• چهارشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۴ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404040402601
  • خبرنگار : 50061

مراقب اخبار جعلی باشید

مراقب اخبار جعلی باشید

ایسنا/قزوین جنگ رسانه‌ای استفاده هدفمند از رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی، تغییر نگرش‌ها و حتی جهت‌دهی به رفتارهای سیاسی و اجتماعی است و رسانه‌ها به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی، ایدئولوژیک یا نظامی به کار گرفته می‌شوند. در جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی به کشورمان این موضوع بیش از پیش آشکار شد، به گونه‌ای که حتی پس از توقف این جنگ فاز جنگ رسانه‌ای تغییر کرد.

جنگ رسانه‌ای استفاده هدفمند از رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی، تغییر نگرش‌ها و حتی جهت‌دهی به رفتارهای سیاسی و اجتماعی است و رسانه‌ها به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی، ایدئولوژیک یا نظامی به کار گرفته می‌شوند. در جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی به کشورمان این موضوع بیش از پیش آشکار شد، به گونه‌ای که حتی پس از توقف این جنگ فاز جنگ رسانه‌ای تغییر کرد.

محمدصادق جهانبخش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جنگ رسانه‌ای اظهار کرد: نکته جدی در شرایط بحرانی که باید به آن توجه شود پمپاژ اخبار جعلی است که توسط دشمن منتشر می‌شود تا روی روان مخاطب عام تأثیر بگذارد و در عین حال موجب گمراهی مسئولین و فرماندهان جنگ شود و آنان را در تصمیم‌گیری دچار اشتباه محاسباتی کند.

این کارشناس رسانه در ادامه خاطرنشان کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه قبل از انتشار هر مطلبی باید به راستی‌آزمایی آن توجه کنند، چون در شرایط هیجانی و پراسترس، عطش شنیدن خبر بسیار زیاد است و مردم مدام اخبار را چک می‌کنند بنابراین خبرنگاران باید اخبار را با دقت و صحت منتشر کنند.

وی گفت: اگر اخبار امیدبخش مبنای عملیات روانی داشته باشد و نتوان صحت آن را تأیید کرد بعد از مدتی منجر به جواب معکوس خواهد شد؛ گاهی مشاهده می‌شود رسانه‌ها اخبار امیدبخش و سخنان شعاری برخی از مسئولین را پشت‌سر هم منتشر  می‌کنند که هیچ خروجی ندارند، این رفتار نتیجه معکوس خواهد داشت بنابراین نباید به اخبار رعب‌آفرین، گزنده و ترسناک ضریب داد و در عین حال در انتشار اخبار امیدبخش هم تعادل را رعایت کرد.

جهانبخش در ادامه تصریح کرد: باید از تیترهای حساسیت‌زا و هراس‌انگیز جلوگیری و در انتخاب تیتر دقت شود، گاهی اصحاب رسانه تیتری را انتخاب می‌کنند که با محتوای متن همخوانی ندارد بنابراین در شرایط بحرانی باید به ادبیات و تکنیک‌های رسانه‌ای دقت شود. اصحاب رسانه در کنار نمایش واقعیت‌ها، باید همدلی ملی و  رفتار مردم، مسئولین، دستگاه‌های خدماتی، امدادی و نیروهای نظامی و انتظامی را به نمایش بگذارند.

وی اظهار کرد: پس از آغاز جنگ کاربران عمومی و عادی شبکه‌های اجتماعی پویش «نمی‌دانم» را راه‌اندازی کردند؛ چون در شرایط جنگ دشمن مترصد سوءاستفاده از اطلاعات و داده‌های منتشر شده از مخاطب عام است؛ دشمن از طریق موقعیت مکانی، فیلم و عکس به اطلاعات دست می‌یابد بنابراین در این پویش تلاش شد مردم عادی داده‌ای را منتشر نکنند که منجر به سوءاستفاده دشمن شود.

این کارشناس سواد رسانه گفت: در حوزه خبر جعلی و باور به اخبار جعلی مشکل جدی داریم، خیلی از کاربران فضای مجازی به‌دلیل ناآگاهی بازنشر دهنده خبر جعلی هستند، این باعث می‌شود مردم جامعه را بدون دلیل بترسانند. بنابراین مردم باید حتماً اخباری که به دستشان می‌رسد را راستی‌آزمایی کرده و اخبار را از منابع معتبر پیگیری کنند همانطور که در همه کشورها در بحران‌ها و جنگ‌ها رسانه‌های رسمی، منبع واقعی و اصلی محسوب می‌شوند. 

وی در پایان بیان کرد: تا پیش از این همواره توصیه داشتیم که کاربران فضای مجازی حتی‌المقدور از  اخبار فاصله بگیرند و روانشناسان و جامعه‌شناسان نیز به این موضوع تأکید دارند اما در شرایط بحران این توصیه جدی‌تر است. بنابراین ما باید پیگیری اخبار را محدود کنیم؛ اگر شغل ما کار رسانه‌ای نیست ضرورتی بر دنبال کردن لحظه به لحظه همه اخبار  وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha