• چهارشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۴ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404040402495
  • خبرنگار : 51019

رئیس سابق دفتر معاون‌ رئیس‌جمهور افغانستان:

تمرکز بر نگاه تمدنی و فرهنگی در شرایط بحران، موجب وحدت می‌شود

تمرکز بر نگاه تمدنی و فرهنگی در شرایط بحران، موجب وحدت می‌شود

ایسنا/قم رئیس سابق دفتر معاون رئیس‌جمهور افغانستان گفت: جریان غالب و صدای اکثر مردم افغانستان، محکوم کردن تجاوز اسرائیل غاصب و آمریکا به خاک جمهوری اسلامی ایران بود که طیف وسیعی از مردم را شامل می‌شد.

امان فصیحی در نشست دوم از سلسله نشست‌های تخصصی "دنیا و جنگ ایران و رژیم صهیونیستی" با موضوع «بازتاب جنگ ایران و رژیم صهیونیستی در افغانستان» که شامگاه سوم تیر، به‌صورت مجازی در دانشگاه قم برگزار شد، ضمن تبیین چگونگی زاویه دید به منازعه موجود بین ایران و رژیم صهیونیستی، گفت: با نگاه عمیق و علمی به منازعه‌ای که امروز بین ایران و رژیم غاصب اسرائیل وجود دارد، درمی‌یابیم که منازعه بین دو نظام سیاسی نیست، بلکه باید نگاه تمدنی به آن داشته باشیم چرا که در مقابل ایران،  رژیم غاصب اسرائیل نیز نماینده یک جریان فکری و تمدنی بوده که در کل تاریخ تطور داشته است.

وی افزود: ما نیز اگر درباره روابط ایران و افغانستان فراتر از اشتراک مرزها و زبان خود بیندیشیم، به یک تمدن واحد و نظام گفتمانی واحد دست خواهیم یافت. در صورت گسترش جنگ تحمیلی به قلمرو ایران، بحث‌های تمدنی مطرح می‌شد که وضعیت زبان فارسی چه خواهد شد؟ سرنوشت دین ما، دین اسلام چگونه می‌شود؟ نشانه‌های این جنگ در افغانستان نیز خود را نشان داد، به‌طوری که قیمت‌ها در افغانستان افزایش پیدا کرد، سوخت گران شد و وضعیت مهاجرینی که در ایران بودند، ناآرام شد.

فصیحی با اشاره به این‌که گروه‌های مختلف در افغانستان چگونه تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران را تحلیل می‌کردند، بیان کرد: به صورت کلی، این تجاوز چهار نوع انعکاس رسانه‌ای داشت: یک انعکاس که جریان غالب و صدای اکثر مردم افغانستان بود، محکوم کردن تجاوز رژیم غاصب اسرائیل و آمریکا به خاک جمهوری اسلامی ایران است که طیف وسیعی از مردم را شامل می‌شود. دسته دوم، چهره‌های سیاسی هستند که این تجاوزات را محکوم کردند و از جایگاه خاص سیاسی در افغانستان برخوردار هستند. سومین انعکاس رسانه‌ای، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان است که این تجاوز را محکوم کرده‌اند و بیانیه جمعی صادر کردند. نوع چهارم، نهادهای دینی است که شامل علمای والامقام و حوزه‌های علمیه است.

دلایل حمایت احزاب افغانستان از ایران

وی با اشاره به دلایل حمایت احزاب افغانستان از ایران، تصریح کرد: عامل اول، دفاع از فلسطین بود که به عنوان یک کشور مسلمان در برابر تجاوز یک اسرائیل غاصب که در آن تمام قوانین بین‌المللی نقض می‌شود، مورد حمله قرار گرفت. دوم، عامل ژئوپلیتیکی است و بر اساس آن، هر نوع فعل و انفعالاتی که در ایران به وجود بیاید، انعکاس و تبعات آن در افغانستان نیز نمایان می‌شود.

فصیحی ادامه داد: از پیام‌ها و بیانات احزاب مختلف در افغانستان درمی‌یابیم که رژیم صهیونیستی یک حامی برای آمریکا تلقی می‌شود و این روحیه بی‌اعتمادی به آمریکا در کلیه بیانیه‌های صادر شده توسط احزاب مختلف افغانستان، دیده می‌شود. در مقابل، ما معتقد نیستیم که نوع نگاه افراد صرفا به این احزاب محدود می‌شود و روایت دیگری وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که برخی احزاب در افغانستان نسبت به تجاوز رژیم غاصب اسرائیل به ایران، موضعی در مقابل ایران داشتند، بیان کرد: در این دیدگاه به‌صورت ضمنی از حمله نظامی رژیم غاصب اسرائیل به ایران حمایت می‌شود، اما با بیان نقد جمهوری اسلامی. بازیگران این عرصه کسانی هستند که در رسانه‌های فارسی‌زبان مثل اینترنشنال فعال هستند.

استدلال مخالفان ایران در جنگ با رژیم غاصب صهیونی

رئیس سابق دفتر معاون رئیس‌جمهور افغانستان ادامه داد: اولین علت، مشکل داشتن این افراد با جمهوری اسلامی ایران است، پس هر کس که با این کشور در جنگ باشد، دوست آن‌هاست. دلیل دوم، تغییر نظام است. همچنین گروه رسانه‌ای دیگری وجود دارد که معتقدند بی‌ثباتی منطقه به ضرر همه است و در رویکرد رسانه‌ای و غیرغالب از حمله اسرائیل جنایتکار حمایت می‌کنند.

فصیحی با تاکید بر تقویت و روایت همدلی بین ایران و افغانستان، اظهار کرد: وقتی جامعه ایران را در قبل و بعد از وقوع جنگ بررسی کنیم، شاهد تحول بنیادی هستیم که شکل گرفته است. قبل از جنگ کسانی بودند که گمان می‌کردند که با ایران و هویت ایرانی فاصله گرفته‌اند و دشمن نیز می‌خواست از همین راه وارد شود. اما وقوع این جنگ، به جامعه ایران و ایرانی نشان داد که این‌گونه نیست. ایرانی دارای ویژگی نبوغ بقاست؛ این ویژگی وقتی فعال می‌شود که جامعه ایران احساس خطر می‌کند و وحدت خود را بیش از پیش می‌کند.

فصیحی با بیان این‌که جنگ، جنگ روایت‌هاست، گفت: آنچه که می‌تواند امت اسلام را در کنار هم قرار دهد، روایتی است که می‌توانیم از محیط اطراف خود دریافت کنیم و عبرت بگیریم. ما باید روی فاکتورهایی مانند نگاه تمدنی و فرهنگی تمرکز کنیم که در مواقع بحران، موجب وحدت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha