یکی از حزن انگیزترین و تأثیرگذارترین آیینهای عزاداری در شهرستان ابرکوه، «گهواره علی اصغر(ع)» است که پس از گذشت سالیان دراز، همچنان پابرجا مانده و زوجهایی که به تازگی صاحب نوزاد شدهاند، روزشماری میکنند تا طفل خود را در روز عاشورا درون این گهواره قرار داده و فرزندشان را به اسم حضرت علی اصغر(ع)، بیمه کنند.
حامد اکرمی محقق و پژوهشگر در رابطه با این آیین سنتی ماه محرم در ابرکوه به خبرنگار ایسنا گفت: همزمان با روز عاشورا، بزرگان هر محله، گهوارههای چوبی را به یاد شهید شش ماهه کربلا آذینبندی کرده، بر تختههای بزرگ که بر دوش چهار نفر از خادمین امام حسین(ع) حمل میشود، قرار میدهند.
وی افزود: در گذشته کودکی را با لباس آغشته به خون درون این گهواره قرار میدادند و عده ای از افراد مسن نیز پشت سر گهواره حرکت کرده و با خواندن اشعار بسیار محزون که اشک از چشم هر مخاطب جاری میساخت، عمق ظلم و ستم یزدیان را به نمایش میگذاشتند.
اکرمی خاطرنشان کرد: مادران هنگام عبور گهواره علی اصغر(ع)، نوزادن سبزپوش خود را درون گهواره قرار داده، مبلغی نیز به عنوان نذر درون گهواره قرار داده و از متولیان این مراسم، بستههای تبرکی شامل نقل، نبات، نمک، شکلات و غیره دریافت می کردند.
این محقق ابرکوهی در پایان اشعاری که در این مراسم سنتی قرائت میشده است را چنین بیان کرد؛
لاییُ لایی از سفر برگشته رودَم/ محو سیمای برادر گشته رودم
شیرُ از پیکان کافر خورده رودَم (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
آهسته رانید، گریان رباب است (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
طفل صغیرم لایُ و لای/ نا خورده شیرم لایُ و لای
گهواره شد تابوت تو/ خون گلو شد قوت تو (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
اصغر صغیرم لایُ و لای/ اصغر صغیرم لایُ و لای
شد خاک عالم بر سرم / مادر بیا مادر بیا (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
شد با تیغ کین گلویت چاکُ و چاک (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
حلقت جدا شد برای دین/ طفل صغیرم لایُ و لای (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
طفل صغیرم لایُ و لای/ اصغر بخوابد لایُ و لای (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
دیده زینب بود بهر تو در انتظار (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
شهید غرق خونم لایُ و لایی (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
کربلا! یا حرمله با تیغ نبود/ یا سردست حسین، اصغر شیرخوار نبود (لاییُ لایی از سفر برگشته رُدَم)
انتهای پیام
نظرات