• سه‌شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404061106333
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی مطرح کرد

اورژانس اجتماعی، گذار از جرم‌انگاری به آسیب‌انگاری مسائل اجتماعی

اورژانس اجتماعی، گذار از جرم‌انگاری به آسیب‌انگاری مسائل اجتماعی

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی راه‌اندازی سامانه فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳ را نقطه‌عطفی در تغییر نگرش به آسیب‌های اجتماعی از «جرم‌انگاری» به «آسیب‌انگاری» دانست.

آیین گرامیداشت بیست‌وششمین سالگرد تأسیس اورژانس اجتماعی به صورت ویدئوکنفرانس ، با حضور حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، به‌طور همزمان در سراسر کشور برگزار شد و به بررسی عملکرد، دستاوردها و چالش‌های اورژانس اجتماعی پرداخت.

 فرگل صحاف، مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در این آیین که با حضور کارشناسان دفاتر امور اجتماعی استانداری برگزار شد، با اشاره به آغاز فعالیت اورژانس اجتماعی از سال ۱۳۷۸ تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور، گفت: پیش از آن، نگاه غالب به آسیب‌های اجتماعی، نگاهی قضایی و انتظامی بود و افراد درگیر با این آسیب‌ها اغلب به‌عنوان مجرم شناخته می‌شدند. اما با تلاش متخصصان حوزه اجتماعی، این نگرش به‌تدریج جای خود را به رویکردی علمی، تخصصی و انسان‌محور داد.

وی انتخاب عنوان اورژانس اجتماعی برای شماره ۱۲۳ را نمادی از ضرورت رسیدگی فوری به مسائل اجتماعی دانست و سه ویژگی کلیدی این سامانه را «تخصصی بودن»، «به‌موقع بودن» و «در دسترس بودن» برشمرد.

 مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، گروه‌های هدف خدمات اورژانس اجتماعی را شامل زوجین در آستانه طلاق، زنان و دختران در معرض آسیب، افراد دارای افکار خودکشی، کودکان کار و خیابانی، همسران و کودکان آزاردیده و نوجوانان فراری عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، شمار این افراد رو به افزایش است.

وی با اشاره به سه مرحله اجرایی خدمات اورژانس اجتماعی شامل «ارائه خدمات و «پیگیری پس از ترخیص»، گفت: خط تلفن ۱۲۳ که در سال ۱۳۸۳ راه‌اندازی شد، اکنون به‌عنوان یک شماره شناخته‌شده در حوزه فوریت‌های اجتماعی در سطح جهانی مطرح است.

صحاف همچنین از فعالیت تیم‌های سیار متشکل از روانشناس، مددکار اجتماعی و راننده خبر داد که در صورت وقوع بحران، به‌سرعت وارد عمل شده و مداخله می‌کنند. وی این برنامه را یکی از پیشرفته‌ترین اقدامات در حوزه آسیب‌های اجتماعی در ایران دانست که مشابه آن در بسیاری از کشورها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی در تمامی شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت فعال است، افزود: در حال حاضر ۱۸۰ نیروی متخصص در استان مشغول فعالیت هستند که با توجه به حجم بالای آسیب‌ها، این تعداد کافی نیست و بسیاری از شهرها در انتظار راه‌اندازی پایگاه‌های جدید هستند.

صحاف از افتتاح ۱۵۰ پایگاه جدید اورژانس اجتماعی در سراسر کشور طبق برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: در استان آذربایجان شرقی، ۱۸ مرکز فعال داریم، اما چالش‌هایی نظیر نبود خودروهای دولتی، مسائل مربوط به حقوق و مزایای کارکنان، و اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹، روند فعالیت این مراکز را با دشواری‌هایی مواجه کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط بهزیستی آذربایجان شرقی در روز سه شنبه ۱۱ شهریور، وی نقش رسانه‌ها و مطبوعات را در معرفی هرچه بیشتر خط تلفن ۱۲۳ بسیار مهم دانست و اظهار کردح: اورژانس اجتماعی ترکیبی از مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط تلفن ۱۲۳، تیم‌های سیار و پایگاه‌های خدمات اجتماعی است که با هدف توانمندسازی محلی و با رویکردی تخصصی، به‌موقع و در دسترس طراحی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha