• یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404051207260
  • خبرنگار : 50649

معاون دادگستری فارس:

مشارکت مردمی در آموزش‌ و پرورش نیازمند سازوکار قانونی است

مشارکت مردمی در آموزش‌ و پرورش نیازمند سازوکار قانونی است

ایسنا/فارس معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس با تأکید بر ضرورت مشارکت داوطلبانه خانواده‌ها در امور تربیتی مدارس، گفت: جذب مشارکت‌های مردمی بدون وجود سازوکار قانونی، می‌تواند مدیران مدارس را با چالش مواجه کند.

علی فاتحی امروز یکشنبه ۱۲ مرداد در همایش پروژه مهر که با حضور مدیران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و شهر صدرا در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز برگزار شد، با بیان اینکه تقویت آموزش‌ و پرورش زیرساخت تقویت سایر نهادهای حاکمیتی است، اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش قدرتمندی داشته باشیم، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر ساختارهای اجتماعی نیز منسجم و کارآمد خواهند شد.

وی با اشاره به پیامدهای ضعف نظام آموزشی بر سایر حوزه‌های جامعه، افزود: تضعیف آموزش و پرورش، اثر مستقیم و منفی بر ساختارهای مختلف کشور خواهد گذاشت.

چالش‌های تصمیم‌گیری و استفاده ناکافی از ظرفیت‌ها

فاتحی با اشاره به مشکلات موجود در ساختار تصمیم‌گیری، تصریح کرد: تعدد مراجع تصمیم‌گیر و تمرکزگرایی در سیاست‌گذاری‌ها، در حوزه تربیتی کشور چالش‌هایی به وجود آورده است.

معاون دادگستری فارس با بیان اینکه از ظرفیت‌های موجود در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به اندازه کافی استفاده نشده است، ادامه داد: علیرغم تلاش‌های صورت‌گرفته، هنوز نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح «قاضی در مدرسه» در استان فارس، گفت: این طرح طی سال‌های اخیر به صورت هم‌زمان با سراسر کشور، در مدارس شیراز نیز اجرایی شد و سال گذشته در روزهای سه‌شنبه، قضات با حضور در مدارس به آموزش حقوقی و پاسخ به سوالات دانش‌آموزان پرداختند.

فاتحی بیان کرد: دادگستری استان آمادگی دارد در راستای ارتقای سطح آگاهی مدیران و معلمان در حوزه جرایم و تخلفات اداری، آموزش‌های لازم را به فرهنگیان ارائه دهد.

وی با تأکید مجدد بر لزوم تدوین سازوکار قانونی برای مشارکت خانواده‌ها، اظهار کرد: مشارکت مردمی در امور آموزشی و تربیتی در صورتی اثربخش خواهد بود که داوطلبانه و مبتنی بر چارچوب‌های قانونی انجام شود تا هم انگیزه اولیا حفظ شود و هم مدیران مدارس در معرض مشکلات حقوقی قرار نگیرند.

تحول مدارس با عاملیت مدیران محقق می‌شود

در ادامه این همایش، مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به نقش مؤثر مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی، گفت: اگر قرار است آموزش و پرورش رشد و ترقی پیدا کند، این مهم به‌ دست مدیران و معلمان رقم خواهد خورد.

محسن کلاری با تأکید بر اهمیت نقش مدیران، افزود: پیشرفت آموزش و پرورش به تلاش و برنامه‌ریزی مدیران مدارس برمی‌گردد و به همین دلیل، مدیران مهم‌ترین رکن تحول در نظام تعلیم و تربیت هستند.

وی نوع نگاه مدیران ارشد را در موفقیت مجموعه‌ها بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اگر قرار است پیشرفتی صورت گیرد، با عاملیت مدرسه و از درون مدرسه رقم خواهد خورد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه یک مدیر توانمند می‌تواند باعث تحول مدرسه و پیشرفت دانش‌آموزان شود، گفت: جایگاه مدیران مدارس از بالاترین جایگاه‌ها در آموزش و پرورش است و به همین دلیل، عزتمندی و تکریم فرهنگیان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

کلاری ضمن تقدیر از زحمات مدیران در حوزه‌هایی چون ثبت‌نام‌ها، برگزاری امتحانات و رفع چالش‌های مدارس، بیان کرد: همه فرهنگیان در هر سطح و جایگاهی که هستند، شایسته احترام و تکریم‌اند.

وی با اشاره به تداوم مشکلات یادگیری برخی دانش‌آموزان، گفت: هنوز آثار دوران کرونا در یادگیری‌ها باقی است و از سوی دیگر، طرح‌های موجود پاسخگوی نیازها نیستند؛ به همین منظور طرح «راهبرد تربیت هوشمند» برای ارزیابی دقیق‌تر برنامه‌ها ارائه خواهد شد.

عملکرد فنی و قانونی پروژه مهر ضروری است

در بخش دیگری از این همایش، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش فارس گفت: کارگروه‌های مختلف پروژه مهر با تعریف شرح وظایف، تقسیم کار و برنامه‌ریزی مناسب، روند اجرای این پروژه را به‌خوبی پیش می‌برند.

محسن دهقان بر لزوم به‌روزرسانی دانش مدیران تأکید کرد و افزود: تمام اعضای پروژه مهر باید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، اقدامات خود را با دقت فنی و تخصصی دنبال کنند.

وی همچنین به ضرورت انجام فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان در چارچوب قانون اشاره و تأکید کرد: مدیران مدارس باید دقت لازم را در اجرای بدون حاشیه این فرآیند داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha