یزدان دشتیان چهارشنبه، ۲۱ خرداد در نشست کارگروه هدایت تحصیلی دانشآموزان استان فارس با بیان اینکه پایهگذاری فرآیند هدایت تحصیلی باید از دوره پیشدبستانی انجام گیرد، اظهار کرد: آغاز زودهنگام این مسیر میتواند به شناسایی بهتر استعدادها و هدایت دقیقتر منجر شود.
وی با اشاره به استقرار دبیرخانه کشوری هدایت تحصیلی در استان فارس، این ظرفیت را فرصتی ارزنده دانست و گفت: باید از این موقعیت برای ارتقای کیفیت هدایت تحصیلی در سطح کشور بهرهبرداری کنیم.
فقدان آگاهی والدین؛ یکی از دلایل اصلی انتخاب اشتباه
دشتیان در ادامه گفت: بسیاری از والدین با ویژگیها و الزامات مشاغل آشنا نیستند و این موضوع موجب شده فرزندانشان در مسیرهایی قرار گیرند که با توانمندیها و علایقشان همخوانی ندارد.
وی خانواده را یکی از ارکان مؤثر در تربیت و هدایت تحصیلی دانست و تأکید کرد: آموزش خانوادهها و ارتقای سطح شناخت آنها باید در کنار سایر فعالیتهای آموزشی در اولویت قرار گیرد.
جشنواره خوارزمی، بستر کشف استعدادهای متنوع
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس به برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی اشاره کرد و گفت: این رویداد در قالب ۱۳ رشته و ۱۱ محور طراحی شده و زمینهای مناسب برای شناسایی و پرورش استعدادهای مختلف دانشآموزان فراهم میکند.
وی همچنین با انتقاد از رویکردهای جزیرهای در حوزه آموزش متوسطه، گفت: در این حوزه تلاش کردهایم با تقویت کار تیمی، از پراکندگی عملکردها جلوگیری کنیم.
نقش دروس پایه در هدایت تحصیلی
دشتیان با تأکید بر تأثیر برخی دروس در فرآیند هدایت تحصیلی اظهار کرد: دروسی نظیر ریاضی، علوم، فارسی، عربی، مطالعات اجتماعی، کار و فناوری و هنر میتوانند نقش کلیدی در کشف استعدادهای دانشآموزان ایفا کنند.
وی همچنین اعلام کرد: پس از اتمام امتحانات ویژه غایبین موجه که تا پایان خرداد برگزار میشود، توزیع فرمهای هدایت تحصیلی پایه نهم آغاز خواهد شد.
دشتیان، هدایت تحصیلی را پدیدهای چندبُعدی دانست و گفت: برای موفقیت در این حوزه باید به همه مؤلفهها و بازیگران این فرآیند توجه داشت.
تأکید بر همکاری میان دورههای آموزشی
در ادامه این نشست، معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: فشار والدین باعث شده بسیاری از دانشآموزان برخلاف علاقه و استعداد خود در رشتههایی تحصیل کنند که مطلوب آنها نیست.
ژیلا حیدری تأکید کرد که در دوره ابتدایی، همکاری نزدیکی با آموزش متوسطه برای شناسایی استعدادها برقرار خواهد شد.
رحیم کامیاب، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز بیان کرد: در صورت انجام دقیق هدایت تحصیلی، شاهد کاهش نیاز به فرمهای ششامتیازی خواهیم بود.
لزوم ثبت بهموقع نمرات و تکمیل فرمها
مجید قرهگزلو، سرپرست اداره آموزش متوسطه دوم آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اهمیت ثبت بهموقع نمرات پایه نهم گفت: این موضوع یکی از پیششرطهای ضروری برای تکمیل بهموقع فرمهای هدایت تحصیلی است.
رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش فارس نیز با تأکید بر اهمیت مهارت نوشتن، گفت: انتقال دقیق مفاهیم ذهنی به نوشتار از مهارتهای کلیدی دانشآموزان است.
امیر شیرازینژاد همچنین از پایان امتحانات هماهنگ نهم و برگزاری آزمونهای ویژه غایبین خبر داد و گفت: انتظار داریم پس از اتمام این روند، فرآیند هدایت تحصیلی به سرعت پیگیری و اجرا شود.
ظرفیت انجمن اولیا و مربیان در خدمت هدایت تحصیلی
حشمتالله وفایی، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس بر لزوم تقویت نقش والدین در فرآیند تربیت تأکید کرد و گفت: ظرفیت انجمنهای اولیا و مربیان سرمایهای ارزشمند است که میتواند در اجرای برنامهها مؤثر باشد.
در پایان، قاسم بانشی، سرپرست اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: آموزش و پرورش باید نقش فعالتری در تبیین مزایا و معایب رشتهها برای دانشآموزان ایفا کرده و به آنها کمک کند تا رشتهای متناسب با توانمندیها و علایق خود انتخاب کنند.
انتهای پیام
نظرات