• سه‌شنبه / ۳ تیر ۱۴۰۴ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1404040301602
  • خبرنگار : 50175

عضو هیات علمی دانشگاه:

خانواده‌ها با تکیه بر اسطوره‌های ملی حس تعلق به میهن را به کودکان منتقل کنند

خانواده‌ها با تکیه بر اسطوره‌های ملی حس تعلق به میهن را به کودکان منتقل کنند

ایسنا/لرستان عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) گفت: خانواده‌ها باید با تکیه بر تاریخ، ادبیات، اسطوره‌های ملی حس تعلق به میهن را در قالب‌ طرح‌های شناختی مناسب به فرزندان منتقل کنند.

ناهید زینی حسنوند در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر تأثیر عمیق وقایع جنگی بر روان کودکان، تصریح کرد: کودکان درک کاملی از ابعاد سیاسی یا نظامی جنگ ندارند، اما اضطراب، تغییرات محیطی و واکنش بزرگترها را به‌وضوح احساس می‌کنند و این امر می‌تواند آسیب‌های روانی بلندمدتی بر آنان بر جای بگذارد.

وی با اشاره به اهمیت شفاف‌سازی غیرترساننده و کنترل اطلاعات ورودی به ذهن کودک، اظهار کرد: در شرایط بحرانی، والدین باید از ایجاد رعب بی‌مورد پرهیز کرده و همزمان پاسخ‌های سنجیده و آرام‌بخشی به کنجکاوی‌های کودک بدهند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اضطراب کودک در چنین شرایطی عمدتاً از اضطراب والدین تغذیه می‌شود؛ از این‌رو، کنترل هیجانات و حفظ آرامش در فضای خانه اهمیت دوچندان دارد. کودکان بیش از آن‌که تحت تأثیر کلمات باشند، از طریق حالات چهره، لحن صدا و تغییر رفتار والدین متوجه بحران می‌شوند.

زینی حسنوند با اشاره به نقش کلیدی مادران در این میان، بیان کرد: مادران به‌عنوان محور عاطفی خانواده باید نقش پناهگاه روانی امن را برای کودک ایفا و از طریق فعالیت‌های روزمره، بازی‌های سازنده و برقراری ریتم منظم در زندگی کودک، فضای امن ذهنی را احیا کنند.

وی با اشاره به موضوع بازآفرینی هویت ملی در کودکان، افزود: بحران‌ها می‌توانند بستری برای تقویت هویت جمعی باشند، به شرط آن‌که به درستی مدیریت شوند. خانواده‌ها باید با تکیه بر تاریخ، ادبیات، اسطوره‌های ملی و مفاهیم مقاومت، حس تعلق به میهن را در قالب‌ طرح‌های شناختی مناسب برای سن کودکی با ارائه مثال‌های عینی و محسوس و غیرتحمیلی به فرزندان منتقل کنند.

وی آموزش مفاهیمی چون "غرور ملی"، "پایداری"، و "نوع‌دوستی" را نه از طریق شعار، بلکه با رفتار عملی بزرگ‌ترها مؤثر دانست و یادآور شد: وقتی کودک در کنار خود بزرگ‌تری را می‌بیند که ایستادگی را در کنار مهربانی تجربه می‌کند، مفاهیم ملی در ذهنش ریشه می‌دوانند.

عضو هیات علمی دانشگاه به موضوع نشخوار فکری و اضطراب مزمن در جریان بحران‌هایی مانند جنگ اشاره کرد و گفت: نشخوار فکری نوعی مرور ذهنی غیرارادی و مکررِ اخبار منفی و آینده‌نگری‌های ترسناک است که باید با تمرین‌های ذهن‌آگاهی، فعالیت‌های فیزیکی و محدودسازی در معرض قرارگیری رسانه‌ها مهار شود. برای کودکان نیز باید اولویت را بر سرگرم‌سازی هدفمند، بازی‌درمانی و تقویت احساس امنیت قرار داد.

زینی حسنوند تأکید کرد: مدیریت روانی خانواده‌ها در شرایط جنگی، مسئولیتی است که تنها با همکاری همدلانه والدین و آگاهی روان‌شناختی محقق می‌شود. خانواده‌ای که با آگاهی عاطفی و انسجام درونی عمل می‌کند، می‌تواند کودکانی مقاوم، امیدوار و متعادل برای فردای جامعه تربیت کند؛ حتی در میان صدای آژیرها و اخبار تیره.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha