حجتالاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، استاد تمام ادیان و مذاهب در «سلسله نشستهای تخصصی دنیا و جنگ ایران و رژیم صهیونسیتی» که نشست اول آن با موضوع «جهان عرب در مواجهه با جنگ ایران و رژیم صهیونسیتی»، شامگاه دوم تیر در دانشگاه قم برگزار شد، درباره «نسبت شخصیتهای مطرح جهان عرب در جنگ اخیر»، اظهار کرد: رهبر معنوی داعش یک سری سخنرانی با موضوع «هل اتاک الرافضه» داشت که به صورت کتاب در فضای مجازی منتشر شد و در آن، شیعیان را یهودیانی معرفی کرد که به ظاهر اسلام آوردند و در طول ۱۴۰۰ سال گذشته با کافران در جهت نابودی اسلام تلاش کردند و متاسفانه اینگونه تفکر در میان دیگر مسلمانان سرشناس جهان وجود داشت.
فرمانیان گفت: نمونههایی از تفکر ضد صهیونیست وهابی شامل امام جماعت مسجدالحرام میشود که با توییت زدن از حمله ایران دفاع میکند یا امام جماعت مسجدالنبی؛ شش دقیقه برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا میکند. به نظر میرسد این دیدگاه جهانی نسبت به شیعه از انقلاب اسلامی تا قبل از این عملیات وجود نداشته است و این فضا برای ایجاد وحدت و همبستگی آمادگی لازم را دارد و باید سود خود را از این فضا ببریم.
استاد تمام ادیان و مذاهب تصریح کرد: معتقدم که بسیاری از مسئولان کشورهای جهان عرب نیز در باطن به معنای واقعی طرف ایران ایستادهاند، مفتی اعظم عمان در سه عملیات وعده صادق بیانیه داد یا تشکیلات جهانی اخوان المسلمین که مهمترین تشکیلات سیاسی اهلسنت در جهان عرب محسوب میشود، در حمایت از عملیات «وعده صادق ۳» بیانیهای صادر کرد، همچنین نباید از تظاهرات مردمی در کشورهای مختلف مانند تونس، افغانستان، پاکستان و کشورهای آفریقای جنوبی غافل شد.
وی با بیان اینکه مردم جهان و عرب با اقدام ایران همراه شدند، عنوان کرد: نباید این فرصت را از دست بدهیم، باید مجموعههای بینالمللی کشور ذهنیت مردم عرب را با اصول درست و به مرور زمان تغییر دهند و در این راستا رسانه عربی ما باید تقویت شود و فضا را از یک فضای صرفا احساسی به تغییر تفکرات جهانی منتقل کنیم.
در ادامه، حمیدرضا غریبرضا، مدیر موسسه گفتوگوی دینی وحدت درباره موضوع «نسبت جهان عرب در برابر جنگ با رژیم صهیونسیتی»، گفت: همانطور که میدانید تفکر غرب بر مبنای جدایی دین از تمامی حوزههای اجتماعی و سیاست میشود. متفکران غربی با مطالعه نقاطی که در ادیان چالش ایجاد میشود، تحقیق کردند و از آن بهرهبرداری منفی کردند که یکی از نتایج آن توافقنامه «سایکس پیکو» در جنگ جهانی اول بود که موجب تجزیه امپراطوری عثمانی و به وجود آمدن عراق و سوریه شد.
وی ادامه داد: بر اساس این توافقنامه مرزها بر روی گسل قومیتی شکل گرفت، بدین شکل که کردها در ایران، ترکیه و عراق، عرب ایران و خوزستان و بلوچستان ایران و پاکستان به وجود آمد اما این سیاست بعد از به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی که شعار آن وحدت امت اسلامی بود تغییر کرد، تا پیش از انقلاب با تفرقه در میان مذاهب سود میبردند.
غریبرضا با بیان اینکه سیاست گذشته غرب به شکلگیری خاورمیانه جدید تبدیل شد، گفت: در جنگی که علیه حزبالله لبنان رخ داد، وزیر وقت امور خارجه آمریکا نوید تولد شکلگیری خاورمیانه جدید را داد و سید مقاومت از شکلگیری این خاورمیانه جدید جلوگیری کرد و نتیجه آن رشد جریان مقاومت و درگیری با رژیم صهیونی بود. یکی از نتایج «عملیات وعده صادق ۳» بروز عقدههای فرو خورده امت اسلامی از جهان غرب بود و مردم جهان اسلام در رویای شکلگیری دوباره عصر طلایی اسلام هستند.
وی افزود: با به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی دو اتفاق مهم رخ داد که اولین آن روی آوردن بزرگانی از اهلسنت کشورهای اسلامی به مذهب شیعه بود و موج دومی موسوم به تشیع سیاسی شکل گرفت، به این معنا که گرایش سیاسی خود را از انقلاب اسلامی و عاشورا الگو برداری کردند که تمامی این اقدامات موجب شکلگیری موج ایران هراسی و شیعه هراسی شد و سرمایهگذاری هنگفت تمدن غرب و دیگر کشورهای عربی صرف ایجاد هراس از ایران بین عموم مردم شد.
غریبرضا اضافه کرد: متفکران غربی به دنبال پیادهسازی جنگ غزه، لبنان و سوریه به صورت ترکیبی برای ایران بودند اما ایران از آمادگی برخوردار بود و با شکلگیری عملیات «وعده صادق ۳» مردم جهان عرب و اسلام در بهت فرو رفتند.
وی با بیان اینکه بعد از عملیات «وعده صادق ۳» یک تحول معنوی و فکری نسبت به ایران و شیعه به وجود آمده که تاکنون بیسابقه است، عنوان کرد: در حال حاضر یک موشک ایران صد برابر کنفراسهایی که برای وحدت اسلامی شکل میگیرد، موثر است. جهان عرب متحول شده است زیرا صداقت ایران را در جنگ با رژیم صهیونیستی مشاهده کردند و در نهایت باید گفت جهان اسلام به صورت عام و جهان عرب به صورت ویژه آمادگی کنشگری در ارتباطات تقریبی را دارد.
انتهای پیام
نظرات