ذبیحالله تاراسی چهارشنبه، ۲۵ تیر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به آمار پذیرش دانشگاهی گفت: در رشتههای صرفاً براساس سوابق تحصیلی، استان زنجان رتبه ۲۷ کشوری را کسب کرده و در رشتههای با آزمون نیز رتبه ۱۶ را داریم. این در حالی است که میانگین قبولی در رشتههای با سوابق تحصیلی در کشور ۱۵ درصد و در استان زنجان فقط ۳۱ درصد است.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب قبولی در برخی شهرستانها، افزود: در شهرستانهای ایجرود و ماهنشان، درصد قبولی در کنکورهای سراسری بهصورت محسوسی پایینتر از میانگین است و این موضوع رابطه مستقیمی با بازماندگی از تحصیل در این مناطق دارد. هرقدر بتوانیم وضعیت تحصیلی دانشآموزان را ارتقا دهیم، به همان میزان میتوانیم نرخ ترک تحصیل و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن را کاهش دهیم.
تاراسی با اشاره به جداول آماری، گفت: در بخش پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی، رتبه استان ۲۷ است، در حالی که در پذیرش با آزمون رتبه ۱۶ را داریم، اما باز هم از میانگین کشوری پایینتر هستیم. برای مثال، در آزمون سراسری رشته تجربی، درصد داوطلبانی که در جلسه حاضر شدند در استان ۱۴.۴ درصد و در کشور ۱۳.۱ درصد بوده است. همچنین درصد پذیرفتهشدگان استان در این رشته ۴۲.۶ درصد بوده که از میانگین کشوری (۳۹.۷ درصد) بالاتر است.
وی با بیان اینکه تحلیل دقیق میانگین نمرات نهایی و قبولی کنکور در تفکیک رشتههای مختلف نشاندهنده نیاز به مداخلات هدفمند است، افزود: هدف ما ارتقای رتبه کنکور استان است و برای رسیدن به این هدف، برنامههای راهبردی و کیفیتبخشی طراحی شده است. اجرای موفق این برنامهها مستلزم همراهی مدیران، معلمان و دستگاههای اجرایی مرتبط است.
تاراسی با تأکید بر لزوم رعایت عدالت آموزشی، ادامه داد: تمرکز آموزش و پرورش بر شهرستانهایی است که درصد قبولی و نمرات نهایی آنها پایینتر از میانگین است. البته در شهرهایی مانند زنجان و ابهر که وضعیت بهتری دارند نیز تقویت آموزشی ادامه خواهد داشت.
وی عنوان کرد: کمیتههای ویژهای تحت عنوان «کمیته مدرسی» و «کمیته کیفیتبخشی» در استان و مناطق تشکیل شده است تا با تحلیل دقیق نتایج امتحانات نهایی، دروس هدف (دروس با میانگین پایین یا تأثیر بالا در کنکور) شناسایی شوند و برنامهریزی تخصصی برای آنها صورت گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش زنجان گفت: کارگاههای آموزشی ویژه برای مدیران، مشاوران و معلمان برگزار خواهد شد تا ارتقای توانمندیهای حرفهای آنها، منجر به بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان و در نهایت ارتقای شاخصهای موفقیت تحصیلی استان شود.
او با اشاره به اجرای طرحهای ملی «حامی» و «توانا» در استان، هدف از این برنامهها را جلوگیری از بازماندن دانشآموزان از تحصیل و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری عنوان کرد.
تاراسی با بیان اینکه یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش استان جلوگیری از ترک تحصیل دانشآموزان در مناطق مختلف، بهویژه مناطق شرقی استان است، اظهار کرد: برخی دانشآموزانی که در مسیر تحصیلی خود با افت تحصیلی مواجه میشوند، بهویژه در برخی دروس، به مرور زمان از چرخه آموزش خارج میشوند. تلاش ما بر این است که این دانشآموزان را حفظ کرده و از ترک تحصیل آنان جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به برگزاری برنامه کشوری توانا در مشهد طی روزهای اخیر، افزود: این برنامه با حضور نمایندگان استانها و با هدف اصلاح روشهای تدریس و بهبود محیطهای یادگیری برای معلمان و کارکنان معاونت آموزش ابتدایی برگزار شد و از هفته آینده فاز استانی آن در زنجان اجرا خواهد شد.
تاراسی با اشاره به سخنان رئیسجمهور مبنی بر ارتقای کیفیت آموزش با استفاده از ظرفیتهای موجود، گفت: رئیسجمهور بر لزوم ایجاد تحول در فضاهای آموزشی فعلی با بهرهگیری از امکانات موجود تأکید دارند و ما نیز در همین راستا در استان زنجان اقداماتی را آغاز کردهایم.
او هدف اصلی طرح توانا را توسعه و تقویت شیوههای یادگیری فعال، مشارکتی و گروهی دانست و افزود: در این طرح دانشآموزان نقش فعالتری در فرآیند یادگیری خواهند داشت. همچنین یکی دیگر از اهداف مهم این طرح، ایجاد و تقویت اجتماعات یادگیری معلمان برای تبادل تجربیات و ایجاد محیطی شاد و انگیزشی در کلاسهای درس است.
تاراسی تأکید کرد: توسعه هنرستانهای شبانهروزی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، نقش بسیار مهمی در تحقق عدالت آموزشی و مهارتی دارد و زمینه را برای تربیت نسل آینده متخصصان فنی فراهم خواهد کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش زنجان ادامه داد: در کشور، ۱۵۰ نفر از راهبران تحولی از جمله معلمان، مدیران و کارشناسان آموزشی از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند. در استان زنجان نیز آموزشهای حضوری و مجازی برای رابطان منطقهای در دستور کار قرار دارد که این افراد در ادامه، برنامههای آموزشی را برای ۵۸۱۵ نفر از معلمان، مدیران و معاونان آموزشی اجرا خواهند کرد.
تاراسی با بیان اینکه طرحهای حامی و توانا مقدمهای برای تقویت پایههای تحصیلی دانشآموزان در مسیر ورود به دوره متوسطه و در نهایت آمادگی برای کنکور سراسری هستند، گفت: اگر دانشآموزان از پایههای پایین به خوبی آموزش ببینند، بدون شک در دوره متوسطه اول، متوسطه دوم و در کنکور نتایج بهتری کسب خواهند کرد.
وی با ارائه آمارهایی از وضعیت نمرات در پایههای مختلف دوره متوسطه اول و دوم استان، افزود: میانگین نمرات پایههای مختلف دوره اول متوسطه در حدود ۱۵ است. در دوره دوم متوسطه نیز در مجموع سه پایه رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی، استان زنجان در رتبههای دهم تا دوازدهم کشوری قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش زنجان عنوان کرد: استمرار اجرای طرحهای تحولی در آموزش و پرورش نیازمند همراهی و مشارکت همه ذینفعان از جمله معلمان، مدیران مدارس، خانوادهها و دانشآموزان است.
او با اشاره به لزوم تقویت علمی دانشآموزان در مناطق محروم، از برنامهریزی برای تشکیل کمیته مدرسین کنکور و ایجاد استودیو تولید محتوای الکترونیکی در سطح استان خبر داد.
تاراسی اظهار کرد: یکی از اولویتهای جدی ما، تقویت مدارس عادی، خاص و شبانهروزی در مراکز شهرستانهاست. در همین راستا، برنامهای برای تشکیل کمیته مدرسین کنکور در استان طراحی شده که هدف آن بهرهگیری از توان معلمان بومی برای تدریس دروس کنکور و ارتقای خودباوری در میان فرهنگیان است.
وی افزود: این کمیته با هدف کاهش وابستگی به مدرسین غیربومی و ارتقای توان تخصصی دبیران استان، بهویژه در دروس کنکور و نهایی، شکل خواهد گرفت و در سالهای آتی توسعه خواهد یافت.
تاراسی در ادامه از راهاندازی استودیو تولید محتوای الکترونیکی در حوزه معاونت آموزش متوسطه خبر داد و گفت: یکی از چالشهای ما، ناتوانی در استقرار معلمان متخصص در مناطق محروم و دورافتاده است، اما با بهرهگیری از محتوای آموزشی با کیفیت بالا که توسط معلمان توانمند تهیه میشود، میتوان آموزش باکیفیت را به درون خانههای دانشآموزان این مناطق برد. این اقدام، مصداق روشن عدالت آموزشی است که همواره مورد تأکید رئیسجمهور و وزیر آموزش و پرورش بوده است.
او با اشاره به نیاز به حمایتهای بینبخشی برای تحقق اهداف عدالت آموزشی، اظهار کرد: برای حمایت از دانشآموزان بازمانده از تحصیل بهویژه در مناطق روستایی، عشایری، حاشیهنشین و کودکان در معرض آسیبهای اجتماعی، انتظار داریم دستگاههایی همچون معاونت اجتماعی و فرهنگی استانداری، دادگستریها، فرمانداریها، شوراهای اسلامی شهر و روستا، اداره تعاون و کار و اتاق بازرگانی وارد میدان شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با تاکید بر ضرورت افزایش سهم دانشآموزان هنرستانی تا ۵۰ درصد جمعیت دانشآموزی دوره متوسطه دوم، از لزوم راهاندازی هنرستانهای جوار صنعت در استان و توسعه هنرستان شبانهروزی آیتالله خامنهای برای پوشش دانشآموزان مناطق محروم خبر داد.
تاراسی با اشاره به ظرفیت بالای دانشآموزان برای ورود به رشتههای فنی و مهارتی، اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی، باید نیمی از دانشآموزان متوسطه دوم در هنرستانها تحصیل کنند. با توجه به گرانی تجهیزات کارگاهی و فنی، یکی از راهکارهای تحقق این هدف، توسعه هنرستانهای جوار صنعت است.
وی افزود: هنرستانهای جوار صنعت براساس مصوبه هیئت وزیران میتوانند با مشارکت مستقیم واحدهای صنعتی راهاندازی شوند. در این هنرستانها هنرجویان ضمن استفاده از تجهیزات کارگاهی، مواد اولیه و نیروی انسانی واحدهای صنعتی به عنوان نیروی ماهر برای همان صنایع تربیت میشوند که نقش مهمی در تسهیل اشتغال و ارتقای کیفیت تولید ایفا میکند.
تاراسی با تشریح انواع مدلهای هنرستانهای جوار صنعت، گفت: این هنرستانها به سه شکل قابل راهاندازی هستند؛ مدرسه مستقل در دل واحد صنعتی، ایجاد رشته جوار کارگاهی در مدارس موجود و همچنین همکاری فناورانه و تجهیزاتی صنایع با هنرستانهای دولتی. در هر سه مدل، هدف نهایی تربیت نیروی متخصص برای بازار کار آینده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به موضوع هنرستان نمونه دولتی شبانهروزی آیتالله خامنهای اشاره کرد و گفت: این هنرستان با دو رشته الکترونیک و الکتروتکنیک، دارای فضای خوابگاهی و کارگاهی مجهز است، اما به دلیل اینکه دانشآموزان فقط از طریق آزمون میتوانند وارد آن شوند، ظرفیت کامل آن مورد استفاده قرار نمیگیرد.
انتهای پیام
نظرات