سید محمدحسین دهناد در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که امروز ۱۲ خرداد برگزار شد، با اشاره به روند تأمین واگن برای خطوط مترو، اظهار کرد: پس از انجام مذاکرات متعدد با شرکتهای خارجی و بررسی جوانب اقتصادی و فنی، به دلیل پیچیدگیهای مالی، ریسکهای ارزی و محدودیتهای قراردادی، مقرر شد از ظرفیت شرکتهای داخلی در این حوزه استفاده شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم با اشاره به بازدید اخیر اعضای کمیسیون عمران شورا از شرکت داخلی «واگن پارس» از مجموعههای وابسته به گروه مپنا، گفت: در این بازدید، دو نشست تخصصی در سطوح مدیریتی و فنی با مسئولان این شرکت برگزار شد که در جریان آن، توانمندیها، زیرساختها و سابقه فعالیتهای صنعتی پارس مپنا مورد ارزیابی قرار گرفت.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم ادامه داد: بر اساس اعلام شرکت داخلی، قیمت هر واگن ۳۰۰ هزار یورو برآورد شده و البته هیئتی از وزارت کشور نیز مذاکراتی در کشور چین داشته است، اما از آنجا که شهرداری قم صرفاً بهرهبردار پروژه محسوب میشود و طرف مستقیم قرارداد نیست، ورود به چنین توافقاتی با موانع و پیچیدگیهای حقوقی همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: بر همین اساس، شورای اسلامی شهر قم با استفاده از ظرفیتهای داخلی موافقت کرده و مجوز لازم جهت ورود شهرداری به فرایند انعقاد قرارداد با شرکت پارس مپنا صادر خواهد شد.
دهناد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بررسی طرح انتقال پساب فاضلاب به محل دفن پسماند در سایت البرز، گفت: در نشست اخیر کمیسیون عمران، مدیرعامل سازمان پسماند گزارشی از برنامههای توسعهای این سایت ارائه داد که نشاندهنده رویکردی منسجم برای مدیریت جامع پسماند در شهر قم است.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، وی با بیان اینکه بر اساس این طرح، تمامی سایتهای دفن پسماند سطح شهر بهصورت متمرکز در سایت البرز تجمیع خواهند شد، افزود: در این پروژه، ضوابط زیستمحیطی نیز بهصورت دقیق مد نظر قرار گرفته و احداث یک تصفیهخانه فاضلاب در محل سایت البرز نیز پیشبینی شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم همچنین از اجرای پروژه انتقال پساب به طول ۱۱ کیلومتر خبر داد و تصریح کرد: این پروژه در مرحله دوم مناقصه قرار دارد و تاکنون دو شرکت پیمانکار برای اجرای آن اعلام آمادگی کردهاند و هماکنون فرایند تأمین لولهها و تجهیزات موردنیاز نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.
در ادامه، حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی استقامت رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی قم، بیان کرد: ۶۰ درصد از واگنهایی که قرار است برای متروی قم تهیه شود، در داخل کشور تولید میشود که این امر ضمن حمایت از صنعت داخلی، به اشتغالزایی و تحکیم بنیه اقتصادی کشور نیز کمک میکند.
وی با بیان اینکه این واگنها در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، ادامه داد: ما در حال حاضر تأکید داریم که تستهای فنی شامل تست استاتیک و دینامیک حداقل تا پایان آبان و اوایل آذر سال جاری انجام شود و در نهایت تا بهمن و نیمه شعبان تحویل داده شوند.
انتهای پیام
نظرات