منصور علیمردانی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه جهاددانشگاهی نقش محوری در گفتمانسازی فرهنگی داشته و توانسته است با اجرای طرحهای فرهنگی و آموزشی در مناطق کمتر برخوردار، فاصله بین مردم و دانشگاه را کم کند، اظهار کرد: به عقیده من، جهاددانشگاهی در توسعه زیستبوم فناوری استان نقشی زیرساختی ایفا کرده است و با وجود محدودیتهای جدی در حوزه منابع مالی و زیرساختی، جهاددانشگاهی در مسیر تحقق مأموریتهایش عملکرد قابل قبولی داشته است.
وی تصریح کرد: این نهاد انقلابی توانسته است پروژههای پژوهشی - کاربردی را به نتیجه برساند و دستاوردهای فناورانهای را ارائه دهد که بعضاً در صنایع استان به مرحله تجاریسازی رسیدهاند. با این حال، معتقدم ظرفیتهای جهاددانشگاهی به مراتب فراتر از وضعیت موجود است. اگر حمایتهای هدفمند و سیاستگذاریهای دقیقتری در سطح کلان اعمال شود، جهاد میتواند به یکی از ارکان اصلی توسعه علمی و اقتصادی استان تبدیل شود.
او با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان در سه حوزه اصلی میتواند محور همافزایی جدی با دستگاههای اجرایی داشته باشد، افزود: توسعه فناوریهای بومی در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی که میتواند موجب جهش در ارزشافزوده تولیدات استان شود، توانمندسازی نیروی انسانی و مهارتآموزی نسل جوان متناسب با نیازهای واقعی بازار کار استان و اجرای پروژههای فرهنگی و اجتماعی برای پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی، بهویژه در مناطق کمتر برخوردار از جمله این موارد است.
نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به دلیل ماهیت بینرشتهای خود، میتواند در هر سه حوزه فوق نقش یک شریک راهبردی برای دستگاههای اجرایی ایفا کند. باید به این نکته نیز توجه داشت که مهمترین چالش جهاددانشگاهی در استان، تأمین پایدار منابع مالی برای اجرای طرحهای پژوهشی و فناورانه است. اغلب پروژههای جهاد نیازمند حمایتهای مستمر مالی هستند که متأسفانه در شرایط فعلی، این منابع به شکل مقطعی و محدود در اختیار قرار میگیرد. از سوی دیگر، جهاد در برخی حوزهها با کمبود زیرساختهای آزمایشگاهی و تجهیزات تخصصی روبرو است. همچنین، نبود یک سازوکار منسجم برای واگذاری پروژههای ملی و استانی به جهاددانشگاهی باعث شده این نهاد با تمام ظرفیت خود درگیر فرآیند توسعه استان نباشد.
علیمردانی به مسیرهای حمایتی از جهاددانشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: اولین و مهمترین حمایت، تخصیص پایدار اعتبارات پژوهشی و توسعهای به پروژههای جهاد دانشگاهی است؛ به ویژه پروژههایی که ماهیت استانی دارند و میتوانند تحولی در اقتصاد محلی ایجاد کنند. دوم، واگذاری پروژههای اجرایی توسط دستگاههای دولتی به جهاد دانشگاهی و استفاده از ظرفیتهای پژوهشی این نهاد در حل مسائل دستگاههاست. سوم، حمایت در تجاریسازی محصولات فناورانه جهاد و ایجاد بستر مناسب برای ارتباط میان جهاد و بخش خصوصی. اگر این حمایتها هدفمند و ساختارمند باشد، شاهد اثرگذاری بسیار بیشتری از جهاد دانشگاهی در استان خواهیم بود.
وی به چشمانداز مدنظر خود در رابطه با نقشآفرینی جهاددانشگاهی در برنامههای توسعه استان اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی را بازوی دانشی توسعه استان میدانم. در چشمانداز توسعه استان، جهاد باید محور خلق فناوریهای بومی، توسعه اقتصاد دانشبنیان و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی باشد. جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد که با ایجاد پیوند میان علم و نیازهای واقعی استان، روند توسعه را شتاب بخشد. چشمانداز من این است که در سالهای آینده، جهاد دانشگاهی در زنجان به یک مرکز مرجع برای ارائه راهکارهای علمی و فناورانه در سطح ملی تبدیل شود و در تمامی برنامههای توسعهای استان، نقشآفرین باشد.
نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیشنهاد مشخص من این است که یک ساختار رسمی به عنوان شورای تعامل و همافزایی جهاددانشگاهی و دستگاههای اجرایی استان تشکیل شود. این شورا میتواند نیازهای دستگاههای اجرایی را به جهاد منتقل کرده و زمینه تعریف پروژههای مشترک را فراهم کند. از سوی دیگر، باید مشوقهایی برای صنایع و بنگاههای اقتصادی در نظر گرفت تا در قالب قراردادهای پژوهشی و فناوری، از ظرفیتهای جهاد بهرهمند شوند. همچنین پیشنهاد میکنم نمایشگاهها و رویدادهای مشترک علمی - کاربردی به صورت مستمر برگزار شود تا ارتباط جهاد با صنعت و دستگاههای اجرایی تقویت شود.
انتهای پیام
نظرات