علی فاتحی امروز یکشنبه ۱۲ مرداد در همایش پروژه مهر که با حضور مدیران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و شهر صدرا در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز برگزار شد، با بیان اینکه تقویت آموزش و پرورش زیرساخت تقویت سایر نهادهای حاکمیتی است، اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش قدرتمندی داشته باشیم، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر ساختارهای اجتماعی نیز منسجم و کارآمد خواهند شد.
وی با اشاره به پیامدهای ضعف نظام آموزشی بر سایر حوزههای جامعه، افزود: تضعیف آموزش و پرورش، اثر مستقیم و منفی بر ساختارهای مختلف کشور خواهد گذاشت.
چالشهای تصمیمگیری و استفاده ناکافی از ظرفیتها
فاتحی با اشاره به مشکلات موجود در ساختار تصمیمگیری، تصریح کرد: تعدد مراجع تصمیمگیر و تمرکزگرایی در سیاستگذاریها، در حوزه تربیتی کشور چالشهایی به وجود آورده است.
معاون دادگستری فارس با بیان اینکه از ظرفیتهای موجود در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی به اندازه کافی استفاده نشده است، ادامه داد: علیرغم تلاشهای صورتگرفته، هنوز نتوانستهایم آنگونه که باید از این ظرفیتها بهرهبرداری کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح «قاضی در مدرسه» در استان فارس، گفت: این طرح طی سالهای اخیر به صورت همزمان با سراسر کشور، در مدارس شیراز نیز اجرایی شد و سال گذشته در روزهای سهشنبه، قضات با حضور در مدارس به آموزش حقوقی و پاسخ به سوالات دانشآموزان پرداختند.
فاتحی بیان کرد: دادگستری استان آمادگی دارد در راستای ارتقای سطح آگاهی مدیران و معلمان در حوزه جرایم و تخلفات اداری، آموزشهای لازم را به فرهنگیان ارائه دهد.
وی با تأکید مجدد بر لزوم تدوین سازوکار قانونی برای مشارکت خانوادهها، اظهار کرد: مشارکت مردمی در امور آموزشی و تربیتی در صورتی اثربخش خواهد بود که داوطلبانه و مبتنی بر چارچوبهای قانونی انجام شود تا هم انگیزه اولیا حفظ شود و هم مدیران مدارس در معرض مشکلات حقوقی قرار نگیرند.
تحول مدارس با عاملیت مدیران محقق میشود
در ادامه این همایش، مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به نقش مؤثر مدیران در پیشبرد اهداف آموزشی، گفت: اگر قرار است آموزش و پرورش رشد و ترقی پیدا کند، این مهم به دست مدیران و معلمان رقم خواهد خورد.
محسن کلاری با تأکید بر اهمیت نقش مدیران، افزود: پیشرفت آموزش و پرورش به تلاش و برنامهریزی مدیران مدارس برمیگردد و به همین دلیل، مدیران مهمترین رکن تحول در نظام تعلیم و تربیت هستند.
وی نوع نگاه مدیران ارشد را در موفقیت مجموعهها بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اگر قرار است پیشرفتی صورت گیرد، با عاملیت مدرسه و از درون مدرسه رقم خواهد خورد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه یک مدیر توانمند میتواند باعث تحول مدرسه و پیشرفت دانشآموزان شود، گفت: جایگاه مدیران مدارس از بالاترین جایگاهها در آموزش و پرورش است و به همین دلیل، عزتمندی و تکریم فرهنگیان را در اولویت برنامههای خود قرار دادهایم.
کلاری ضمن تقدیر از زحمات مدیران در حوزههایی چون ثبتنامها، برگزاری امتحانات و رفع چالشهای مدارس، بیان کرد: همه فرهنگیان در هر سطح و جایگاهی که هستند، شایسته احترام و تکریماند.
وی با اشاره به تداوم مشکلات یادگیری برخی دانشآموزان، گفت: هنوز آثار دوران کرونا در یادگیریها باقی است و از سوی دیگر، طرحهای موجود پاسخگوی نیازها نیستند؛ به همین منظور طرح «راهبرد تربیت هوشمند» برای ارزیابی دقیقتر برنامهها ارائه خواهد شد.
عملکرد فنی و قانونی پروژه مهر ضروری است
در بخش دیگری از این همایش، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش فارس گفت: کارگروههای مختلف پروژه مهر با تعریف شرح وظایف، تقسیم کار و برنامهریزی مناسب، روند اجرای این پروژه را بهخوبی پیش میبرند.
محسن دهقان بر لزوم بهروزرسانی دانش مدیران تأکید کرد و افزود: تمام اعضای پروژه مهر باید با بهرهگیری از فناوریهای نوین، اقدامات خود را با دقت فنی و تخصصی دنبال کنند.
وی همچنین به ضرورت انجام فرایند ثبتنام دانشآموزان در چارچوب قانون اشاره و تأکید کرد: مدیران مدارس باید دقت لازم را در اجرای بدون حاشیه این فرآیند داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات