع ادبی متنوع و واژگان خاص، شخصیتپردازی چهرههای تاریخی را به شکلی هنرمندانه رقم زدهاند و همین امر جایگاه منحصربهفردی به سناریوی تعزیهنامهها بخشیده است.
لزوم ثبت روز ملی تعزیه
وی در پایان، ثبت روز پاسداشت هنر آیینی تعزیه در تقویم رسمی کشور را یکی از راهکارهای مهم برای گسترش اهداف والای تعزیه دانست و گفت: نباید این قدیمیترین هنر نمایشی دینی ایران با کملطفی و بیمهری روبهرو شود.
به گزارش ایسنا، شهر شیراز از دیرباز به عنوان خاستگاه تعزیه مصطلح و شبیهخوانی شناخته میشود و از اینرو، توجه بیشتر به این هنر آیینی و ارتقای جایگاه آن در سومین حرم اهلبیت(ع) و پایتخت فرهنگ و ادب ایران، از اهداف مهم فرهنگی استان محسوب میشود.
انتهای پیام
نظرات