یکی از فعالیتهای سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور راهاندازی ۵۰۰ روستا بازار و ساماندهی روستابازارها در استانهای مختلف بوده که سهم امسال استان همدان از این تعداد روستا بازار هدفگذاری شده ۱۱ روستا بازار خواهد بود.
نقش روستابازارها در تولیدات روستایی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: روستا بازارها از نقش موثری در کمک به تولید روستایی به ویژه در حوزه صنایع خُرد روستایی و صندوق خرد زنان روستایی برخوردار بوده و تولیدات روستایی به صورت مستقیم در این روستا بازارها بدون واسطه عرضه میشوند.
احمد قدیمی گرجایی با اشاره به اینکه در روستا بازارها سود آن مستقیم به جامعه روستایی باز میگردد و این امر در مهاجرت معکوس فرصت شغلی نقش موثری خواهد داشت، به ایسنا گفت: از طرفی این روستا بازارها موجب آن خواهد بود که بتوانیم کالاهای با کیفیت و سالم را به دست مصرف کنندهای که دغدغه سلامت غذایی دارد برسانیم.
وی تصریح کرد: متناسب با بافت جمعیتی و متناسب با مصرف میتوان با تنوع تولیدات نسبت به توسعه این روستا بازارها اقدام کرد.
قدیمی گرجایی کاهش قیمت برای مصرفکننده، افزایش درآمد روستاییان، ایجاد اشتغال و تقویت اقتصاد محلی را از دیگر مزایای روستا بازارها برشمرد و یادآور شد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان در روستابازارها با مصرفکنندگان در ارتباط مستقیم هستند، بازخورد مصرفکنندگان میتواند به بهبود کیفیت محصولات کمک کند.
وی اظهارکرد: جلب توجه و استقبال مردم از این بازارها به تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب، ارائه محصولات با کیفیت و تنوع بالا و همچنین دسترسی آسان به این بازارها بستگی دارد که نباید از این امر مهم غافل شد.
قدیمی گرجایی خاطرنشان کرد: با اجرای اقدامات و ایدههای خلاقانه، میتوان "روستا بازارها" را به قطبی برای عرضه محصولات باکیفیت ایرانی، حمایت از تولید ملی و رونق اقتصاد روستایی تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه با برنامهریزی دقیق، رفع چالشهای موجود و جلب مشارکت همه ذینفعان، میتوان شاهد نتایج مثبتی از این طرح در کوتاهمدت و بلندمدت بود، اظهار کرد: برای جلب توجه مردم به این بازارها، میتوان از روشهای مختلف تبلیغاتی مانند رسانهها، فضای مجازی و ... استفاده کرد ضمن اینکه برگزاری جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی در این بازارها میتواند به جذابیت آنها افزوده و مشتریان بیشتری را جذب کند.
راهاندازی ۱۱ روستا بازار تا پایان سالجاری در همدان
مدیر تعاون روستایی استان همدان هم از راهاندازی ۱۱ روستا بازار تا پایان سالجاری در این استان خبر داد و اظهار کرد: روستا بازارها از دیرباز به عنوان یک دغدغه و نیاز برای کم کردن واسطهگری و حلقه بین تولید و مصرف، مدنظر مسئولین سیاسی و اقتصادی کشور بوده و اقداماتی هم در همین رابطه انجام شده است.
مسعود اکبری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان همدان ۱۰ روستا بازار دائمی فعالیت دارد اما چون این روستا بازارها شبکه نبودند و پشتیبانی درست از آن صورت نگرفته، به مرور زمان به یک فروشندگی معمولی تبدیل شدهاند.
اکبری ادامه داد: هدف اصلی روستا بازارها در واقع ارائه محصولات مزرعه بوده به نحوی که هم تولیدکننده بیشترین صرفه را داشته باشد و از منافع تولید خود استفاده ببرد و هم مصرفکننده با کمترین هزینه بتواند محصول مطلوب خود را دریافت کند اما متاسفانه تاکنون اهداف واقعی این طرح محقق نشده است.
وی بیان کرد: امسال براساس برنامهای که از طرف رئیس سازمان تعاون روستایی کشور به رئیسجمهور پیشنهاد و مصوب شده، قصد بر آن بوده در یک برنامه سه ساله ۳۰۰۰ روستا بازار در کل کشور ایجاد شود که گام نخست آن راهاندازی ۵۰۰ روستا بازار در کشور خواهد بود.
اکبری با بیان اینکه بر اساس این برنامه در گام نخست در استان همدان ۱۱روستا بازار تا پایان سال باید راهاندازی و به بهرهبرداری برسد، خاطرنشان کرد: در این رابطه پیشنهاد خود را به کشور ارائه دادهایم و درخواست کردهایم که علاوه بر این ۱۱ روستا بازار، مابقی ظرفیتهای روستا بازاری که از قبل در استان ایجاد شده بهصورت شبکه شده و یک ارگان یا متولی رسمی پیدا کنند تا با این اقدام آنها را از نظر بازرگانی و تامین کالا و سایر ساختارهای مورد نیاز حمایت و هدایت کند.
وی با اشاره به اینکه تعاون روستایی در سراسر کشور زیرساخت و امکانات بالقوهای دارد که میتواند محصولات را از اقصی نقاط کشور مبادله کند اما تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است، بیان کرد: در حال حاضر در استان همدان بیش از ۲۰۰ تعاونی و در سراسر کشور دهها هزار تعاونی فعالیت دارند که اگر این تعاونیها به یکدیگر پیوند داده شوند میتوانند یک پشتیبان بسیار قوی برای تقویت و خدماترسانی به روستا بازارها باشند.
مدیر تعاون روستایی همدان با بیان اینکه امیدواریم هم در موضوع روستا بازارها و هم در رابطه با بستر فضای مجازی گامهای خوبی برداشته شود، خاطرنشان کرد: یکی از امکاناتی که در حال حاضر مورد تقاضا بوده و ضروری به نظر میرسد این است که این تبادلات کالایی از طریق بستر فضای مجازی انجام شود که پیشنهاد این موضوع را نیز به تهران دادهایم.
وی تصریح کرد: استان همدان در این زمینه پیشرو بوده و در ایام کرونا هم با طراحی اپلیکیشنی به نام «کالارسان من» برای مدت یک سال کالاهای بخش کشاورزی را از اقصی نقاط کشور تبادل میکردند که به مرور زمان مقداری کمرنگ شده است.
اکبری با بیان اینکه امیدواریم که با برنامهریزیهایی که انجام خواهد گرفت این بستر هم بتواند یک راهکار ارزنده برای ایجاد روستا بازار مجازی باشد و فاصله بین مزرعه تا سفره را کمتر کند، یادآور شد: در حال حاضر در استان همدان ۱۰ روستا بازار دائمی فعال است که تا پایان سالجاری نیز ۱۱ روستا بازار دیگر راهاندازی و افتتاح خواهد شد ضمن اینکه یکی از این روستا بازارها چندی پیش به صورت رسمی در شهر همدان افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرد.
وی با اشاره به اینکه برنامه این بوده که بیشترین روستا بازارها در شهرستان همدان راهاندازی شود و هر کدام از شهرستانها هم به فراخور توسعه بخش کشاورزی خود یک یا دو روستا بازار راهاندازی کنند، اضافه کرد: علاوه بر این در هر کجای استان که درخواست و امکان آن وجود داشته باشد، بیش از سهمیه برای راهاندازی روستا بازارهای بیشتر اقدام خواهیم کرد.
شرایط توسعه روستابازارها
رئیس اداره بازرگانی مدیریت تعاون روستایی استان هم در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: روستا بازارها با عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و حذف واسطههای غیر ضروری البته نه حذف همه واسطهها، میتواند موجب منتفع شدن هم تولید کننده و هم مصرف کننده شود.
محمد علی مهربانی افزود: پیش از این در سالهای گذشته عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سیاست گذاری سازمان وجود داشت اما در یک یا دو سال گذشته در قالب روستا بازارها این موضوع در بحث محصولات کشاورزی و سایر محصولات پررنگتر شده تا محصولات تا حد ممکن به صورت دست اول از تولید کننده تهیه و در روستا بازارها با قیمت مناسب عرضه و به دست مصرف کننده برسد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه روستا بازارها منوط بر آن بوده که اتحادیه تعاون روستایی در سطح ملی و مرکزی به طور متمرکز خرید خود را انجام دهند و در سطح کشور مانند فروشگاههای زنجیرهای توزیع کنند.
مهربانی ادامه داد: با این شیوه قرار است پیش برویم که به صورت متمرکز محصولات کشاورزی و غیر کشاورزی تهیه و به طور زنجیر وار و مویرگی در سایر استانها توزیع شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان همدان در دو و یا سه سال گذشته همین فروشگاههایی را که داشتیم سعی کردیم در قالب عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و روستا بازارها آنها را توسعه دهیم.
مهربانی با اشاره به اینکه در سطح استان همدان حدود هشت یا ۹ روستا بازار وجود دارد، گفت: در سالجاری ۱۱ روستا بازار هدفگذاری شده که همان هشت یا ۹ روستا بازار فعلی در دل همین ۱۱ روستا بازار هدف گذاری شدهاند.
وی اضافه کرد: از ۱۱ روستا بازار هدفگذاری شده برای سال جدید، بخشی باید ایجاد و راهاندازی شود و برخی نیز در قالب تولید و تجهیز هستند که از این طریق میخواهیم به آن هدف گذاری مورد نظر برسیم.
به گزارش ایسنا، برای موفقیت هر چه بیشتر "روستا بازار" باید به چالشهایی مانند عدم استقبال کافی مردم، مشکلات حمل و نقل، فصلی بودن برخی محصولات و نیاز به حمایتهای دولتی نیز توجه ویژه داشت و برای رفع این چالشها راهکارهایی مانند تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب، ارائه خدمات جانبی، استفاده از فناوریهای نوین و حمایتهای مستمر دولتی ارائه کرد.
انتهای پیام
نظرات