• سه‌شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۴ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1404041710202
  • منبع : نمایندگی سمنان

«شاطری» جَزَنی‌ها؛ آیینی نمادین در عزای سالار شهیدان

«شاطری» جَزَنی‌ها؛ آیینی نمادین در عزای سالار شهیدان

ایسنا/سمنان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: همزمان با ایام محرم و عزای سالار شهیدان، آیین ثبت ملی شده «شاطری» در روستای جَزَن شهرستان دامغان برگزار شد.

مجتبی اکبرپور ۱۷ تیر با اعلام این خبر افزود: رسم شاطری، باوری مذهبی در بین اهالی روستا جَزَن است که این رسم با پوشش خاص در عزای کاروان سالار شهیدان، در این روستا برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان افزود: در این آئین، شاطران در عزای سیدالشهدا(ع) پس از پوشیدن لباس و کشیدن سرمه بر چشمان، از منزل خارج‌شده، جلوی هیئت قرار گرفته و به‌نوعی راه را برای عزاداران باز می‌کنند.

او بیان کرد: این رسم از جمله آیین‌های معنوی در دامغان است که افراد با اعتقاد به این آیین، مراتب ارادت خود را به سیدالشهدا و یاران باوفایش اعلام کرده و به‌نوعی در پرشور برگزارشدن عزاداری سید و سالار شهیدان نقش ایفا می‌کنند.

اکبرپور تصریح کرد: این آیین به شماره ثبت ۶۴۹ در فهرست آثار ملّی ایران به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس در دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان  گفت: در دوران صفویه افراد چالاکی جلوی موکب‌ها می‌دویدند و راه را باز می‌کردند، این رسم با نام شاطری معروف بود، اما هم‌اکنون افرادی با پوشش خاص درحالی‌که چوب‌دستی مخصوص (ارژن) در دست می‌گیرند، جلوی مراسم تعزیه راه می‌روند و به عبارتی راه را باز می‌کنند.

او اظهار کرد: لباس‌های این افراد مخصوص بوده و دارای پارچه‌های رنگی فراوانی است که به‌نوعی آن‌ها را شبیه فرشته‌های آسمانی می‌کند.

اکبرپور افزود: عده‌ای از مادران نیز با پوشاندن لباس و سرمه کشیدن بر چشمان فرزندان و نوه‌های خود، آن‌ها را برای این آیین آماده می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: این آیین تا آغاز تعزیه روز عاشورا ادامه دارد و در زمان برگزاری تعزیه نیز، این افراد، جلوی اسب امام حسین(ع) و یارانش می‌دوند و به‌نوعی از ورود سیدالشهدا و شهدای کربلا به میدان جنگ ممانعت می‌کنند.

او تشریح کرد: صبح روز دهم محرم، در منازلی که از قبل تعیین‌شده، عده‌ای از مردان برای اجرای این آیین حاضرشده و لباس‌های مخصوص به این آیین را پوشیده و بر چشمان خود سرمه می‌کشند.

اکبرپور با بیان اینکه بر اساس این آیین مذهبی در روز عاشورا، فرشتگان اجازه شرکت در جنگ را نداشتند و با این اقدام خود، قصد جلوگیری از شهادت امام حسین(ع) و ۷۲ تن را داشتند، اظهار کرد: شنیده‌های تاریخی حکایت می‌کند که در فرهنگ عاشورا، شاطران به دو دسته شاطران سیاه‌پوش و شاطران سبزپوش تقسیم می‌شدند که دوسیاه‌پوش همراه امام حسین(ع)، دو سبزپوش همراه حضرت ابوالفضل(ع) و یک سیاه‌پوش و یک سبزپوش همراه حضرت زینب(س) بودند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha