محمدمهدی مفتح در گفتوگو با ایسنا با اشاره به وضعیت جادهها و تاثیر نقاط حادثه خیز در افزایش تلفات جادهای، گفت: یکی از مهمترین و فوریترین وظایف وزارت راه و شهرسازی، رفع نقاط حادثهخیز است. نقطه حادثهخیز به جایی اطلاق میشود که به دلیل شرایط خاص مسیر مانند پیچ، شیب یا وضعیت نامناسب جاده، احتمال وقوع حادثه در آن بالاست و معمولا هم این حوادث با تلفات جانی همراه هستند.
وی افزود: بر این اساس، رفع نقاط حادثهخیز و ایمنسازی آنها یکی از اولویتهای جدی وزارت راه و شهرسازی است. مجلس نیز برای رفع این مشکل در سالهای مختلف اعتباراتی در قانون بودجه تصویب کرده که بخشی از این مشکل رفع شده اما هنوز این نقاط در مناطقی از کشور باقی مانده است.
نماینده تویسرکان در مجلس ادامه داد: اگر بتوانیم منابع و امکاناتی فراتر از اعتبارات بودجهای دولت به میدان آوریم، گام موثری برای کاهش نقاط حادثهخیز در کشور برداشتهایم. هر نقطهای که از حالت حادثهخیز و شرایط خطرناک خارج شود، بهمعنای نجات جان چندین انسان است که ممکن بود در آن مسیر دچار حادثه شوند. به همین دلیل، باید تلاش کرد که هرچه سریعتر این نقاط ایمنسازی شوند.
وی خاطرنشان کرد: در این میان، کمکهای مردمی میتواند نقش مؤثری برای رفع نقاط حادثهخیز داشته باشد؛ مشارکت خیرین، نذرهای مردمی و حتی استفاده از وجوهات خیریه و صندوقهای عامالمنفعه، ظرفیتهایی هستند که میتوانند به کمک دولت آید، دولت هم باید این مسیر را باز کند و شرایط را برای مردم تبیین کند.
مفتح در عین حال گفت: البته نباید این موضوع باعث عقبنشینی دولت از انجام وظایفش شود که به بهانه کمکهای مردمی، بودجه و اعتبار مربوط به رفع نقاط حادثهخیز کاهش یابد چرا که ایمنسازی نقاط حادثهخیز از اولویتهای کار دولت است. کمکهای مردمی و خیرین در کنار اعتبارات بودجهای، به دولت برای انجام این کار کمک میکند.
انتهای پیام
نظرات