• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404032516486
  • خبرنگار : 51048

دوچرخه‌های بایدو؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

دوچرخه‌های بایدو؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

ایسنا/خراسان رضوی استفاده از دوچرخه‌ یکی‌ از روش‌های رایج در کلانشهرها ‌برای‌ فرار از ترافیک و صرفه‌جویی در وقت است که به حفظ محیط زیست و کنترل آلودگی‌ هوا نیز کمک می‌کند؛ کشور ما با کمک دوچرخه‌های اشتراکی امکان استفاده از این ظرفیت را در ابعاد گسترده و تعداد بالا برای شهروندان فراهم کرده‌ است.

 شهر مشهد با در اختیار داشتن ۱۷۰۰دستگاه دوچرخه و بیشتر از ۶۲ هزار کاربر، فعال‌ترین شهر کشور در حوزه حمل و نقل با دوچرخه است و زیرساختهای خوبی نیز برای تسهیل استفاده شهروندان از آن در نظرگرفته شده است که از جمله می‌توان به ایجاد ۲۲۰ کیلومتر مسیر مناسب‌سازی شده برای دوچرخه که با رنگ آبی از سایر مسیرها متمایز شده است،اشاره کرد اما آیا این اقدامات برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه کافی بوده است؟

بر همین اساس و به منظور بررسی میزان کارایی این دوچرخه‌ها گفت وگویی داشتیم با چند تن از شهروندانی که تجربه استفاده از دوچرخه‌های بایدو در مشهد را دارند.

پراکندگی گسترده و تعداد بالای ایستگاه‌های دوچرخه در سراسر شهر مشهد

محمدرضا ضابط از شهروندان  مشهدی که تجربه استفاده از  دوچرخه‌های بایدو را دارد در مورد این تجربه‌اش توضیح داد: یکی از مهمترین و بهترین ویژگی‌های دوچرخه‌های اشتراکی، پراکندگی گسترده و تعداد بالای این ایستگاه‌ها در سراسر شهر مشهد است، به طوری که کمتر خیابان یا محله‌ای است که ایستگاه‌های بایدو در آن پیدا نشود، و دورترین نقطه از هر ایستگاه هم نهایتاً ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر است که نشان از دسترسی بسیار خوب به این ایستگاه‌ها است.

وی گفت: یکی از عیب‌های این دوچرخه‌ها که خیلی از اوقات وقت زیادی را از من گرفته است، وجود خطا و اشکال در نرم‌افزار پشتیبان این دوچرخه‌ها است؛ مثلا اکثر اوقات هنگامی که می‌خواهم دوچرخه را در ایستگاه قفل کنم، با اینکه دوچرخه با موفقیت قفل می‌شود، اما نرم‌افزار همچنان اخطار می‌دهد که لطفا دوچرخه را قفل کنید.

خطاهای مکرر نرم‌افزار «شهر من» در مراحل ثبت‌نام

سپیده مهاجر از  دیگر شهروندان مشهدی  نیز بیان کرد: ابتدا که از وجود چنین طرحی با خبر شدم بسیار خوشحال شدم که می‌توان از دوچرخه برای فرار از ترافیک و کوتاه‌تر شدن مسیر استفاده کرد، به همین دلیل با شور و شوق زیاد اقدام به ثبت‌نام در نرم‌افزار شهر من کردم.

وی افزود:  بعد از رد کردن مراحل مختلف، در مرحله مربوط به احراز هویت که با بارگذاری عکسی از خودم و کارت ملی‌ام تکمیل می‌شد نرم‌افزار دچار مشکل شد و عکس را قبول نمی‌کرد؛ بالغ بر ۳۰ دفعه، هر بار عکس جدیدی بارگذاری کردم تا بلکه مورد قبول نرم‌افزار قرار بگیرد اما هر بار با خطای سیستم مواجه شدم تا اینکه بالاخره ساعت ۱۰ شب خطا رفع شد و عکسم مورد تایید قرار گرفت، اما بلافاصله در ساعت ۱۰:۳۰ شب از مرکز پشتیبانی با من تماس گرفتند و به من درباره قانونی که به تازگی تصویب شده بود  گفتند و اینکه بانوان نمی‌توانند جز در پارک‌های بانوان از این دوچرخه‌ها استفاده کنند.

مهاجر در مورد دوچرخه‌های اشتراکی بایدو نیز  اظهار کرد: هنگامی که برای استفاده از دوچرخه تلاش می‌کردم، سیستم و سرور نرم‌افزار به شدت خطا داشت و شدیدا ضعیف بود، چراکه با چندین بار تلاش باز هم نرم‌افزار اجازه باز شدن قفل دوچرخه را به من نمی‌داد، و یا گاهی اوقات که سیستم درست کار ‌می‌کرد، دوچرخه‌های موجود در ایستگاه خراب بودند و هرکدام یک نقص فنی داشتند.

وی ادامه داد: ایستگاه‌ها علی‌رغم پراکندگی خوبی که در سراسر شهر دارند به دلیل نقص‌های فنی دوچرخه‌ها و خطاهای نرم‌افزار پشتیبان، تجربه ناخوشایندی را در استفاده از این دوچرخه‌ها به وجود می‌آورند.

دوچرخه‌های بایدو؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

صرفه‌جویی در هزینه‌ها از مهمترین مزایای دوچرخه‌های اشتراکی

فرزان قنبری نیز  که به گفته خودش تجربه زیادی در استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی دارد درباره این دوچرخه‌ها گفت: یکی‌از مهمترین مزایای دوچرخه‌های اشتراکی هزینه بسیار پایین استفاده از آن‌ها، حتی نسبت به اتوبوس‌های شهری و مترو است، به طوری که استفاده بسیار بالا و زیاد من در مدت هفت یا هشت ماه منجر به هزینه‌ای در حد ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان شده است.

وی تاکید کرد: استفاده از دوچرخه برای رفت و آمد شهری جدا از اینکه باعث صرفه‌جویی در وقت و فرار از ترافیک‌های سنگین شهری می‌شود، باعث نوعی تحرک و ورزش هم می‌شود که نشاط خاصی را با خود به همراه می‌آورد، به علاوه اینکه به محیط زیست هم کمک زیادی می‌کند.

قنبری در مورد برخی از معایب این دوچرخه‌ها توضیح داد: البته این طرح معایبی هم دارد که از این معایب می‌توان به مشکلات و خطاهای‌ متعدد نرم‌افزاری اشاره کرد، خیلی از اوقات متاسفانه نرم‌افزار دچار مشکل می‌شود و امکان استفاده از دوچرخه هم از بین می‌رود؛ مشکل دیگری که می‌توان گفت، عدم بررسی و نظارت بر سلامت دوچرخه‌ها است، که دوچرخه‌های آسیب دیده برای مدتی طولانی در ایستگاه‌ها باقی‌ می‌مانند و تعمیر نمی‌شوند.

ثبت روزانه ۳۰۰۰ سفر موفق با دوچرخه‌های بایدو در مشهد

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت: مشهد در حال حاضر ۱۷۰۰دستگاه دوچرخه دارد که در ۲۲۱ ایستگاه در اختیار شهروندان و زائران گرامی قرار گرفته است، همچنین بیشتر از ۶۲ هزار کاربر در سامانه دوچرخه‌های اشتراکی بایدو ثبت نام کرده‌اند و خوشبختانه روزانه در حدود ۳۰۰۰ سفر موفق در این سامانه توسط دوچرخه‌های بایدو ثبت می‌شود.

قاسم طاهری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در جایگاه یابی مکانی ایستگاه ها سعی شده است که در مناطقی از شهر، که بر اساس مطالعات، بیشترین میزان استفاده از دوچرخه به ثبت رسیده و تقاضا بالاتر است، دسترسی به دوچرخه سهولت بیشتری داشته باشد؛ اما هدف اصلی نصب این ایستگاه‌ها با نگاه مکملی برای ناوگان حمل و نقل عمومی است که بیشتر از مسیر مترو و اتوبوس و مسیرهای دارای خلاء ناوگان جانمایی صورت گرفته است تا حلقه اتصال و فاصله بین آنها کاهش یابد.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند با نصب اپلیکیشن شهر من به صورت کاملا رایگان در سامانه ثبت نام کرده و بعد از احراز و تایید هویت، امکان استفاده از دوچرخه‌های بایدو را خواهند داشت؛ همچنین برای دعوت هرچه بیشتر مردم به استفاده از این دوچرخه‌ها، طرح‌های تشویقی مانند استفاده رایگان در روز تولد و یا سفر رایگان برای افراد دارای بیشترین رکاب در نظر گرفته شده است، به علاوه به همت شورای اسلامی شهر مشهد و حمایت مدیران شهری از فرهنگ دوچرخه سواری، تخفیف ۷۰ درصدی برای استفاده از دوچرخه هم فعال شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد تاکید کرد: برای بانوان تمهیدات ویژه در بوستان بانوان در نظر گرفته شده است و بر همین اساس در این دوره از مدیریت شهری تعداد ۱۰ بوستان ویژه بانوان به دوچرخه‌های اشتراکی مجهز شده است که استفاده برای بانوان در ساعات ابتدایی همراه با ۹۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

دوچرخه‌های بایدو؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

تمام دوچرخه‌های قرار داده شده در ایستگاه‌ها مجهز به جی‌پی‌اس هستند

طاهری گفت: برای راه‌اندازی سامانه دوچرخه سواری باید زیر ساخت‌های مناسب از قبیل مسیر دوچرخه در نظر گرفته شود که در حال حاضر مشهد ۲۲۰ کیلومتر مسیر مناسب‌سازی شده برای دوچرخه دارد که با رنگ آبی از سایر مسیرها متمایز شده است.

وی بیان کرد: تمام دوچرخه‌های قرار داده شده در ایستگاه‌ها مجهز به جی‌پی‌اس هستند که امکان سرقت برای سارقین را به حداقل خواهد رساند، با این وجود تا کنون ۱۳ مورد سابقه سرقت داشته‌ایم که به لطف خداوند و با استفاده از رد یاب‌های نصب شده بر روی دستگاه‌ها تمام این دوچرخه‌ها کشف و سارقین نیز به مراجع قانونی تحویل داده شده‌اند.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد عنوان کرد: با توجه به سیاست‌های شهروند محور بودن دوچرخه‌ها، ثبت نام در سامانه ملزم به طی مراحل غیرحضوری است که متاسفانه در بعضی مواقع با کند شدن پهنای باند اینترنت این مراحل به سختی پیش رفته است و با توجه به حجم بالای ثبت نام روزانه، در تلاش هستیم تا با به‌روزرسانی نرم افزار این موضوع رفع شود.

طرح دوچرخه‌های اشتراکی بایدو علی‌رغم برخی از مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با استقبال  خوب شهروندان مواجه شده است اما فرهنگ‌سازی و رفع موانع موجود برای استفاده بهتر شهروندان با توجه به معضل آلودگی هوای شهر مشهد و ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به منظور کاهش استفاده از خودروهای شخصی باید بیشتر از این مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha