• پنجشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404051609877
  • خبرنگار : 50984

/جهاددانشگاهی، نماد علم، ایمان و تلاش/

معاون جهاددانشگاهی خراسان رضوی: مهم‌ترین کارکرد فرهنگی جهاددانشگاهی، تسهیل‌گری است

معاون جهاددانشگاهی خراسان رضوی: مهم‌ترین کارکرد فرهنگی جهاددانشگاهی، تسهیل‌گری است

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که مهم‌ترین کارکرد آن در حوزه فرهنگ، تسهیل‌گری، توسعه‌دهنده بودن و برقراری ارتباط میان سیاست‌گذاران و مجریان این امر است.

سعید خدیوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جهاددانشگاهی وابسته به ساختار حقوقی خود، نه یک نهاد دولتی و نه یک نهاد خصوصی است و شاید بتوان گفت که در حقیقت یک نهاد عمومی غیردولتی است. از این جهت مهم‌ترین کارکرد این نهاد در حوزه فرهنگ، تسهیل‌گری، توسعه‌دهندگی و برقراری ارتباط بین سیاست‌گزاران و مجریان این امر است. ما در حقیقت یک نهاد دولتی هستیم که وابسته به مردمیم یعنی عملکرد خود را دقیقا بر اساس تقاضا و دغدغه مردم مخصوصا جوانان و دانشجویان مطابق با رسالت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی، هم‌راستا می‌کنیم. معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز جزو اولین نهادهایی است که هم‌پای آن شکل گرفته و امروز به یک برند فرهنگی شناخته شده، تبدیل شده است.

رشد خلاقیت، مهم‌ترین هدف معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه رشد خلاقیت و پرورش استعدادهای هنری و ادبی نسل جوان به‌ویژه دانشجویان می‌تواند مهم‌ترین هدف معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی باشد، خاطرنشان کرد: نقطه ثقل ما در دفاع از فرهنگ ایرانی‌اسلامی که باید روی آن تمرکز کنیم، در درجه اول ادبیات و پس از آن هنر است. هرچه نسل جدید ما با ادبیات بیشتر آشنا شود و کمک کنیم تا استعدادهایش در این زمینه شکوفا شده و بتوانند فرم و محتوای جدید موثری خلق کند، بیش‌تر می‌تواند به حفظ این هویت کمک کند. طرح گذر شکوفایی استعدادهای نخبگانی نیز که از سال‌ها پیش در جهاددانشگاهی مطرح شده دقیقا در راستای همین اهداف بوده است.

طبقه‌بندی در حوزه فرهنگ یک خطای محرز است

خدیوی با اشاره به اینکه تحولات دنیای مدرن و برخورد ما با پدیده تجدد، تاثیرهای فراوانی از خود به‌جا گذاشته‌ است، اظهار کرد: حداقل در حوزه فرهنگ نباید قائل به طبقه خاصی برای تاثیرگذاری بود؛ چراکه طبقه‌بندی و دسته‌بندی کردن جامعه خود یک خطای محرز است چه رسد که این امر در این حوزه انجام پذیرد. نباید فرهنگ را مختص یک طبقه الیت دانست؛ چراکه خیلی وقت‌ها همین طبقه، خود دارای یک اعوجاج فرهنگی و سرگشتگی‌ است و همین‌ها را به نسل جوان هم منتقل می‌کند. آنچه که ما امروز در اختیار داریم خیلی وقت‌ها در حد اطلاعات است و حتی به دانش تبدیل نشده است که حالا بخواهد در گام بالاتر به حکمت تبدیل شود!

وی ادامه داد: البته که دانش و اطلاعات در حوزه فرهنگ ضروری است و ما هر زمان که بتوانیم فرهنگ را در حوزه سیاست‌گذاری و اجرا به اصحاب آن بسپاریم و نخبگان و تحصیل‌کرده‌های متخصص فرهنگی در این زمینه وارد عرصه شده و به کار گرفته شوند، خیلی از مسائل ما حل می‌شود اما به نظر من فرهنگ بیشتر از اینکه از دانش و یا آنچه در ادبیات نظری به آن می‌پردازیمْ سرچشمه بگیرد، ثمره قرن‌ها تجربه است که به حکمت تبدیل شده است. زمانی که درباره نخبه فرهنگی صحبت می‌کنیم از کسی می‌گوییم که با حکمت زندگی کرده و افق مشخصی را برای خودش ترسیم کرده است. از نظر من نخبه فرهنگی مادربزرگم بود که حافظ و سعدی می‌خواند و آن‌ها را زندگی می‌کرد یا حتی پیرمردی که امروز در مسجد نصیحتی ساده به یک جوان می‌کند.

خدیوی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی یک سابقه مفصل در جهاددانشگاهی داشته و جزو اولین نهادهایی است که در آن شکل گرفته، خاطرنشان کرد: این سابقه تاریخی و استمرار حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی باعث شده که به یک برند و نهاد فرهنگی به معنای واقعی کلمه‌ که با مخاطب عام، قشر خاکستری و همچنین جوانان ارتباط داشته است، تبدیل شود. این نهاد تلاش کرده است تا ادبیات و زبان جوانان را در خود حفظ کرده، برای آنها جذابیت داشته و به تقاضای آنان توجه داشته باشد. از طرف دیگر بر آن بوده تا با سیاست‌گذاری‌ کلان، ارزش‌های برآمده از انقلاب اسلامی که آرمان‌هایی بسیار مترقی بوده‌اند را ترویج کند.

زمانی یک پروژه موفق عمل کرده است که خود دانشجویان و جوانان متولی امر آن باشند

وی ادامه داد: زمانی که پیشنهاد کار در حوزه فرهنگی به من داده شد در ابتدا غافلگیر شدم؛ چراکه به نظرم کار بسیار سختی می‌آمد، هنوز هم همین اعتقاد را دارم که فعالیت در حوزه فرهنگ امری خطیر است. در این چند سال بر اساس آن رسالتی که پیش‌تر به آن اشاره کردم، وظیفه اصلی معاونت فرهنگی را حمایت جوانان و دانشجویان برای شکوفایی استعدادهای‌شان دانسته‌ام. از نظر من زمانی یک پروژه موفق عمل کرده است که از دل دانشجویان و جوانان بیرون بیاید و خود آنان متولی امر باشند. سازمان دانشجویان طبق روال سالیان پیش در این سال‌ها نیز خوش درخشیده، مقام‌های خوبی به دست آورده و حجم فعالیت قابل توجهی داشته است. امروز در جهاددانشگاهی، فضا و نهادی داریم که دانشجو می‌تواند ذیل آن یک ایده اولیه و خام فرهنگی را با حمایت و تسهیل‌گری ما و پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خراسان رضوی تا مرحله اجرا پیش ببرد.

او با اشاره به اینکه در این مسیر به توانمند کردن دانشجویان کمک می‌شود، عنوان کرد: ما در فرهنگسرای جهاددانشگاهی، آموزش‌های هنری ارائه می‌دهیم و رویدادهای فرهنگی بسیاری در سطح شهر برگزار می‌کنیم که هدف آن عمدتا توانمند کردن دانشجویان و جوانان در راستای اهداف فرهنگی و گسترش خلاقیت‌ است.  علاوه بر این سعی کرده‌ایم که در این فضا، ادبیات این میراث ناملموس هویتی‌ و همچنین موسیقی را بیش‌تر از پیش گسترش دهیم. در حوزه فرهنگ دینی و مذهبی، مرکز فعالیت‌های قرآنی را داریم که رابطه بسیاری خوبی با حوزه داشته، جامعه مخاطب نخبه ما در آن مراکز را دربرگرفته است و یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی که پیوند میان حوزه و دانشگاه بوده را جامه عمل پوشانده است. در مرکز افکار سنجی ایسپا نیز در سال‌های اخیر طرح‌ تحلیل فضای مجازی را دنبال کرده‌ایم که نتایج خوبی به دنبال داشته است. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ما هم این بوده است که کتاب فروشی‌های جهاددانشگاهی را از صرفا واحد نشر و فروش بودن به کنشگری در عرصه کتاب تبدیل کنیم.

معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی یک درخت تنومند با سایه‌ای گسترده است

وی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی یک درخت تنومند است که سایه آن بر همه آدم‌های هنری و فرهنگی شهر مشهد گسترانده شده تا بتوانند در ذیل آن به انجام فعالیت‌های فرهنگی پرداخته، خلاقیت به خرج دهند و در این اتمسفر تنفس کنند. سه حوزه هویت، معنویت و عدالت برای قشر جوان بسیار اهمیت دارد. به طور کلی عدالت باید دغدغه همه مردم باشد که پایه‌های این دغدغه در دوران دانشجویی به خوبی می‌تواند شکل بگیرد. مهاجرت‌های دانشجویی خیلی وقت‌ها به دلایل هویتی به وجود می‌آید که اهمیت توجه به موضوع هویت در میان جوانان را بیش از پیش آشکار می‌کند. معنویت نیز آن لب‌لبابی است که در برابر جهانی شدن و نظام ارزش‌های مادی‌گرایی مدرن، می‌تواند به جوانان و دانشجویان کمک کند و از بین این سه گزینه اگر بخواهم یکی را برای توسعه بیش‌تر انتخاب کنم فکر می‌کنم که معنویت، انتخاب من باشد.

خدیوی گفت: اگر تصور کنیم که در زندگی در یک کشتی بر دریایی پرتلاطم در حال حرکت هستیم، معنویت نقش آن ریسمان را دارد که از آسمان آویزان شده است و می‌توان به آن چنگ زد. همان که پروردگار نیز در قرآن کریم می‌فرماید «وعتصمو بالله» یعنی به ریسمان الهی چنگ بزنید. عرفان نیز می‌تواند پناهگاهی باشد تا بتوانیم در دنیای سخت، پر اضطراب و پرفراز و نشیب امروز به آن چنگ زنیم و به بزرگترین گمشده انسان امروز یعنی آرامش دست پیدا کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با طرح این نکته که در بحث سیاستگذاری‌های اقتصادی دو مسئله وجود دارد؛ یکی آنکه از نظر ذهنی بهروزی را درست کنیم و دیگر آنکه از نظر عینی آن را سر و سامان دهیم، عنوان کرد: در اکثر کشورهای جهان در مورد اول، نهایت تلاش انجام پذیرفته اما از بخش ذهنی آن غفلت زیادی شده است. تا جایی که امروز ادبیاتی شکل گرفته است به نام شادکامی که توجه و تمرکز بیشتر آن به جنبه‌های ذهنیِ بهروزی است. عرفان و به طور کلی معنویت که ریشه تاریخیِ جغرافیای این مرز و بوم به شمار می‌رود، همان جایی است که می‌تواند سویه‌های انفسی را تقویت کرده، تنش‌های روانی را کاهش داده، به حل معضلات و مشکلات کمک کرده و به انسان‌ها برای یافتن آرامش و ثبات و در نهایت پیدا کردن معنای زندگی‌ یاری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha