• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۴ / ۱۹:۵۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1404032516695
  • خبرنگار : 50214

رئیس شورای آموزش و پرورش یزد:

نهضت عدالت آموزشی در استان روزانه رصد شود / ابعاد تربیتی دانش‌آموزان مورد تأکید است

نهضت عدالت آموزشی در استان روزانه رصد شود / ابعاد تربیتی دانش‌آموزان مورد تأکید است

ایسنا/یزد استاندار یزد با تأکید بر اهتمام به ابعاد تربیتی دانش‌آموزان در کنار ارتقای علمی آنها، خواستار رصد روزانه طرح نهضت عدالت آموزشی استان و حفظ پیشتازی یزد در کشور شد.

محمدرضا بابایی عصر یکشنبه ۲۵ خرداد در نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد ضمن تسلیت شهادت فرماندهان، دانشندان و جمعی از مردم عزیزمان در تجاوز اخیر رژیم غاصب صهیونیستی، اظهار کرد: امیدواریم شاهد روزهای درخشانی برای امت اسلامی براساس وعده الهی باشیم.

وی با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته در مورد نتایج کنکور سراسری، گفت: باید رقابت ایجاد شده و کارنامه درخشان استان در پذیرش کنکور را حفظ کنیم ولی در عین حال از سایر جنبه‌ها غفلت کنیم.

استاندار ضمن تاکید بر اهتمام به موضوع ابعاد مختلف تربیتی در رابطه با دانش‌آموزان، گفت: باید با رفع عیوبی که از طریق عارضه‌شناسی احصاء شده، گام‌های بعدی را برای بهبود وضعیت استان در این حوزه در ذیل برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقدام شود.

وی بر توجه به قدر و منزلت معلمان در مقایسه با سایر حرفه‌ها تاکید کرد و گفت: معلم زمانی می‌تواند پیشروی جامعه باشد که خود مسلح و مجهز شود و از قافله دانش‌آموزان عقب نمانند و این نیازمند لحاظ برخی مشوق‌ها در این حوزه در سطح کلان کشور است.

بابایی در موضوع نهضت عدالت آموزشی در استان نیز خواستار رصد روزانه ساخت ۱۲۹ مدرسه در دستور کار استان جدای از ۶۹ مدرسه مربوط به طرح نهضت ملی مسکن و ارائه گزارش‌های مربوطه شد، هرچند که یزد در اجرای نهضت عدالت آموزشی همچنان از استان‌های پیشرو در کشور محسوب می‌شود.

لزوم کسب رضایت خانواده‌ها در موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان   

اسماعیل دهستانی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این نشست با تاکید بر این که نباید رتبه علمی استان و آسیب‌های اجتماعی به دلیل اهتمام بیشتر به میزان قبولی در کنکور سراسری مورد غفلت قرار گیرد.

وی افزود: آمارهای ارائه شده در حوزه درس دینی، زیبنده استان یزد نیست و زنگ خطری برای استان به شمار می‌رود که باید با استفاده از ظرفیت خوب معلمان و ساختار مناسب آموزش و پرورش، آسیب شناسی و رفع شود.

دهستانی بر لزوم ایجاد یکسری مشوق‌ها برای اهتمام به رشته‌های علوم انسانی و بهبود وضعیت این بخش در استان شد و افزود: در موضوع زبان انگلیسی نیز باید توجه داشت که آمارهای ارائه شده نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده است.

وی به اهمیت نقش کانون‌های زبان در ذیل کانون پرورش فکری در راستای نهضت عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: ارتباط بیشتر آموزشگاه‌های آزاد زبان با آموزش و پرورش نیز در این خصوص تقویت شود.

معاون استاندار با اشاره به نارضایتی خانواده‌ها در موضوع ثبت نام دانش آموزان در مدارس، تأکید کرد: باید در شرایط سخت امروز و در راستای قانونی جوانی جمعیت با نگاهی همه جانبه به موضوع عدالت آموزشی، رضایت خانواده‌ها در این حوزه کسب شود.

لزوم ایجاد توازن در پذیرش دانش‌آموزان در تمام مدارس   

علی دهقان بهابادی مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست ضمن اشاره به دستورات این نشست، گفت: خوشبختانه هم در حوزه آموزش ابتدایی، هم زبان انگلیسی و هم فنی و حرفه‌ای و موضوع عدلت تربیتی همزمان در حال پیشبرد اهداف در استان یزد هستیم.

وی گفت: متاسفانه در مقطع متوسطه و زبان انگلیسی وضعیت استان نیامند بهبود و تقویت است به طوری که هرچند بررسی و تحلیل آمار درصد پذیرش دانش آموزان استان در کنکور سراسری نشان دهنده صدرنشینی استان در کشور با ۵۳.۸ درصد قبولی در کنکور است ولی در گروه زبان‌های انگلیسی شاهد کاهش رتبه استان در سال گذشته بودیم.

دهقان بهابادی اظهار کرد: رتبه استان براساس نمره کل نهایی نیز در مجموع گروه‌های آموزشی، اول کشور است ولی به تفیکیک گروه‌های آموزشی در علوم انسانی، هنر، زبان انگلیسی نیازمند ارتقای رتبه‌های استان در سطح کشور هستیم.

وی همچنین اعلام کرد: براساس تحلیل‌های استانی در درس دینی و زبان خارجی رشته‌های علوم انسانی نمره‌های کمتری از میانگین نمره ‌گروه‌های آزمایشی ریاضی و علوم تجربی در استان هستیم و در مجموع برای گروه علوم تجربی و ریاضی نمرات مطلوبی داریم.

این مسئول با بیان این که خوشبختانه نمودار پایه‌های تحصیلی بیانگر عملکرد خوب استان در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است، گفت: برای بهبود جایگاه استان امسال اعزام نیروهای متخصص برای شهرستان‌هایی که رتبه کمتر از سه کشوری را در میزان درصد پذیرش کنکور سراسری داشته‌اند در راستای اجرای طرح عدالت آموزشی مورد اهتمام داریم.

به گفته وی، در همین رابطه وضعیت مدارس نشان دهنده وضعیت خوب مدارس دولتی است هرچند که مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و شاهد وضعیت بهتری را شاهدیم لذا در این راستا بیشترین توجه را به مدارس عادی دولتی لازم التوجه معطوف کردیم.

دهقان بهابادی افزود: به همین منظور در گام اول طرح امداد آموزشی را از شهرستان‌های دورتر از مرکز استان آغاز کردیم و در گام دیگر تحلیل مدرسه محور مدارس شهر یزد را مورد توجه قرار دادیم و به هر کدام بازخوردها و مشاوره‌های لازم ارائه شده است.

وی مهمترین علل افت تحصیلی در مدارس را شامل تعطیلی پایه دوازدهم بعد از عید نوروز طبق سنوات گذشته و برای آمادگی کنکر سراسری که در همین رابطه برنامه اصلاحی برای سال آینده داریم، افت آشکار و پنهان پساکرونا در مقاطع مختلف تحصیلی، هدایت تحصیلی که برنامه‌هایی برای رفع مشکلات این علل را داریم و نیز موانع ناشی از دسترسی و تنوع آموزشی در برخی شهرستانها ذکر کرد.

وی ضمن ارائه راهکارهای در دستور کار آموزش و پرورش استان برای بهبود نمرات دانش آموزان در دروسی مانند زبان انگلیسی، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه نهضت توسعه عدالت امزشی باید به کیفیت بخشی در کنار توسعه کمی مراکز اموزشی در سراسر استان اهتمام بیشتری شود.

دهقان در بخش دیگری از سخنانش گفت: امتحانات مدارس استعدادهای برتر و نمونه بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش برگزار نخواهد شد ولی سایر امتحانات باقیمانده بنا بر تصمیم شورای تأمین استان برگزار خواهد شد.

مدیر کل اموزش و پرورش استان همچنین بر توازن پذیرش دانش‌آموزان در تمام مدارس استان اعم از دولتی و غیردولتی در راستای کیفیت بخشی آموزش تاکید کرد و گفت: نباید بخشی از دانش‌آموزان از بهترین امکانات برخوردار شوند و بخشی از امکانات عادلانه و مناسب محروم باشند.

در این نشست همچنین پیرامون برنامه ملی نماد (نظام مراقبت دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی) با محوریت تحکیم بنیاد خانواده، پررنگ شدن فعالیت مدارس در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در قالب طرح شش گام تا شکوفایی، تقویت برنامه هویت ایرانی اسلامی در مناسبت‌های مختلف و نیز طرح‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان استان گزارشاتی ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha