• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ / ۰۷:۴۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1404031810850
  • خبرنگار : 50176

استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان خبر داد:

طراحی اپلیکیشن کمک آموزشی با هدف توانمندسازی دانشجویان پرستاری

طراحی اپلیکیشن کمک آموزشی با هدف توانمندسازی دانشجویان پرستاری

ایسنا/لرستان استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان از طراحی اپلیکیشن کمک آموزشی با هدف توانمندسازی دانشجویان پرستاری خبر داد.

رضا حسین آبادی در گفت‌وگو با ایسنا از طراحی اپلیکیشن کمک آموزشی با هدف توانمندسازی دانشجویان پرستاری خبر داد و آن را گامی نوین در آموزش بالینی پرستاری دانست.

وی اظهار کرد: در عصری که فناوری‌های نوین به‌سرعت شیوه‌های یادگیری و آموزش را دگرگون کرده‌اند، نظام آموزش پرستاری نیز نیازمند بازنگری و تحول در شیوه‌های سنتی آموزش است.

حسین آبادی یادآور شد: بر همین اساس، گروهی از پژوهشگران و اساتید دغدغه‌مند، با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای روز آموزش بالینی، اقدام به طراحی و توسعه‌ی یک اپلیکیشن آموزشی نوآورانه ویژه دانشجویان پرستاری کرده‌اند؛ اپلیکیشنی که می‌تواند نقطه عطفی در آموزش بالینی و ارزشیابی عملکرد دانشجویان در عرصه‌ی مراقبت‌های پرستاری باشد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: امروزه بسیاری از دانشجویان به‌جای مراجعه به کتاب‌های مرجع و منابع معتبر، ترجیح می‌دهند از فضای مجازی برای یافتن اطلاعات موردنیاز استفاده کنند؛ فضایی که هرچند گسترده و در دسترس است، اما در بسیاری از موارد از اعتبار علمی و آموزشی کافی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: این روند، زنگ خطری برای کیفیت آموزش به‌شمار می‌رود و ضرورت استفاده از ابزارهای آموزشی مطمئن، ساختارمند و علمی را دوچندان می‌کند. اپلیکیشن طراحی‌شده، دقیقاً در همین راستا و با هدف پاسخ به نیازهای واقعی آموزشی دانشجویان پرستاری و رفع چالش‌های آموزش بالینی سنتی ارائه شده است.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد اپلیکیشن

حسین آبادی بیان کرد: این اپلیکیشن دارای دو پنل مجزا برای اساتید و دانشجویان است که امکان ارتباطی تعاملی، مستمر و هدفمند را بین آن‌ها فراهم می‌سازد. فرایند استفاده از اپلیکیشن چنین طراحی شده که دانشجو با انتخاب یک بیمار، مراحل مختلف فرایند پرستاری شامل بررسی وضعیت بیمار، تشخیص‌های پرستاری، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی را به‌صورت گام‌به‌گام وارد نرم‌افزار می‌کند.

او گفت: نکته مهم و متمایز این است که در هر مرحله، استاد مربوطه قادر است حتی از راه دور به دانشجو فیدبک حرفه‌ای و دقیق بدهد، اصلاحات لازم را یادآور شود و دانشجو نیز در یک فرآیند تعاملی، به‌روز، و پویای آموزشی شرکت کند.

محتوای علمی معتبر و کاربردی

استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: یکی از نقاط قوت اپلیکیشن، استفاده از منابع معتبر علمی درون آن است. دو کتاب کلیدی تشخیص‌های پرستاری ناندا (فارسی و انگلیسی) در اپلیکیشن بارگذاری شده‌اند تا دانشجویان هنگام ثبت تشخیص‌های پرستاری بتوانند به منابع دقیق و علمی دسترسی مستقیم داشته باشند. همچنین اطلاعات جامعی درباره بیماری‌های شایع در بخش‌های مختلف و مراقبت‌های پرستاری مرتبط، در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد.

مشارکت فعال دانشجو در آموزش

وی بیان کرد: بر خلاف برخی اپلیکیشن‌های آموزشی که مطالب را به‌صورت پیش‌فرض و آماده در اختیار قرار می‌دهند، در این اپلیکیشن تأکید بر فعال بودن دانشجو در فرآیند آموزش است. دانشجو باید مطالب را خود تایپ کرده یا عکس دست‌نوشته خود را بارگذاری نماید. این رویکرد، به یادگیری عمیق‌تر و مشارکت مؤثرتر دانشجو منجر می‌شود.

لاگ‌بوک هوشمند و سیستم ارزشیابی دقیق

این استاد دانشگاه گفت: اپلیکیشن امکان ثبت و ارزیابی لاگ‌بوک‌ها را نیز فراهم کرده است. دانشجو می‌تواند عملکرد خود را در قالب اهداف عمومی و اختصاصی هر بخش ارزشیابی کرده و نمره دهد. مربی نیز می‌تواند آیتم‌ها را تأیید یا ویرایش کند. در صورت تأیید نهایی، نمره لاگ‌بوک قطعی شده و دانشجو دیگر قادر به ویرایش آن نخواهد بود. نمره آزمون نهایی نیز توسط مربی در سامانه ثبت می‌شود و در پایان کارآموزی، نمره‌ی قطعی دانشجو به‌صورت خودکار و شفاف ثبت و گزارش‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به مزایای کلیدی این اپلیکیشن ادامه داد: استفاده از فرایند پرستاری به عنوان جزئی ضروری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در هر بخش، نهایی شدن نمرات در همان روز پایان کارآموزی، جلوگیری از فراموشی عملکردهای دانشجو توسط مربی، تسهیل گزارش‌گیری نمرات برای مسئولین بالین، جلوگیری از تفاوت‌های آموزشی میان مربیان مختلف، استانداردسازی فرآیند آموزش در چارچوب اهداف مشخص کارآموزی و یکسان‌سازی محتوای آموزشی دریافتی دانشجویان علیرغم تفاوت مربیان گروه‌های مخلف کارآموزی در هر کلاس از جمله این مزایا هستند.

حسین آبادی گفت: این اپلیکیشن، پاسخی هوشمندانه و مدبرانه به نیازهای روز آموزش پرستاری در قرن ۲۱ است. با استفاده از این ابزار فناورانه، می‌توان امیدوار بود که کیفیت آموزش بالینی ارتقا یابد، عدالت آموزشی حفظ شود و دانشجویان پرستاری با مهارتی عمیق‌تر، علمی‌تر و مسئولانه‌تر وارد عرصه بالین شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha