• چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1404060503056
  • خبرنگار : 50211

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اعلام کرد

فوت ۲۳۳ نفر در محورهای استان مرکزی/افزایش تصادفات منجر به فوت

فوت ۲۳۳ نفر در محورهای استان مرکزی/افزایش تصادفات منجر به فوت

ایسنا/مرکزی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی وی کل فوتی‌های این تصادفات را ۲۳۳ نفر، تعداد کل مجروحان را ۲۹۸۹ نفر و کل تصادفات فوتی را ۲۰۷ فقره عنوان کرد که ۱۲ درصد نسبت به ۵ ماهه ۱۴۰۳ افزایش داشته است.

سرهنگ روح‌الله آشوری، پنجم شهریور در نشست با اهالی رسانه اظهار کرد: در سال جاری از ابتدای سال ایام ملی و مذهبی ویژه ای سپری شد و به همین واسطه حجم ترددها و ترافیک در محورهای استان از سال های قبل بیشتر بود. ترافیک نوروز با ایام عید فطر مقارن شد و دو مرحله سفرهای نوروزی ترافیک سنگینی را ایجاد کرد، پس از آن نیز جنگ ۱۲ روزه، تعطیلات تابستان و سفرهای تابستانی، ایام اربعین و دور دوم سفرهای تابستانی ترافیک سنگینی را در محورهای استان ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه ایام شهریور، سنگین ترین ایام ترافیکی در تمام استان هاست، اظهار کرد: استان مرکزی یک خط ارتباطی و کریدوری است که مرکز کشور را به غرب، جنوب و جنوب غرب در مسیرهای رفت و برگشت متصل می‌کند و نرم تردد در جاده های استان ۲۵ تا ۲۸ درصد از سایر محورهای کشور بالاتر است. این تردد هم می تواند در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای یک استان رشد داشته باشد و هم در تصادفات می تواند مشکل ساز باشد.

آشوری اظهار کرد: در تردد خودروهای سنگین و ناوگان عمومی مشکلاتی داریم و در برخی محورها مثل اتوبان ساوه تهران به قدری تعداد تردد خودروهای سنگین بالاست که گاهی تا چند دقیقه اجازه تردد به خودروهای سواری داده نمی شود. به همین دلیل یا باید یک خط عبوری به این آزادراه اضافه شود یا یک مسیر را جایگزین کرد که خودروهای سنگین در آن مسیر مدیریت شوند و در نتیجه، از آمار تصادفات این محور کاسته و تردد تسهیل شود.

وی با بیان اینکه در ۵ ماهه امسال، استان مرکزی بعد از تهران و البرز پرترددترین محور کشور بوده است افزود: در این مدت بیش از ۱۳۱ میلیون تردد با ۱۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل در جاده‌های استان رقم خورده و بیش ترین ترددها در محورهای اراک - قم ، اراک -  شازند و ساوه - تهران انجام شده است.

آشوری با اشاره به برخورداری استان مرکزی از ۶۴۳۱ کیلومتر مسیر جاده ای افزود: از این میزان ۵۶۸۰ کیلومتر، محور دو طرفه بدون جداگانه و فاقد گاردریل و نیوجرسی است که این شرایط به صورت بالفعل و بالقوه یک خطر محسوب می شود. همچنین، از این ۶۴۳۱ کیلومتر، ۴۴۵۶ کیلومتر، محور روستایی است. در فروردین امسال تصادفات محورهای فرعی و روستایی نسبت به سال قبل افزایش یافت و یکی از دلایل این امر تعداد بالای روستاها و سهم زیاد آنها از محورهای استان است.

وی افزود: بخشی از نقاط حادثه خیز محورهای استان مرتفع شده، برخی در حال پیگیری و بخشی هم در حال نهایی شدن است. هوشمندسازی محورها نیز در دست پیگیری است و جانمایی ها انجام شده است. در استان مرکزی در هر ۲۳ کیلومتر یک دوربین مستقر شده که از نرم کشوری بیشتر است، البته پیگیر افزایش دوربین ها و ارتقا آنها هستیم. در حال حاضر ۸۰ دوربین در محورهای استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ساخت و نگهداری و تعمیرات جاده های استان نیز توسط راهداری در دست انجام و پیگیری است، گفت: محور اراک قم در مسیر رفت و برگشت در حال تعمیر است و درخصوص اتوبان ساوه و همدان نیز اعلام کردیم از کیلومتر ۲۰ تا ۶۰ در لاین جنوبی نقص رویه آسفالت دارد و فاقد جداکننده است. پیگیر رفت و برگشتی شدن تقاطع خانه‌میران  جدا شدن گردنه سیبک از مسیر رفت هستیم. بهبود و رفع نقاط حادثه خیز محور الیگودرز، جاده زیراب محلات و کنارگذر شمالی اراک نیز در دست پیگیری است.

آشوری گفت: ۲۵ کیلومتر از کنارگذر شمالی اراک تبدیل به حالت آزادراهی شده و تا پایان سال جاری نیز بخشی از ۲۵ کیلومتر باقی مانده آماده می شود و امید است بخشی از تصادفات در این کنارگذر کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تردد ناوگان عمومی باری و مسافری در محورهای استان مرکزی از دیگر نقاط کشور بیشتر است، اظهار کرد: بواسطه صنعتی بودن استان مرکزی و وجود شهرک های صنعتی متعدد در نقاط مختلف استان، قطعا سرویس های کارگری واحدهای صنعتی، خوردوهای حامل سوخت، کامیون ها و کشنده ها در کنار اتوبوس ها حجم زیادی از تردد را در محورهای استان ایجاد می کنند که هم باعث رونق اقتصادی می شود و هم باعث آسیب به زیرساخت ها و افزایش تصادفات می شود.

آشوری همچنین با تاکید بر اینکه برخی محورهای استان بویژه در ساوه و زرندیه نیازمند افزایش جاذبه سفر و ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی هستند، درخصوص آمار تصادفات، مجروحان و فوتی های در صحنه، گفت: امسال سه درصد افزایش فوتی تصادفات جاده ای و ۷  درصد افزایش مجروحین تصادفات در محورهای استان رقم خورده است.  

به گفته وی، ۳۳ درصد تصادفات در بزرگراه ها و ۲۵ درصد در محورهای فرعی رخ داده و سهم سواری‌های در تصادفات ۶۹ درصد بوده است. ۵۳ درصد تصادفات از نوع واژگونی و ۶۵ درصد علت تامه تصادف، عدم توجه به جلو راننده بوده است. ۵۷ درصد تصادفات در این مدت نیز پلاک های غیربومی بوده اند.

رئیس پلیس راهور استان مرکزی با بیان اینکه در ایام جنگ ۱۲ روزه تردد شوتی ها به صفر رسید و پس از آن هم تردد آنها کم شد، اظهار کرد: در ۵ ماهه امسال ۵۹ خودروی شوتی توقیف شد، ۱۴۴ دستگاه توقیف سیستمی در سامانه شماره گذاری شد و ۱۴۶ دستگاه در سایر استان ها بواسطه همین توقیف سیستمی، متوقف و به استان مرکزی معرفی شده اند که پرونده قضایی برای آنها تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه آثار مخرب تردد خودروهای شوتی را در استان شاهد هستیم در حالی که این استان مبدا و مقصد این خودروها نیست افزود: متاسفانه ترافیک استان آلوده این پدیده منحوس است ولی در حال حاضر برخی محورهای اصلی ما برای آنها ناامن شده و به همین دلیل به برخی محورهای فرعی روی آورده اند.

آشوری در ادامه با اشاره به اجرای طرح اربعین از ۴ تا ۲۵ مرداد در استان افزود: مسیر اربعین در استان مرکزی ۵۸۴ کیلومتر است و در بازه زمانی طرح اربعین، با ۶ درصد کاهش، ۳۱ فقره تصادف فوتی در این مسیر داشتیم که چهار نفر از فوتی ها زائر بوده اند. تعداد موکب ها و مجتمع های خدماتی و رفاهی استان مرکزی در رفت و برگشت مسیر اربعین بویژه در مسیر برگشت و بویژه اتوبان کربلا باید افزایش یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ۴ روز ابتدای شهریور امسال، سه فقره تصادف و ۷ فوتی اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha