• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۹:۱۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404050603536
  • خبرنگار : 50455

رئیس دانشگاه قم:

قدرت، در رسانه و روایت است

قدرت، در رسانه و روایت است

ایسنا/قم رئیس دانشگاه قم گفت: نقش غلبه‌ی روایت بر حقیقت نقشی بسیار حیاتی است. به‌همین دلیل است که بیشتر ثروتمندان دنیا یا پیش‌از ثروتمندی یا حین آن شبکه‌های اجتماعی قوی تشکیل می‌دهند؛ زیرا قدرت در رسانه و روایت است و روایت می‌تواند سازنده حقیقت و قدرت در دنیا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در کارگاه مدیریت رسانه در مخاطرات و بحران، که با حضور مدیران و کارشناسان روابط‌ عمومی‌های استان در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: بسیاری از اندیشمندان معاصر معتقدند که عصر جدید، عصر غلبه‌ی روایت بر حقیقت است که دوره مدرن را دوره روایت و دوره پست‌مدرن را دوره فراروایت می‌دانند. از ویژگی‌های بارز عصر جدید غلبه روایت بر حقیقت است که مسئله‌ای غیرقابل‌انکار است.

شریفی ادامه داد: بسیاری از مردم ایران، فناوری و پیشرفت علمی ایران را به‌دلیل روایت‌های مختلف رسانه‌های دشمن در جنگ شناختی باور نداشته‌اند و در این جنگ دوزده‌روزه شاهد بودیم که علی‌رغم مشاهده بسیاری از شواهد و قرائن حتی در بین جامعه دانشگاهی و اساتید، آن شواهد را دروغ می‌پنداشتند؛ لذا ذهنیت بسیار مهم است و این ذهنیت را روایتگران می‌سازند که نقش بسیار مهمی از این ساخت ذهنیت برعهده‌ روابط‌عمومی‌هاست.

شریفی ادامه داد: یکی از برکات این جنگ ۱۲ روزه این بود که قدرت فرماندهان نظامی ما و خلاقیتشان و همچنین توانمندی‌های ایران توسط مردم مشاهده‌ و پذیرفته شد و الان اگر روایت‌گری درستی نسبت به این اقتدار و خلاقیت ایران نداشته باشیم متضرر خواهیم شد. ذهن غرب می‌پندارد که ایران یک خطر واقعی است و یک تهدید هسته‌ای برای غرب و جوامع بشری لحاظ می‌شود و به‌عنوان ناقض حقوق بشر معرفی شده است. دشمن نمی‌تواند واقعیت‌های ایران را ببیند و این همان غلبه‌ی روایت بر حقیقت است.

رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: ما مهم‌ترین کشوری هستیم که در سطح مسئولین رده‌بالای نظام بزرگ‌ترین قربانی تروریسم را داشتیم اما ما را بعنوان «حامی تروریست» نشان می‌دهند. پس نقش غلبه‌ روایت بر حقیقت نقشی بسیار حیاتی است. به‌همین دلیل است که بیشتر ثروتمندان دنیا یا پیش‌از ثروتمندی یا حین آن شبکه‌های اجتماعی قوی تشکیل می‌دهند؛ زیرا قدرت در رسانه و روایت است و روایت می‌تواند سازنده حقیقت و قدرت در دنیا باشد.

وی افزود: ما در نگاه اسلامی از روابط‌عمومی‌ها می‌خواهیم که واقعیت‌هایمان را هنرمندانه، زیبا و امیدآفرین روایت کنند. نه این‌که با روایت واقعیت بسازند. اگر فردی مثل شهید آوینی نبود، هیچ روایت درستی از جنگ و فتوحات غرورآفرین و ملکوتی جنگ و جبهه و شهادت منتشر نمی‌شد. در این جنگ دوازده‌روزه و خاطرات دوران کرونا نیز اگر چنین فردی را داشتیم که بتواند روایت‌هایی از ایران منسجم ولایی که یک واقعیت روشن است ارائه کند، اتفاقی بسیار ماندگار و عالی رقم می‌خورد.

شریفی همچنین در خصوص ویژگی‌های برجسته شهر قم اظهار کرد: قم شهر علم است و هیچ شهری در دنیا مثل قم پیدا نمی‌شود که قریب به یک هزار مرکز آموزشی و پژوهشی حتی در کوچه پس‌کوچه‌های شهر داشته باشد. مهد جهان تشیع این‌جاست و ده‌ها هزار طلبه و دانشجوی بین‌المللی در این شهر فعالیت می‌کنند. قریب به ۱۳۰ ملیت در قم زندگی می‌کند و هیچ شهری در ایران چنین ویژگی‌ای ندارد که در عین بین‌المللی بودن اصالت فرهنگی و وحدت فرهنگی خود را در عین کثرت حفظ کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم در روز دوشنبه ششم مرداد، وی ادامه داد: قم شهر اهل‌بیت است و مهد انقلاب؛ نکات مثبت اقتصادی قم هم بسیار برجسته است که جز ارزان‌ترین مراکز استان در سطح کشور  و جز شهرهای صنعتی است اما به آن توجه کمتری می‌شود. نقش روابط‌عمومی‌ها این است که این برجستگی‌ها را مدنظر قرار داده و به‌نحو احسن منتشر کنند که یک شهر کویری می‌تواند سومین شهر سبز کشور باشد و این هم از زحمات مدیران توانمند استان است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha