امیرعباس جراحیعلمداری دوشنبه، ۲۳ تیر در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه تجربه بحرانهایی مانند کرونا و همچنین شرایط جنگی اخیر موجب افزایش آمادگی مراکز درمانی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر هر دو بیمارستان امام حسین(ع) و شهید قاسم سلیمانی و پنج درمانگاه سرپایی تأمین اجتماعی آمادگی کامل برای مقابله با بحرانهای احتمالی را دارند. در ارزیابیهای دانشگاه علوم پزشکی نیز این دو بیمارستان موفق به کسب رتبه اول در استان شدند.
وی با تأکید بر ذخایر دارویی شش ماهه، تأمین برق اضطراری برای مراکز درمانی و ذخایر آب ۷۲ ساعته، تصریح کرد: اقدامات زیرساختی مانند توسعه درمانگاه سهروردی، افزایش تخصصها، و تجهیز بیمارستانها به سیستم اعلام و اطفای حریق نیز صورت گرفته است.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان زنجان با اشاره به بند ۱۶ منشور حقوق بیمار، گفت: رفتار حرفهای پزشکان در قالب سامانههای متمرکز پایش میشود و براساس گزارشهای دریافتی، در مواردی که رضایتمندی پایین بوده با پزشکان متخلف برخورد جدی از جمله لغو قرارداد انجام شده است.
او افزود: در دو بیمارستان امام حسین (ع) و شهید سلیمانی، آموزشهای لازم به پزشکان، پرستاران و پرسنل ارائه شده و در حال حاضر آمارها حاکی از بهبود چشمگیر رفتار حرفهای در مواجهه با بیماران است.
جراحی علمداری با اشاره به کمبود فضای فیزیکی بیمارستان امام حسین (ع) گفت: طرح توسعه این بیمارستان در زمینی به مساحت ۹ هزار مترمربع وارد فاز طراحی نقشه شده و در دفترچه عمرانی ۱۴۰۴ نیز درج شده است. پیگیریها برای دریافت مجوزهای شهرداری در جریان است و انتظار میرود عملیات اجرایی بهزودی آغاز شود.
وی همچنین از توسعه بیمارستان شهید سلیمانی در ابهر تا آبان ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: درمانگاه سهروردی تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان زنجان درباره افزایش تختهای بیمارستانی، گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیت در شاخصهای تعریف شده از سوی سازمان و وزارت بهداشت، امکان افزایش تخت فراهم نیست، اما در طرح توسعه بیمارستان امام حسین (ع)، زیرساختها به گونهای طراحی شده که امکان افزایش تا ۲۲۰ تخت نیز در آینده فراهم باشد.
او در ادامه اظهار کرد: در سالهای اخیر با افزودن فوق تخصصهایی مانند نوزادان، گوارش و شبکیه، خدمات بیمارستان امام حسین تخصصیتر شده است. همچنین پیگیریهایی برای جذب متخصص در بیمارستان شهید سلیمانی انجام شده و به زودی با همکاری دانشگاه و نماینده منطقه، کمبودها جبران خواهد شد.
جراحی علمداری یکی از چالشهای موجود را افزایش غیراستاندارد تختها در سالهای گذشته دانست و گفت: افزایش تخت در فضای محدود ۷۵۰۰ متر مربعی بدون رعایت استانداردها موجب عدم تأیید دانشگاه علوم پزشکی و سازمان شده است. هدف ما ایجاد فضاهای درمانی استاندارد و اصولی برای خدمترسانی بهتر به بیمهشدگان است.
وی با اشاره به کمبود خدماتی مانند ارتوپدی در برخی درمانگاهها، اظهار کرد: در مراکز درمانی خدمات عمومی ارائه میشود، اما برای ارائه خدمات تخصصی کامل، بیماران به بیمارستانها ارجاع داده میشوند تا مراحل تشخیص و درمان به صورت جامع انجام شود.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان زنجان گفت: با هرگونه ارجاع غیرقانونی بیماران به خارج از مراکز درمانی سازمان، برخورد جدی صورت گرفته و در برخی موارد منجر به لغو قرارداد با پزشکان متخلف شده است.
جراحی علمداری با اشاره به نظارت مستمر بر عملکرد کادر درمانی، اظهار کرد: شخصیت حرفهای یک پزشک نباید بسته به محل خدمت تغییر کند. ما پزشکانی در مجموعه داریم که در بیمارستان دولتی، خصوصی و حتی مطب، یک رفتار حرفهای و ثابت از خود نشان میدهند.
وی تصریح کرد: چنانچه مواردی از ارجاع بیماران از مراکز ملکی تأمین اجتماعی به مطب خصوصی پزشک با هدف دریافت مبالغ خارج از تعرفه مشاهده شود، برخورد قاطع انجام میدهیم. در سال گذشته سه مورد تخلف منجر به لغو قرارداد شده است.
مدیر درمان تأمین اجتماعی زنجان با اشاره به رواج نگرانکننده پرداختهای خارج از تعرفه توسط برخی بیماران نیز گفت: متأسفانه فرهنگی در حال شکلگیری است که برخی بیماران تصور میکنند با پرداخت مبلغی خارج از تعرفه، خدمات بهتری دریافت میکنند. این روند نادرست است و باید با ارتقای نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده اصلاح شود.
جراحی علمداری افزود: موارد متعددی بوده که بیماران به دلیل ارجاع غیرقانونی، مبالغی پرداخت کردهاند که پس از بررسی، این مبالغ به آنان بازگردانده شده و پزشکان مربوطه نیز تذکر دریافت کردهاند.
او با بیان اینکه «نظام ارجاع» برای ساماندهی مراجعات بیماران به پزشکان متخصص طراحی شده، اظهار امیدواری کرد با اجرای کامل طرح پزشک خانواده، از سرگردانی بیماران و تحمیل هزینههای اضافی جلوگیری شود.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به تعهدات مالی این نهاد اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلات مالی و محدودیتهای منابع، سازمان تأمین اجتماعی استان، مطالبات مراکز طرف قرارداد درمانی را در کمترین زمان ممکن پرداخت کرده است.
او افزود: تا پایان اسفند سال گذشته، مطالبات تمام داروخانههای سرپایی استان تسویه شده و مطالبات مراکز درمانی غیردانشگاهی و مطبها تا پایان دیماه پرداخت شده است. همچنین ۷۴ درصد مطالبات بهمن مراکز دانشگاهی نیز تسویه شدهاند.
جراحی علمداری با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی خود را متعهد به ایفای مسئولیتهایش در قبال بیمهشدگان و مراکز طرف قرارداد میداند، افزود: در دو هفته گذشته نیز ۱۸۴ میلیارد تومان از مطالبات دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شده است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود شرایط دشوار اقتصادی، سازمان تأمین اجتماعی تلاش میکند هیچ خللی در ارائه خدمات درمانی به بیمهشدگان وارد نشود.
انتهای پیام
نظرات