به گزارش ایسنا، روزنامه معاریو نوشت: عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن تاثیر زیادی بر دروازه دریایی جنوبی استراتژیک اسرائیل در بندر ایلات گذاشت. این محاصره موجهای تنش بزرگ و پیامدهای اقتصادی سنگینی داشت. بخش حمل و نقل سنگین در جنوب اسرائیل به دلیل توقف فعالیت این بندر خسارتهای بزرگی دیده است.
در این گزارش آمده است: حسابهای بانکی بندر ایلات به دلیل انباشت مالیاتها بلوکه شده و همین مسئله منجر به بسته شدن نهایی این بندر شده است. خسارتها در حال سرایت به بخشهای دیگر است. بر اساس گزارشات صنعت حمل و نقل سنگین در جنوب متحمل خسارتهای بزرگی از جمله اشتغال، تجهیزات و گردش مالی شرکتهای محلی شده است.
این روزنامه به نقل از رئیس سندیکای رانندگان کامیونها در اراضی اشغالی گفت: صدها راننده از بئر السبع و جنوب اراضی اشغالی بیکار شدهاند و به دلیل دوری مسافت و مکان اقامتشان نمیتوانند برای کار به مکانهای دیگری بروند.
وی گفت: این رانندهها منبع مهم درآمد در اقتصاد نظامی و غیرنظامی هستند. دهها کامیون جدید در حال حاضر متوقف شدهاند که همین مسئله منجر به خسارتهای مستقیمی به شرکتهای حمل و نقل شده است که معادل ۱۵۰ میلیون شِکِل در سال یعنی ۴۵ میلیون دلار است. فعالیت شرکتهای حمل و نقل در جنوب حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است. دهها شرکت به طور کامل تعطیل شدهاند. همچنین به رانندگان مرخصیهای اجباری یا بدون حقوق داده شده که خسارت اضافی معادل ۵۰ میلیون شِکِل در سال را ایجاد کرده است.
وی گفت: بخش حمل و نقل فسفات تقریبا تعطیل شده است. ۵۰۰ کامیون با حدود ۱۵۰۰ راننده که بیشترشان از جنوب و ایلات بودند به این بخش وابسته بودند و اکنون تمام آنها از کار افتادهاند.
وی هشدار داد: خسارتهای اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از بسته شدن بندر به صدها میلیون شِکِل در سال میرسد. ادامه بسته شدن بندر ایلات خطر بزرگی نه فقط در سطح امنیتی بلکه در سطح اقتصادی است.
انتهای پیام
نظرات