سعید سرداری امروز شنبه چهارم مرداد در نخستین جلسه گروههای پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، اظهار کرد: در شرایط کنونی که دانشگاهها با محدودیت منابع و انتظارات روزافزون از سوی جامعه مواجهاند، لازم است پژوهشها با رویکردی مسئلهمحور طراحی شوند به گونهای که خروجی آنها به ارائه راهحلهایی ساده، عملیاتی، مبتنی بر شواهد و قابل اجرا در محیط واقعی بینجامد.
وی با اشاره به اهمیت ارتقاء کیفیت پژوهشها از طریق رویکردهای بینرشتهای، افزود: رشتههایی مانند آمار زیستی، اپیدمیولوژی، انفورماتیک پزشکی، اقتصاد سلامت و هوش مصنوعی، نقش کلیدی در طراحی بهینه مطالعات، تحلیل دادهها، و افزایش اعتبار و اثربخشی پژوهشهای حوزه سلامت دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، یادآور شد: بهرهگیری هدفمند از این تخصصها به ما امکان میدهد تا با دقت و عمق بیشتری به تحلیل پدیدهها بپردازیم و راهکارهایی جامع برای مسائل پیچیده نظام سلامت ارائه کنیم.
او با اشاره به ضرورت تعامل منسجم میان حوزههای آموزش و پژوهش، تصریح کرد: آموزش و پژوهش باید در ارتباط تنگاتنگ و همافزا با یکدیگر عمل کنند؛ چراکه تفکیک این دو حوزه و حرکت جزیرهای در هر یک، میتواند منجر به کاهش کیفیت، کاهش انگیزه علمی و در نهایت افت بهرهوری دانشگاه شود.
سرداری اظهار کرد: ما باید نظام آموزشی را بهگونهای بازطراحی کنیم که پژوهشهای دانشجویان و اساتید از دل آموزش معنادار و کاربردی بجوشد.
وی در ادامه با تبیین نقش دانشگاه در فرآیند توسعه، گفت: تحقق توسعه واقعی، نیازمند تغییر در سطوح مختلف فردی، سازمانی و اجتماعی است. هر تحول مثبت، از آگاهی و اصلاح فردی آغاز میشود، به تغییرات فرهنگی منتهی میشود و در نهایت، در قالب آثار اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی خود را نشان میدهد و دانشگاه باید به عنوان موتور محرک این تحول، در خط مقدم تغییرات توسعهمحور ایفای نقش کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تأکید بر ضرورت شکلگیری تیمهای پژوهشی متنوع و تخصصی، اظهار کرد: حل مسائل پیچیده حوزه سلامت، نیازمند نگاههای متکثر و تحلیلهای چندبعدی است. تشکیل تیمهای پژوهشی متشکل از متخصصان حوزههای مختلف نهتنها قدرت تحلیل را افزایش میدهد، بلکه موجب نوآوری و ارائه راهحلهای دقیقتر و بومیتر میشود.
در ادامه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر ضرورت هدفمند شدن پژوهشها از شناسایی و اولویتبندی مگاپروژههای راهبردی دانشگاه خبر داد.
مهرداد حمیدی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی، انتظارات جامعه و ضرورت درآمدزایی علمی برای دانشگاه، ضروری است که پژوهشها از رویکردهای فردمحور و سابقهمحور فاصله بگیرند و بر اساس یک برنامهریزی هدفمند و راهبردی، در راستای نیازهای واقعی کشور، منطقه و حتی نظام جهانی سلامت هدایت شوند.
وی ادامه داد: پژوهش مؤثر، پژوهشی است که از آغاز با در نظر گرفتن کاربرد، امکان تجاریسازی یا سیاستگذاری طراحی شده باشد.
حمیدی به برشماری برخی اهداف ایجاد گروه تمرکز در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه پرداخت و گفت: این گروه با هدف شناسایی و اولویتبندی مگاپروژههای راهبردی در معاونت تحقیقات و فناوری ایجاد شده است و از جمله مهمترین مأموریتهای آن میتوان به رصد نیازهای ملموس کشور و جهان در حوزههای مرتبط با علوم پزشکی، بررسی روندها و تحولات علمی روز و شناسایی زمینههای نوظهور در پژوهشهای میانرشتهای اشاره کرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان از اعضای هیئت علمی حاضر در جلسه درخواست کرد سه عنوان مگاپروژه پیشنهادی که هم قابلیت اجرا در دانشگاه داشته باشند و هم پتانسیل اثرگذاری اجتماعی، اقتصادی یا جهانی داشته باشند، تدوین و ارائه کنند تا در مسیر راهبردهای توسعه علمی و عملیاتی دانشگاه بررسی و اولویتبندی شوند.
انتهای پیام
نظرات