مهدی بقایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: شهرداری اصفهان بهمنظور بهبود عملکرد و آمادگی در برابر بحرانها، ساختار مدیریت بحران را بهروزرسانی کرده است. طبق ساختار جدید، در زمانهای بحران، خدمات شهری بهعنوان جانشین بحران عمل میکند و مدیرکلی تحت سه عنوان ادارهکل مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE در معاونت خدمات شهری شهرداری متمرکز شده است.
وی افزود: پدافند غیرعامل شامل بخشهای پیشگیری و برنامهریزی قبل از بحران، حین بحران، پس از بحران و براساس دستورالعملهای مربوطه است.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: در تهران سازمانی به نام سازمان بحران در حال فعالیت است و در حال حاضر اصفهان با اختصاص مدیرکل بحران دومین شهر پیشرو در این زمینه است و سایر شهرها هنوز چنین مرکزی ندارند.
بقایی با اشاره به اینکه وجود یک مکان ایمن و دسترسیپذیر برای مدیریت بحران در شهر ضروری است خاطرنشان کرد: ساختمانی که برای این امر در نظر گرفته شده، از سال ۹۵ در حال توسعه بوده و با تلاشهای مستمر از نظر تجهیرات و ساختوساز به مرحله نهایی رسیده است.
وی تصریح کرد: این ساختمان با زیربنای ۴۵۰۰ متر مربع و سه طبقه، در کنار باغ فدک در نظر گرفته و تمامی موارد پدافندی در آن رعایت شده است و به دلیل نزدیکی به رینگ چهارم و فرودگاه، امکان دسترسی سریع به نقاط مختلف شهر را در زمان بحران فراهم میکند، همچنین به دلیل ترافیک کم در این منطقه، انتقال سریع نیروها و تجهیزات در مواقع اضطراری تسهیل میشود.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: طبقه دوم این ساختمان به کادر اداری اختصاص دارد و برق مصرفی این ساختمان از انرژی خورشیدی تأمین میشود. این مرکز، همچنین دارای امکاناتی نظیر فیبر نوری، دکلهای برق و مخابراتی و ژنراتور است و در سالن فرماندهی، تمامی اطلاعات شهری بهصورت آنلاین در دسترس قرار دارد.
بقایی اظهار کرد: یک سالن جلسه با ظرفیت ۴۰ نفر نیز در این مرکز وجود دارد که بهطور مستقیم با اتاق فرماندهی مرتبط میباشد. این سالن برای برگزاری آموزشها و مانورهای دور میزی که بهصورت هفتگی یا ماهیانه برگزار خواهد شد، مورد استفاده قرار میگیرد.
وی انتخاب این نقطه بهعنوان مرکز مدیریت بحران را تصمیمی هوشمندانه برای شهر اصفهان برشمرد و بیان کرد: باغ فدک که در کنار این ساختمان قرار دارد بهعنوان کمپ اسکان مسافران و کمپ اضطراری در نظر گرفته شده است و در صورت بروز حوادث ناگهانی، این مکان یکی از گزینههای اصلی برای اسکان افراد خواهد بود.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در رابطه با تجهیزات موجود در این مرکز گفت: در هر یک از مناطق سطح شهر، اتاقهایی بهعنوان سولههای بحران وجود دارد که تجهیزات مورد نیاز در زمان بحران در آنها ذخیره شده است، اما برخی تجهیزات برای نیاز کل شهر در نظر گرفته میشوند و تنها در این مرکز موجود هستند، مانند ماشین فرماندهی که به اینترنت و برق مجهز است.
دوربینهای نظارتی در مرکز مدیریت بحران فعال هستند
بقایی افزود: پیش از این به منظور دسترسی به دوربینهای نظارتی، تیمها در مرکز کنترل ترافیک مستقر میشدند، اما اکنون تمام دوربینها در این مرکز فعال هستند و تیمهای تخصصی از این محل، مدیریت بحران را انجام میدهند.
وی گفت: کلیه نکات لازم در رابطه با پدافند غیرعامل برای بخشهای مختلف شهرداری از طریق دستورالعملها تعیین و بحرانها سطحبندی میشود تا مشخص شود در هر بحران، چه سطحی از مدیریتهای شهرداری باید درگیر شوند و در کجا مستقر گردند. بهعنوان مثال در سطح یک بحران، تیم مدیریت بحران شامل جانشین مدیریت بحران که معاونت خدمات شهری است، مدیرعامل سازمان آتشنشانی، مدیرکل نظارت بر خدمات شهری، مدیرکل نظارت بر تخلفات شهری، مدیرکل روابط عمومی و مدیرکل بحران است. این افراد با حضور در این مرکز و از طریق رصد دوربینها هماهنگی لازم با سایر اعضای تیم که در نقاط مختلف شهر هستند را به عهده دارند.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اذعان کرد: واحدهایی شامل روابط عمومی برای اطلاعرسانی و نیروهای کنترل نظارت، بهطور فعال پیگیریها را در محل بحران انجام میدهند تا از هرگونه اختلال جلوگیری و خدمات بهموقع ارائه شود.
اصفهان اولین شهر دارای اداره کنترل عملیات خدمات شهری در کشور
بقایی خاطرنشان کرد: اتاق فرماندهی مرکز مدیریت بحران در زمان بحران، محلی برای استقرار تیم مدیریت بحران خواهد بود، اما در اصفهان در رویکردی نو، از این اتاق در زمانهای غیر از بحران و روزانه بهعنوان مرکز کنترل عملیات استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: این واحد در اصفهان از یک سال پیش فعالیت خود را بهصورت آزمایشی شروع کرده و از جمله اهداف این واحد ارتباطگیری مستقیم با سامانه ۱۳۷ برای پیگیری پیامهای فوری و خطرآفرین، کنترل بیسیمها و پیجرهای شهرداری مرکزی و پیگیری هوشمند فعالیتهای روزانه شهرداری است، همچنین اطلاعات و آمار تمامی نرمافزارها و دوربینهای شهری در این واحد بهصورت مستمر رصد میشود.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: این مرکز ۲۸ نیرو تحت عنوان نیروی بازخورد دارد که بهصورت فعال و همیشگی در مناطق مختلف سطح شهر حضور دارند تا در صورت بروز هرگونه حادثه، سریعاً اطلاعرسانی کنند، همچنین اگر شهروندی اعلام کند گزارشی که به سامانه ۱۳۷ ارائه داده، هنوز برطرف یا پیگیری نشده، این نیروها موضوع را بررسی کرده و نتیجه را به واحد مربوطه اطلاع میدهند.
بقایی افزود: وظیفه واحد کنترل عملیات رصد تمامی اطلاعات است و به همین دلیل، میتوان گفت این واحد پیشبینی بحرانها را انجام میدهد. در واقع، اگر فعالیتهای روزانه بهدرستی انجام نشود، خود میتواند منجر به بروز بحران شود.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، تا زمان شکلگیری رصدخانه شهری، این مکان میتواند بهعنوان محل مناسبی برای رصد اطلاعات شهری در نظر گرفته شود و با تجمیع تمامی اطلاعات، نرمافزارها و دوربینهای شهری در این مرکز، کارشناسان میتوانند بهراحتی از این دادهها بهرهبرداری و به بهبود مدیریت بحران و تصمیمگیریهای مؤثر کمک کنند.
انتهای پیام
نظرات