غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، در آغاز جلسه امروز شورا با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، سوم محرم را به تمامی دوستداران و محبان سیدالشهدا تسلیت گفت و اظهار امیدواری کرد که همگان بتوانند از فیوضات این ایام بهرهمند شوند.
وی با اشاره به مراسم باشکوه تشییع شهدای والامقام که روز گذشته برگزار شد، گفت: در این مراسم شاهد وداعی کمنظیر با شهدایی بودیم که در راه دفاع از کشور، از جمله دانشمندان هستهای، مردان و زنان غیرنظامی، کودکان مظلوم و بسیجیان سلحشور، جان خود را فدای آرمانها کردهاند. شهدایی که درس ایثار، فداکاری و مقاومت را از مکتب عاشورا آموختهاند.
وی با تقدیر از حضور گسترده مردم تبریز و ایران در این مراسم، افزود: از همه همکاران شورای اسلامی شهر تبریز و مردم فداکار که با حضور پرشور خود در این آیین معنوی، بار دیگر اتحاد و انسجام ملی را به نمایش گذاشتند، صمیمانه تشکر میکنم.
احمدی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: ویروزی ملت ایران بر رژیم سلطهگر آمریکا و شکست دشمنان زیر ضربات جمهوری اسلامی ایران را تبریک میگویم. اتحاد مثالزدنی مردم، تمامی نقشههای دشمن را نقش بر آب کرد.
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، بهویژه آیتالله شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران وفادار امام راحل، افزود: این روز بهعنوان روز قوه قضائیه نامگذاری شده و گرامی میداریم.
در ادامه این جلسه، دهقاننژاد، از اعضای شورا، با اشاره به رشادتهای شهید باقری، پیشنهاد کرد نام این شهید گرانقدر و دیگر شهدای حملهی اخیر رژیم صهیونسیتی به ایران در یکی از معابر شهر تبریز ثبت شود و تندیسی از وی توسط سازمان سیما و منظر شهری آماده شده و در مکانی شایسته نصب شود.
در پاسخ، احمدی تأکید کرد: شورا و شهرداری باید توجه ویژهای به این موضوع داشته باشند و با برنامهریزی دقیق، دین خود را نسبت به این عزیزان ادا کنند.
پروژه مترو تبریز در مسیر توسعه و تامین منابع مالی؛ تصویب بودجه ۱۴۰۴ و چالشهای اجرایی
علیرضا نوای باغبان، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، در این جلسه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۴، مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت برای توسعه خط ۲ مترو تصویب شده است.
وی افزود: بانک مرکزی و بانک عامل در حال حاضر درخواست مصوبه شورا را برای ادامه روند اداری میکنند و تنها مراحل اجرایی باقی مانده است.
وحیدکیا، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز، نیز در این نشست گفت که هدفگذاری پروژه خط ۲ مترو تا پایان سال جاری، تکمیل ۱۰ کیلومتر مسیر از قراملک تا مقابل استاندارد است. وی ادامه داد که سازههای اصلی ایستگاهها در حال احداث است و تنها ایستگاه محققی باقی مانده که در حال پیگیری است. تاکنون حدود ۴۶۰ هزار میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی تاکید کرد که توجه شورا به پروژه مترو بسیار بیشتر از قبل است.
یعقوب هوشیار شهردار تبریز نیز در ادامه گفت: بودجههای مصوب دولت در قالب اوراق مشارکت معمولاً ۵۰ درصد استفاده میشود و در موارد نادر تا ۱۰۰ درصد بهرهبرداری شده است.
وی افزود: سال گذشته به دلیل تغییر دولت، این روند با تأخیر مواجه شد و با وجود محدودیتهای مالی، شهرداری تبریز با پایینترین نرخها قرارداد میبندد.
وی همچنین از درخواست شورا برای اعمال نرخ بهره ۲۳ درصدی برای تبریز در جلسه با رئیسجمهور خبر داد و گفت: اوراق مشارکت با نرخ بهره کمتر از ۴۰ درصد، اما همچنان سنگین است.
وی تصریح کرد: بانکها تراز منفی دارند و بودجه آنها توسط بانک مرکزی محدود شده است، اما شهرداری در تلاش است منابع مالی مورد نیاز را از راههای مختلف جذب کند.
رشیدی، عضو دیگر شورا، در ادامه گفت: تعیینتکلیف ایستگاههایی که جابهجا شدهاند هنوز نهایی نشده و این موضوع در محلات چالشهایی ایجاد کرده است.
وی افزود: سیستم تهویه و ایمنی حریق در خط یک باید بهدرستی تکمیل شود و در حال حاضر امکان استفاده از خط ۲ بهعنوان پناهگاه اضطراری وجود ندارد، زیرا تهویه کافی نیست.
اعتراض روح الله رشیدی به خروج مناطقی از شمول بافت فرسوده تبریز
روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با انتقاد از روند بازنگری در طرح بافتهای فرسوده و ناکارآمد، به حذف برخی مناطق از این طرح از جمله منطقه آخماقیه اشاره کرد.
وی در این جلسه طی تذکری گفت: در بازنگری صورتگرفته، برخی از نقاط که پیشتر بهعنوان بافت فرسوده شناخته میشدند، نهتنها از شمول این عنوان خارج شدهاند، بلکه از فهرست مکانهای غیررسمی نیز حذف شدهاند.
وی ادامه داد: این مسئله موجب گلایهمندی بسیاری از شهروندان بهویژه در منطقه آخماقیه شده است؛ در حالی که همگان میدانند وضعیت آن منطقه همچنان مصداق بارز بافت فرسوده است.
وی افزود: اگر قرار باشد از شورا مجوزی بخواهید، باید به املاک باقیمانده در این مناطق اجازه داده شود که از تسهیلات مربوط به بافت فرسوده بهرهمند شوند.
رشیدی همچنین به مطالبات پرداختنشده روز کارگر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تا امروز هنوز بخشی از پرداختیهای مربوط به روز کارگر باقی مانده است که باید به آن رسیدگی شود.
وی در پایان با اشاره به چالش بازپرداخت تسهیلات با سود بالا گفت: ما نیز میدانیم که بازپرداخت اوراق با سود بالای ۴۰ درصد بسیار دشوار است، اما در شرایط فعلی، راه جایگزینی نیز وجود ندارد و باید تدابیر لازم برای حل این مشکل و خرید اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی اندیشیده شود.
درخواست آجودان زاده برای رعایت ساعات کاری مصوب در سازمان فرهنگی شهرداری
علی آجودان زاده، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، خواستار رعایت ساعات کاری مصوب در سازمان فرهنگی شهرداری شد.
وی با اشاره به سخنان تاریخی امام خمینی (ره) درباره شهید بهشتی، اظهار داشت: حضرت امام در مورد شهید بهشتی فرمودهاند: بهشتی یک ملت بود برای ملت و بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خاری در چشم دشمنان انقلاب شد. این جملات گویای جایگاه والا و حقانیت این شهید بزرگوار است. یاد و خاطره ایشان را گرامی میداریم.
آجودانزاده در ادامه با تأکید بر ضرورت حرکت در مسیر شهدا گفت: امیدوارم ما نیز توفیق قدم گذاشتن در سیره شهدا را داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کارکنان شاغل در فرهنگسراهای شهرداری تبریز پرداخت و بیان کرد: حدود ۱۵ سال است که تعدادی از کارکنانی بعنوان مربی به شهرداری جذب شدهاند و خوشبختانه در این دوره شورا تلاش شد تا همکاری آنها بهصورت تامین نیرو از طریق شرکت تامینگستر انجام شود که جای تقدیر دارد.
آجودانزاده همچنین با اشاره به گلایه برخی از کارکنان نسبت به ابلاغیه ساعات کاری گفت: بر اساس دستورالعمل حاکمیتی و با توجه به ناترازی انرژی، ساعت کاری هفت ساعت در روز تعیین شده است. با این حال، در سازمان فرهنگی شهرداری تبریز تصمیمی مغایر با این دستورالعمل صادر شده و ساعت کاری به روال گذشته بازگشته است.
وی در پایان خواستار هماهنگی ساعت کاری این کارکنان با سایر بخشها شد و تأکید کرد: خواهشمندم ساعت کاری این کارکنان نیز همانند سایر کارکنان، از ساعت ۶ صبح تا یک بعد از ظهر تنظیم شود تا همراستا با سیاستهای دولت و صرفهجویی انرژی عمل شود.پ
تذکر چمنی نسبت به چالشهای حملونقل عمومی و لزوم شفافسازی در حمایت از هیئات مذهبی
اسماعیل چمنی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، به مسائل مهمی از جمله وضعیت حملونقل عمومی، بهرهگیری از ظرفیت منطقه آزاد ارس و لزوم عدالت در حمایت از هیئات مذهبی اشاره کرد.
وی با ارائه تذکری با اشاره به جایگاه قوه قضاییه در تحقق عدالت، اظهار کرد: باید قدردان کسانی باشیم که باعث میشوند قانون جای خود را پیدا کرده و حق به حقدار برسد.
چمنی در ادامه حملونقل عمومی و ترافیک را یکی از بزرگترین چالشهای پیشروی شهر تبریز دانست و گفت: شهروندان از ناوگان حملونقل عمومی استقبال نمیکنند، که یکی از دلایل اصلی آن، پایین بودن کیفیت این ناوگان است. اگر وسایل حملونقل عمومی بهروز و سازگار با محیط زیست باشند، رضایت عمومی نیز افزایش خواهد یافت.
وی پیشنهاد استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ارس برای خرید اتوبوسهای جدید را مطرح کرد و افزود: با اینکه دولت ۵۰ درصد از وصولات ما را پرداخت میکند، اما این پول متعلق به مردم است. بازپرداخت با سودهای بالای ۴۰ درصد دشوار و غیرمنطقی است. آیا برای خرید خودروی شخصی نیز حاضر به دریافت چنین وامی هستیم؟ باید بهدنبال فاینانسهایی با نرخ سود ۲ تا ۳ درصد باشیم.
این عضو شورا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و فعالیت هیئات مذهبی، بر ضرورت شفافسازی و عدالت در حمایت از این هیئتها تأکید کرد و گفت: باید مشخص باشد که به هر دسته و هیئت چقدر کمک میشود. اگر عدالت را رعایت نکنیم، مورد رضایت سیدالشهدا قرار نخواهیم گرفت.
انتهای پیام
نظرات